انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران از تامین اعتبار ۲۵۰۰ میلیارد تومانی تکمیل پروژه‌های مدارس سطح استان تهران از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به این استان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران به نقل از ایسنا، علاء‌الدین ازوجی در نشست خبری امروز (یکشنبه) در تشریح عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران ظرف یکسال گذشته گفت: استان تهران نقش ملی و فرامنطقه‌ای دارد و از بعد ژئوپلوتیک نقش بی‌بدیلی برای کشور ایفا می‌کند. این استان سهم ۲۸ درصدی در تولید ناخالص داخلی کشور و سهم ۵۲ درصدی درآمدهای مالیاتی کشور را دارد و ۱۸ درصد کل جمعیت کشور را در خود جای داده است. استان تهران در عمده شاخص‌های کشور همچون شاخص‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی عمدتا سهمی حدود ۳۰ درصد را در کشور دارد. لذا اگر تهران در وضعیت اقتصادی رشد داشته باشد باعث رشد اقتصاد کشور خواهد شد. ۵۰ درصد رشد اقتصادی کشور مربوط به بخش خدمات است که در استان تهران این سهم حدود ۷۰ درصد است.
وی در تشریح رویکردهای تحولی یکسال گذشته در اقدامات دستگاه‌های اجرایی به موضوع نتیجه محور شدن اقدامات به عنوان رویکردی اساسی اشاره کرد و افزود: در بحث نظارت نیز با توجه به این‌که در دوره‌های گذشته بُعد نظارتی به صورت جدی مورد توجه قرار نمی‌گرفت در این دوره این موضوع به صورت جدی مدنظر قرار گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران ادامه داد: ظرف دو سال گذشته با شیوع کرونا، کسب و کارها و به صورت کلی اقتصاد در حالت رکود قرار گرفت و بخشی از کسب و کارها دچار آسیب شد و از سوی دیگر کسب و کارهای فناورانه در همین دوران رونق گرفت. از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ تقریبا ۳۱ هزار واحد اقتصادی در استان تهران تعطیل شد که یکی از آسیب‌های موجود در استان قلمداد می‌شد، اما در دوره جدید رویکرد احیاء و بازسازی این واحدها در دستور کار قرار گرفته است. واحدهای خدماتی روزمزد همچون بخش خدمات، حمل و نقل، املاک و مستغلات و ... از واحدهایی بودند که در این ایام تعطیل شدند اما در نقطه مقابل ۶۵ هزار واحد اقتصادی خوداشتغالی در دوران کرونا احیاء شدند به این ترتیب در حوزه خوداشتغالی وضعیت بهبود پیدا کرد ولی در حوزه مزدبگیری دچار آسیب شدیم.
ازوجی با اشاره به این‌که استان تهران از جمله استان‌هایی است که سطح نرخ بیکاری آن از سطح نرخ بیکاری کشور پایین‌تر است، ادامه داد: در سال گذشته یعنی سال منتهی به ۱۴۰۱، ۱۸۷ هزار نفر به شاغلین استان تهران افزوده شد. نرخ تورم در استان تهران در سال‌های گذشته به صورت متوسط دو درصد کمتر از نرخ تورم متوسط کشور بوده است. اعتبارات عمرانی در سال ۱۴۰۰، ۳۲ هزار میلیارد ریال بوده که ۲۵ هزار میلیارد ریال تخصیص بودجه در این حوزه داشتیم.
وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور در رویکردهای اقتصادی خود چارچوب‌هایی را مدنظر دارد که یکی از مهم‌ترین آنها این است که به هیچ عنوان تا اتمام پروژه‌های نیمه تمام پروژه جدیدی تعریف نشود. در سطح استان تهران یک هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام اعتبارات آن از محل اعتبارات استانی تأمین می‌شود، شناسایی شده که برای تکمیل آنها بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان منابع لازم است. بر همین اساس باید برای تکمیل این پروژه‌ها اولویت‌بندی انجام می‌شد که با توجه به نیاز شهروندان و پیشرفت فیزیکی نسبت به تکمیل و اتمام این پروژه اقدام خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران در خصوص روند تکمیل پروژه‌های بخش حمل و نقل در سطح استان تهران نیز ادامه داد: بخش عمده‌ای از پروژه‌های کلان ما در حوزه آب و فاضلاب، حمل و نقل و سلامت شامل تکمیل بیمارستان‌ها و مدارس است که تامین اعتبارات آن از سطح ملی انجام می‌شود و مربوط به سازمان برنامه و بودجه کشور است و پروژه‌های تعمیر و تجهیز مربوط به استان‌ها است.
ازوجی در خصوص نگاه ویژه به توسعه و تکمیل زیرساخت‌ها در بخش جنوب شرق و جنوب غرب استان تهران اظهار کرد: رویکرد سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران این است که شهرستان‌هایی که در این محدوده استان قرار گرفته‌اند بعد زیرساخت‌های آنها مورد توجه ویژه قرار بگیرند لذا در شاخص‌های آب و فاضلاب، ساخت بیمارستان، مدارس و حمل و نقل اقدامات نشان دهنده این توجه به شهرستان‌هاست به شکلی که بیمارستان مفتح عملیات عمرانی آن از ابتدای سال جاری با سرعت بسیار زیادی پیگیری شد و در پیشوا نیز بیمارستان نیمه‌کاره‌ای که وجود داشت تامین مالی آن برای تکمیل انجام خواهد شد. در حقیقت توجه ویژه‌ای به حوزه سلامت در سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا شده است.
وی ادامه داد: در بخش فرهنگی استان تهران نیز موضوعی تحت عنوان صندوق‌های توسعه و پیشرفت توسط دولت در بودجه سال جاری پیشنهاد شد که در مجلس شورای اسلامی این پیشنهاد رد شد ولی دولت روی این بحث تاکید ویژه‌ای دارد که نهادی در استان شکل بگیرد و اعتبارات معطوف به توسعه کسب و کار را مدیریت کند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران در خصوص سند توسعه استان نیز گفت: ما فراتر از این سند، سند آمایش استان را داریم که باید جاری و ساری شود یکی از نکات کلیدی این سند وقوع دو اتفاق مهم است که کارکردهای استان باید براساس حفظ منابع استان یعنی حفظ آب و خاک باشد و تقسیم کار ملی نیز در سطح کلان کشور انجام شده و در آن سهم استان تهران نیز مشخص شده است. در همین راستا در سطح استان تهران نگاه ویژه‌ای به رویکرد اقتصاد دانش بنیان شده است چرا که در استان تهران بیش از ۳۳۰۰ شرکت دانش بنیان مستقر است. این ظرفیت ویژه باعث شده کارکردهای استان تهران در این حوزه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد لذا زیرساخت‌هایی که در استان تهران شکل می‌گیرد باید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باشد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ‌ریزی استان تهران تاکید کرد: در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی موضوع معتادین متجاهر به شکل ویژه‌ای مدنظر قرار گرفته تا در سه نقطه خلازیر، هرندی و منطقه‌ای از شهرستان بهارستان به صورت ویژه اقدامات لازم برای رفع این آسیب اجتماعی انجام شود.
ازوجی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع حوزه امور اداری و استخدامی اشاره کرد و افزود: یکی از خواست‌های مردم استان و همچنین مجلس شورای اسلامی موضوع تبدیل وضعیت استخدامی شغلی بود که در این راستا ۷۳۰۰ درخواست در سطح استان تهران قرار داشت که ۵۳۰۰ پرونده بررسی و ۳۸۰۰ پرونده نهایی و به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.
وی با اشاره به این‌که در سطح استان تهران ۱۷۵ دستگاه اجرایی با ۲۸۰ هزار نفر نیروی انسانی مستقر و خدمت‌رسانی به شهروندان را انجام می‌دهند، افزود: ۶۴ دستگاه اجرایی استان با شاخص‌های تعیین شده در جشنواره شهید رجایی ارزیابی شده و نتایج عملکرد دستگاه‌هایی اجرایی استان تهران تا پایان شهریورماه مشخص و در جشنواره شهید رجایی از دستگاه‌های ممتاز قدردانی خواهد شد.
https://thmporg.ir/vdcd.f092yt0xsa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما