انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
در نشست مشترک رئیس سازمان و مشاور سازمان برنامه و بودجه مطرح شد

تاثیر مشاغل نوین بر رشد اقتصادی / تحولات آینده مسیر گذشته را طی نمی‌کند

در نشست مشترک احمد صمیمی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و کارشناسان سازمان مدیریت دو طرف در خصوص برنامه‌ریزی برای تحقق رشد ۷.۶ درصدی استان تهران گفت‌وگو کردند.
تاثیر مشاغل نوین بر رشد اقتصادی / تحولات آینده مسیر گذشته را طی نمی‌کند
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در ابتدای این نشست به بررسی و تحلیل برنامه‌ها و اقدامات تدارک دیده شده در سازمان مدیریت در خصوص تحقق رشد 7.6درصدی استان تهران پرداخت و گفت: «با نگاه واقع‌بینانه و گفت‌وگو با مدیران دستگاه‌های مرتبط به درصدهای پیشنهادی سازمان برنامه و بودجه کشور در حوزه‌های کشاورزی، صنعت، معدن و خدمات استان تهران، برخی درصدها دچار تغییر شده‌اند و پیشنهاد ما این است که در بخش‌ کشاورزی 8.2 درصد، معدن 9.2 درصد، صنعت 7.7 درصد و خدمات 7.6 درصد، می‌توانیم به رشد اقتصادی دست یابیم».
وی ادامه داد: «در حوزه معادن و صنعت با وجود لزوم ایجاد تعادل بین توسعه و حفظ شرایط زیست محیطی مقداری دست به عصا هستیم و این موضوع در کنار میل صنعتگران به گسترش واحدهای صنفی و شهرک‌های صنعتی و همچنین وعده ساخت یک میلیون مسکن در کشور که حتما سهم استان تهران نیز بسیار بالا خواهد بود، از جمله چالش‌های پیش‌روی ما در برنامه‌ریزی برای تحقق رقم 7.6 درصد رشد اقتصادی استان است».
شفیعی با بیان اینکه شرایط استان تهران با دیگر استان‌های کشور متفاوت است، خاطرنشان‌کرد: «سرعت تغییرات در این استان بسیار بالاست و کوچکترین تکانه سیاسی یا اقتصادی اثرگذاری بالایی در تهران دارد و ایجاد محیط باثبات اقتصادی از این‌رو در استان تهران بسیار حائز اهمیت است».

احمد صمیمی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در ادامه نشست با بیان اینکه استان تهران به دلایل متعدد می‌تواند استان پایلوت برای برنامه‌ریزی رشد اقتصادی باشد، ادامه داد: «از کارشناسان و صاحبنظران سازمان مدیریت درخواست دارم تنها با فرض تحقق رقم 7.6درصدی برنامه‌ریزی نکنند بلکه این رقم را نیز تحلیل و بررسی و نظرات خود در این زمینه را منعکس کنند».
وی افزود: «براساس مطالعات جهانی در سال 1405، حدود 31 درصد مشاغل نوین در عرصه اقتصادی کشورها ظهور می‌یابند و همچنین 41 درصد مشاغل کنونی تا آن سال حیات خود را از دست می‌دهند و لازم است با این دید آینده‌نگر تحولات آینده را دنبال کنیم چراکه تحولات آینده مسیر گذشته را طی نمی‌کند».
صمیمی با اشاره به جداول برنامه‌ریزی افزود: «در این جداول علاوه بر درصد ارزش‌های افزوده در هر بخش لازم است میزان بهره‌وری نیز مشخص شود و همچنین نگاهی نیز به مفهوم و مبانی نظری توسعه بیندازیم تا بتوانیم تحول و رشد اقتصادی را ریشه‌ای ایجاد کنیم».
مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: «متاسفانه مسیر ما در اقتصاد پویا نبوده و باید دو پدیده رشد و تورم را در کنار هم ببینیم و از طریق تعمیق رکود به دنبال کنترل تورم نباشیم چراکه این امر سیکل معیوبی را شکل می‌دهد که برخی دولت‌های پیشین نیز در دام آن افتادند».
وی با اشاره به مطالعه سند آمایش استان تهران گفت: «سند مطلوبی تدوین شده اما خطوط راهنمای آن در برهه کنونی بیشتر به کمک ما می‌آید و نمی‌توانیم بر تمامی داده‌های آن تکیه کنیم چراکه با دید گذشته است».
گفتنی است، در پایان این جلسه صمیمی ضمن قدردانی از رئیس سازمان مدیریت و همکاران در تدوین گزارش رشد اقتصادی ابراز امیدواری کرد با مطالعات بیشتر و اصولی بتوان به رشد باثبات در کشور و استان دست یافت.
 
https://thmporg.ir/vdcj.yeifuqeamsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما