انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور گفت: به تدريج بودجه جاري دولت بر اساس درآمدهاي پايدار داخلي از جمله درآمدهاي مالياتي، حقوق مالكانه دولت در معادن، حقوق مالكانه دولت در ارتباطات و ساير منابع از جمله سود سهام دولت تامين مي‌شود.
كاهش وابستگي بودجه ۱۴۰۳ به درآمدهاي نفتي

به گزارش مركز روابط عمومي وامور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه كشور، دكتر "داود منظور" معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور در گفت و گوي ويژه خبري، با عنوان انضباط مالي و اصلاح ساختار بودجه، با تبريك دهه مبارك فجر و چهل و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، گفت: دولت در تدوين لايحه بودجه۱۴۰۳ تلاش كرد يك گام به سمت عملياتي شدن اصلاح ساختار بودجه ،همان طور كه مقام معظم رهبري تكليف كرده بودند، حركت كند.
*درآمدهاي نفتي متعلق به نسل‌هاي آينده است
دكتر منظور با تاكيد بر اينكه اتكا بودجه به منابع پايدار و جدا شدن تدريجي از درآمدهاي نفتي، مهم‌ترين بخش اصلاح ساختار بودجه است، افزود: معتقديم كه درآمدهاي نفتي متعلق به نسل‌هاي آينده است و مي‌بايست اين درآمدها به سمت صندوق توسعه ملي هدايت شود.
*كاهش ميزان اتكاي دولت به درآمدهاي نفتي
رييس سازمان برنامه و بودجه گفت: ميزان اتكاي دولت به درآمدهاي نفتي در بودجه ۱۴۰۳ كاهش محسوس داده شد، به طوري كه تراز عملياتي بودجه از منفي ۴۵۰ هزار ميليارد تومان در قانون بودجه سالجاري به حدود منفي ۳۰۰ هزار ميليارد تومان در لايحه بودجه ۱۴۰۳ كاهش پيدا كرد، يعني توانستيم تراز عملياتي بودجه را تقريباً يك‌سوم كاهش دهيم.
دكتر منظور ادامه داد: تراز عملياتي تفاوت درآمدهاي دولت با هزينه‌هاي جاري دولت است و هر ميزان اين فاصله بيشتر باشد، مجبور هستيم به سمت استفاده از دارايي‌هاي سرمايه‌اي و مالي برويم و از آن محل بودجه دولت را تامين كنيم.
*تلاش دولت به عدم وابستگي بودجه به درآمدهاي نفتي 
معاون رئيس جمهورتصريح كرد: براساس سياستگذاري‌ها وبرنامه‌ريزي‌هاي انجام شده اين اطمينان داده مي‌شود كه به تدريج بودجه جاري دولت بر اساس درآمدهاي پايدار داخلي از جمله درآمدهاي مالياتي، حقوق مالكانه دولت در معادن، حقوق مالكانه دولت در ارتباطات و ساير منابع از جمله سود سهام دولت تامين شود.
* اجتناب از كسري بودجه پنهان
وي گفت: موضوع ديگري كه در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گرفته،آنستكه در تنظيم لايحه بودجه تلاش شده است؛ بهبود در تراز عملياتي ايجاد شود، سهم درآمدهاي پايدار دولت افزايش يابد، از كسري بودجه پنهان اجتناب شود و برآوردها از منابع بسيار با دقت انجام شود.
رئيس سازمان برنامه بودجه تاكيد كرد: در تصويب بودجه نبايد دچار بيش برآوردي شويم، زيرا وقتي منابع تحقق پيدا نمي‌كند، در سال آينده به كسري تبديل مي‌شود و براي جلوگيري از آن درآمدها را واقعي و شفاف ديديم. به عنوان مثال درآمدهاي نفتي نسبت به بودجه سالجاري نه‌تنها افزايش نيافته بلكه كاهش نيز يافته است.
* تحميل بار مالي ۴۰۰ هزار ميليارد توماني مجلس به بودجه ۱۴۰۳
 دكتر منظورادامه داد: دولت در بودجه ۱۴۰۳، درآمدها را واقعي و شفاف ديده و سهم درآمدهاي نفتي را در سال آينده نسبت به بودجه امسال كاهش داديم. 
رئيس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: نمايندگان مجلس در بودجه ۱۴۰۳، هزينه‌هاي دولت را افزايش دادند كه تحقق آنها امكان‌پذير ‌پذير نيست. برآوردها نشان مي‌دهد مجلس حداقل ۴۰۰ هزار ميليارد تومان هزينه‌هاي جديد تصويب كرده و منابع و درآمدهاي جديدي براي آن شناسايي نكرده است. هزينه‌ها بايد متناسب با درآمدها و منابع باشد، وگرنه در سال آينده دچار كسري بودجه خواهيم شد.
*افتتاح حساب ارزي براي دستگاه‌ها
رييس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح حساب ارزي براي دستگاه‌ها در بانك مركزي خبر داد و گفت: بودجه كشور ريالي است و حساب ارزي براي دستگاه ها تحت ضوابطي توسط بانك مركزي ايجاد خواهد شد. اين حساب براي دستگاه‌هايي كه مراودات بين‌المللي و خريد ارزي دارند با همكاري بانك مركزي ايجاد خواهد شد.
 *افزايش ۴۰ درصدي تحقق منابع پايدار بودجه
معاون رئيس جمهور اعلام كرد: تحقق درآمدهاي مالياتي براساس پيش‌بيني قانون بودجه امسال بيش از ۹۵ درصد بوده است، همچنين تحقق درآمد دولت در حقوق مالكانه معادن حدود ۶۰ درصد و در بخش درآمدهاي گمركي ۴۸ درصد است. ميزان درصد تحقق منابع در بودجه در بخش‌هاي مختلف متفاوت است، ولي سرجمع تحقق درآمدهاي دولت در ۱۰ ماهه نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزايش پيدا كرده است.
*بزودي مبلغ عيدي اعلام مي‌شود
رئيس سازمان برنامه و بودجه همچنين از پرداخت عيدي كارمندان دولت تا پايان هفته آينده خبر داد و گفت: مبلغ عيدي اعلام مي‌شود.
*نقش پررنگ نظارتي سازمان برنامه و بودجه بر طرح‌هاي عمراني
معاون رييس جمهور گفت: معتقديم اعضاي دولت بايد ارتباط نزديك با حوزه اجرايي خود داشته باشند و اين اتفاق كاملاً رخ مي‌دهد. وزرا و اعضاي هيات دولت در استان‌ها در رفت و آمد هستند و طرح‌ها و پروژه‌ها را نظارت و پيگيري مي‌كنند.
وي تاكيد كرد: نقش نظارتي سازمان برنامه و بودجه هم بر طرح‌هاي عمراني فعال‌تر شده است و در ۱۰ ماه گذشته به ۱۲ استان سفر كرديم و با بازديد از پروژه‌هاي مهم اين استان‌ها علاوه بر افتتاح برخي‌ ازطرح‌ها، با تامين اعتبار زمينه براي تكميل طرح هاي نيمه تمام فراهم شده است.
*پشتيباني سازمان برنامه و بودجه از تلاش همه دستگاه‌ها براي تحقق رشد اقتصادي 
دكتر منظور ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نقش هماهنگ كننده دستگاه‌ها را برعهده دارد و تلاش مي‌كنيم تعامل حداكثري را با دستگاه‌هاي اجرايي داشته باشيم. تعامل حداكثري سازمان برنامه و بودجه در جهت تحقق رشد اقتصادي كشور است و بايد موانع رشد و پيشرفت اقتصادي برطرف شود .
معاون رييس جمهور با بيان اينكه اقتصاد در مسير رشد و شكوفايي حركت مي‌كند، افزود: بر اساس گزارش مركز آمار رشد اقتصادي ايران در ۶ماهه امسال ۷.۱ است.رشد اقتصادي مثبت در دولت سيزدهم حاصل تلاش شبانه روز همه دستگاه‌ها است و سازمان برنامه و بودجه از تلاش همه دستگاه‌ها ها در راستاي تحقق رشد اقتصادي هدفگذاري شده، پشتيباني مي‌كند.
 
https://thmporg.ir/vdca.6nik49nay5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما