انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه در ۲۲ فصل و بخش تنظیم شده و نگاه اصلی در برنامه، حل ناترازی‌ها در کشور است.
نگاه اصلی برنامه هفتم حل ناترازی‌ها در کشور است
داوود منظور امروز (شنبه) در همایش معرفی سند برنامه پنج ساله هفتم توسعه اظهار کرد: تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه از نیمه سال گذشته آغاز شده و مسئولان وقت این سازمان از جمله دکتر میرکاظمی زحمات زیادی را در این رابطه کشیدند. من نیز به فرازهای پایانی تدوین این لایحه رسیدم و در انجام این مأموریت مهم مشارکت کردم.
وی با بیان اینکه باید از همه متولیان که کمک کردند تعهد ما در تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه تا پایان اردیبهشت ماه به مجلس شورای اسلامی عملی شود تشکر کرد، افزود: همه تلاش ما در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه این بود که سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری را به عنوان محورهای اصلی این برنامه در نظر بگیریم ما اقداماتی را که برای تحقق این سیاست ها نیاز است در قالب لایحه تنظیم کنیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر مسئله محور بودن برنامه هفتم توسعه، گفت: در وهله نخست سعی داشتیم تا در لایحه برنامه هفتم توسعه ببینیم چرا برخی مسائل و مشکلات در کشور وجود دارد از سوی دیگر سابقه تاریخی ۱۰ ساله آن را بررسی کردیم و نهایتاً به دنبال این مسئله رفتیم که چه سیاست هایی منجر به حل مسئله مذکور می شود. بنابراین می‌توان گفت که برنامه هفتم توسعه برنامه ای مسئله محور است که سعی شده در آن بهترین راهکارها برای حل مسائل کشور شناسایی و هدف گذاری شود.
منظور با اشاره به اینکه شناسایی راهکارهای حل مسائل کشور منجر به هدف‌گذاری کمی در لایحه برنامه هفتم توسعه شده است، ادامه داد: برای آنکه سند برنامه هفتم توسعه را سبکتر کنیم بخشی از احکام مجوزها و تکالیف را در قالب مجموعه مقرره های و مصوبات دولت تنظیم کردیم و این اولین باری است که چنین اتفاقی در برنامه‌ریزی پنج سالگی کشور رخ می دهد؛ یعنی آنچه را که دولت می تواند بدون مداخله مجلس بر اساس اختیارات خودش تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ کند.
وی اعلام کرد: آنچه به عنوان لایحه برنامه هفتم توسعه تنظیم و رونمایی شده است در قالب ۲۲ فصل و هفت بخش تنظیم شده و نگاه اصلی در برنامه مذکور حل ناترازی های کشور است. ناترازی های مهمی که در زمینه بودجه عمومی دولت با آن روبرو بوده و مستلزم اصلاح ساختار بودجه کشور است ناترازی های بخش پولی و بانکی کشور که مستلزم اصلاح نظام بانکی و افزایش اختیارات بانک مرکزی است ناترازی که در حوزه صندوق های بازنشستگی در قالب یک پدیده مخاطره‌آمیز وجود دارد و هرچه زودتر باید آن را تدبیر کرد. ناترازی که در حوزه تامین انرژی در کشور وجود دارد و در یک دهه گذشته با این ناترازی‌ها در حوزه نفت و گاز فرآورده‌های نفتی و غیره مواجه هستیم و با توجه به افزایش مصرف سالانه این ناترازی‌ها در حال تشدید شدن است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در حوزه سلامت هزینه های بسیاری دولت متحمل شده است، گفت: با وجود این هزینه ها همچنان رضایت خاطری در مردم ایجاد نشده است؛ بنابراین تحول در نظام سلامت با رویکرد پاسخگویی به انتظارات جامعه مورد توجه ویژه در لایحه برنامه هفتم توسعه قرار دارد و در صدد این تا در این نشست و جلسات دیگر به گونه ای برنامه هفتم توسعه به تصویب برسد که بتواند پاسخگوی انتظارات جامعه باشد.
https://thmporg.ir/vdci.5aqct1awrbc2t.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما