انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت استان تهران خبرداد

انتشار حساب‌‎های منطقه‌ای به قیمت ثابت به تفکیک استان‌ها برای نخستین بار

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از انتشار حساب‌‎های منطقه‌ای به قیمت ثابت به تفکیک استان‌ها برای نخستین بار خبر داد.
انتشار حساب‌‎های منطقه‌ای به قیمت ثابت به تفکیک استان‌ها برای نخستین بار
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود افشین با اعلام این خبر گفت :«تاکنون حساب‌های منطقه‌ای به قیمت جاری منتشر می‌شد اما حساب‌های منطقه‌ای به قیمت ثابت که برای نخستین بار منتشر شده است، امکان محاسبه نرخ رشد اقتصادی و مشاهده تغییرات به تفکیک استان‌ها و در نتیجه عملکرد واقعی استان‌ها را نشان می‌دهد و داده‌ای قابل اطمینان در راستای کاهش نابرابری‌های اقتصادی بین استان‌ها است».
وی در خصوص میزان محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت در سال 97 افزود :«در سال ٩٧، در بین استان‌های کشور، بیشترین محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت متعلق به استان تهران است و محصول ناخالص داخلی به قیمت ثابت استان تهران ١٧٠٧٨٠٥، استان خوزستان ١٢٩٣٧٨٨، استان بوشهر ٤٢٩١٦٨ و استان اصفهان 400082 میلیارد ریال بوده است و این چهار استان به ترتیب 23 و 17 و6 و 5 درصد از محصول ناخالص داخلی کشور را در سال 97 تولید کرده‌اند و به عبارت دیگر این چهار استان 51 درصد از محصول ناخالص داخلی کشور را تولید کرده‌اند».
میزان محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت
افشین ادامه داد :«در سال ١٣٩٧، در بین استان‌های کشور بیشترین محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت نیز متعلق به استان تهران بوده است و میزان محصول ناخالص داخلی بدون نفت به قیمت ثابت چهار استان تهران، اصفهان، بوشهر و خراسان رضوی به ترتیب 28، 7، 6 و 6 درصد سهم در تولید ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور را داشته‌اند که در مجموع این چهار استان 47 درصد از محصول ناخالص داخلی بدون نفت کشور را تولید کرده‌اند».
وی خاطرنشان کرد :«به این ترتیب 10 استان، تهران، اصفهان، بوشهر، خراسان رضوي، خوزستان، فارس، مازندران، آذربايجان شرقي، كرمان و البرز، 71 درصد از میزان محصول ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده‌اند».
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اضافه کرد :«کمترین سهم از میزان محصول ناخالص داخلی بدون نفت متعلق به استان ایلام است و سهم ٦ استان شامل اردبیل، سمنان، چهارمحال و بختياري، كهگيلويه و بويراحمد، خراسان شمالي، خراسان جنوبي، ايلام و البته فرامنطقه‌ای حدود 5 درصد بوده‌است».
نرخ رشد محصول ناخالص داخلی
افشین با بیان اینکه نرخ رشد محصول ناخالص داخلی کل کشور در سال 1397، 4.92- درصد و نرخ رشد محصول ناخالص داخلی بدون نفت کل کشور 2.53- بوده است، گفت :«بیشترین نرخ رشد میزان محصول ناخالص داخلی متعلق به استان‌های یزد 6.51 درصد، همدان 4.25، سیستان و بلوچستان 3.46درصد، هرمزگان 3.19درصد و قم 1.73 درصد بوده‌است».
وی افزود :«نرخ رشد محصول ناخالص داخلی استان تهران در این سال 3.24- درصد بوده است و همچنین در بین سال‌های 1390 تا 1397 در سال 1395 استان تهران بیشترین نرخ رشد اقتصادی خود را به میزان 10.55 درصد تجربه کرده است و در مجموع استان تهران در بین سال‌های 1390 الی 1397، 21.36 درصد نرخ رشد اقتصادی داشته است».
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد :«در سال ١٣٩٧، 78 درصد از ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی در بخش خدمات، 20 درصد در بخش صنعت و ساختمان و مابقی در بخش کشاورزی بوده است و در بین رشته فعالیت‌های اقتصادی، بیشترین سهم متعلق به فعالیت املاک و مستغلات با 19 درصد و فعالیت‌های مالی و بیمه با 14 درصد بوده است».
گفتنی است،اطلاعات کامل حساب‌های منطقه‌ای از سال 1390 تا 1397 بر روی سایت اطلاعات آماری استان تهران به آدرس amar.thmporg.ir (اطلاعات آماری/حساب‌های منطقه‌ای/محصول ناخالص داخلی) در دسترس است.
 
 
 
https://thmporg.ir/vdcf.jdtiw6dtxgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما