انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران:

تهیه شناسنامه آب کشاورزی پاکدشت به منظور نیازسنجی مصرف ضرورت دارد

تهیه شناسنامه آب کشاورزی پاکدشت به منظور نیازسنجی مصرف ضرورت دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: به منظور نیازسنجی آب مورد نیاز برای کشاورزی شهرستان پاکدشت، تهیه شناسنامه آب کشاورزی این شهرستان ضرورت دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علاءالدین ازوجی روز دوشنبه در جلسه بررسی تکمیل خط دوم انتقال پساب تصفیه شده جنوب تهران و انتقال آب به روستاهای شمال پاکدشت که در محل فرمانداری پاکدشت برگزار شد اظهار داشت: به منظور تأمین آب مورد نیاز کشاروزی شهرستان پاکدشت لازم است تا با همکاری مدیریت جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای، آخرین تحولات حوزه کشاورزی پاکدشت به درستی احصا شود.
وی گفت: هر نوع برنامه‌ریزی در حوزه کشاورزی به وضعیت موجودی اراضی، آب موجود، منابع تأمین کننده آب کشاورزی از حوزه آب‌های سطحی و زیرزمینی، تعداد چاه‌های کشاورزی و سایر اطلاعات حوزه کشاورزی پاکدشت به دستی احصا شده و به صورت شناسنانه آب کشاورزی در اختیار سازمان مدیریت قرار گیرد.
ازوجی تصریح کرد: با تهیه شناسنامه آب کشاورزی، نیاز هر منطقه به ویژه اراضی بالادست کانال انتقال آب مشخص می‌شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی،جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای لازم است تا طرح انتقال آب از کانال انتقال پساب
جنوب‌تهران به دشت ورامین به روستاهای بالادستی مطالعه شده تا اتفاقی که بر اثر انتقال این پساب برای کشاورزی پاکدشت رخ می‌دهد مشخص شود.

۷۰ درصد از اراضی کشاورزی استان تهران آبیاری تحت فشار اجرا شده است
معاون جهاد کشاورزی استان تهران نیز در این جلسه گفت: استان تهران از ۲۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت برخوردار است که از این مقدار، ۵۰ هزار هکتار باغ و مابقی اراضی زراعی هستند.
محمدحسین تاجیک افزود: به منظور استفاده بهینه از آب زراعی موجود در استان، ۸۰ درصد از اراضی زراعی استان تهران به سیستم آبیاری نوین مجهز شده و کار پوشش انهار به منظور جلوگیری از هدررفت آب در دست اقدام است.
وی با اشاره به وضعیت بحرانی منابع زیرزمینی آب به دلیل کاهش میزان بارندگی اظهار داشت: به منظور تعادل بخشی سفره‌های زیرزمینی لازم است تا اقداماتی نظیر آبیاری تحت فشار، استفاده از کنتور هوشمند و مدیریت مصرف آب با تمدید پروانه بهره‌برداری از چاه‌های آب صورت گیرد.

فرماندار پاکدشت: کشاورزان برای رفع کم آبی کشت خود را به گلخانه منتقل کرده اند
 فرماندار شهرستان پاکدشت گفت:کشاورزان برای گذر از بحران کم‌آبی، تمام سعی و تلاش خود را انجام داده و کشت و کار خود را از فضای آزاد به گلخانه منتقل کرده‌اند تا بتوانند آب موجود را مدیریت کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محسن اردستانی روز دوشنبه در جلسه بررسی وضعیت آبرسانی به اراضی کشاورزی و اجرای طرح انتقال آب به روستاهای کشاورزی شمال پاکدشت اظهار داشت:
کشاورزان پاکدشت هیچ حق اضافه‌ای بیشتر از حقابه خود نمی‌خواهند و این انتظار به جایی است که بتوانند اراضی مستعد خود را زیر کشت برده و یا آبیاری کنند.
وی اظهار داشت: روستاهای بالادست پاکدشت هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه حقابه دارند که به دلیل اولویت داشتن آب شرب تهران، این روستاها فاقد هر گونه منابع آبی شده‌اند و بیش از ۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی این منطقه بدون کشت باقی مانده است.
وی تصریح کرد: حوزه آب شرب، پاکدشت به هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که بخشی از این آب از طریق چاه‌ و بخشی نیز از طریق سد ماملو و تصفیه‌خانه اختصاص پیدا می‌کند که مجموع این دو منبع تأمین آب شرب، نیاز شهرستان را به طور کامل برطرف نمی‌کند.
فرماندار پاکدشت اظهار داشت:در حوزه کشاورزی نیز پاکدشت به هزار و ۴۵۳ لیتر بر ثانیه آب نیاز دارد که آب استحصال شده از ۱۶۰ حلقه چاه و حقابه شهرستان از محل پساب تصفیه شده، ۹۲۰ لیتر از این نیاز را تأمین می‌کند.
اردستانی کمبود آب شرب و زراعی را حدود هزار لیتر در ثانیه اعلام و تصریح کرد: شهرستان پاکدشت از ۲۳ هزار هکتار اراضی قابل کشت برخوردار است که از این میزان، ۱۷ هزار هکتار شامل ۱۳ هزار هکتار گندم و جو، هزار و ۵۰۰ هکتار باغات، هزار و ۵۰۰ هکتار گلخانه و مابقی مربوط به سایر محصولات زیر کشت رفته است و در اصل مهمترین عامل توسعه کشاورزی کمبود منابع آبی است.
وی با اشاره به اجرای طرح انتقال پساب جنوب تهران به دشت ورامین و شهرستان پاکدشت گفت: کشاورزان پاکدشتی که اراضی آنان در شمال پاکدشت واقع شده از داشتن کمترین میزان آب بی‌بهره‌اند و فقط حقابه خود را طلب می‌کنند که این مهم جز با اجرای کانال فرعی به سمت اراضی شمالی میسر نمی‌شود.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

 
https://thmporg.ir/vdcd.5092yt0zna26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما