انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
در جلسه‌ای با حضور مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مرتضی رضایی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران و روسای معاونت هماهنگی برنامه و بودجه و آمار و اطلاعات سازمان مدیریت، چالش‌های حوزه اشتغال در فضای مجازی مورد بررسی قرار گرفت.
آمار اشتغال در فضای مجازی در هاله‌ای از ابهام
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در این جلسه با بیان اینکه اطلاعات به‌دست آمده از میزان اشتغال ایجاد شده در فضای مجازی اطلاعات دقیق و کاملی نیست،گفت :«نقص اطلاعات در این حوزه سبب شده نتوان راهبری جامع و کاملی در این حوزه داشت و برای توسعه این حوزه اقدام اساسی در چارچوب قانون انجام داد».
وی ادامه داد :«وظیفه قانونی سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی استان تهران این است که در حوزه اشتغال راهبری داشته باشد اما با وجود اشتغال‌های بی‌شمار ایجاد شده در فضای مجازی نمی‌توان رصدی از این فضا داشت و راهکارهایی برای بهبود کسب و کارهای اینترنتی ارائه داد».
شفیعی تاکید کرد :«این‌که فضای مجازی و حوزه ICT، در حوزه اشتغال به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی بروکراسی‌های اداری را ندارد، نقطه قوت این فضاست و ما به دنبال ایجاد محدودیت و سنگ‌اندازی در فضای تجارت الکترونیک نیستیم».
وی با اشاره به دعوت از همکاران معاونت آمار و اطلاعات سازمان در این جلسه خاطرنشان‌کرد :«یکی از ماموریت‌های معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت اجرای طرح‌های آماری در خصوص اشتغال برای رصد میزان اثربخشی برنامه‌های اشتغال در استان است و در حوزه ICT نیز نیازمند رصد فعالیت‌ها و میزان اشتغال هستیم تا بتوانیم اثر بخشی طرح‌های اشتغال در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم».
مرتضی رضایی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران نیز در این جلسه بیان کرد :«دسترسی آسان هموطنان به فضای کسب و کار در بستر فضای مجازی مزیتی است که باید حفظ و تقویت شود اما در چارچوب قانونی نیز باید بتوان اطلاعات اشتغال را به‌منظور برنامه‌ریزی کامل‌تر رصد کرد».
ابهام در تعاریف اشتغال اینترنتی
مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز در این جلسه گفت :«در حوزه طرح‌های آماری تاکنون آمار اشتغال مشاغل جدا از مشاغل حوزه ICT مورد بررسی قرار می‌گرفت و برای به‌دست‌آوردن آمار اشتغال در این حوزه با چالش‌هایی از جمله نداشتن تعریف واحد از اشتغال دراین حوزه، سازمان‌ها و ارگان‎هایی که با این مشاغل مرتبط هستند و حوزه جغرافیایی نامتمرکز این مشاغل روبه‌رو هستیم».
  شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت وبرنامه ریزی استان تهران نیز دراین جلسه با اشاره به گسترش بدون مرز تجارت الکترونیک در جهان و به تبع آن کشور افزود :«در برنامه ششم توسعه که در سال پایانی اجرای آن قرار داریم الزام رشد و توسعه در این فضا وجود داشت و بیشترین سهم از رشد اقتصادی در استان تهران نیز در این فضا دیده شده بود».
وی ادامه داد :«با این وصف ترسیم آینده تهران بدون در نظر گرفتن تجارت الکترونیک و مشاغل تحت وب شدنی نیست اما با توجه به پیچیدگی این فضا باید گام به گام جلو رویم».
عدالتی تاکید کرد :«در برنامه هفتم توسعه حوزه تجارت الکترونیک از پیشران‌های اقتصادی در کشور خواهد بود و از هم‌اکنون باید برای تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه اشتغال برای این حوزه سهم اساسی قائل شویم».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پایان این جلسه با جمع‌بندی نظرات ارائه شد،گفت :«با توافق مرکز آمار ایران و مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم است در پرسشنامه‌های مرکز آمار ایران در طرح‌های آماری بازنگری صورت گیرد و شاخص‌های سنجش اشتغال در فضای مجازی نیز در این پرسشنامه‌ها گنجانده شود».
شفیعی ادامه داد :«در حوزه فضای مجازی باید شاخص‌های سنجش میزان اشتغال از جمله ساعت- نفر و... مورد بازنگری قرار گیرد و با داده‌های در دسترس در فضای مجازی در این حوزه گام برداریم».   
 
 
 
 
https://thmporg.ir/vdcj.meifuqei8sfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما