انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در نخستین جلسه گروه کاری نقشه و اطلاعات مکانی در سال ۱۴۰۰، بر لزوم سینرژی و هم‌افزایی دستگاه‌های استان تهران در خصوص تبادل اطلاعات و فراداده‌ها در حوزه SDI تاکید کرد.
تاکید شفیعی بر لزوم سینرژی اطلاعات در حوزه SDI
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در این جلسه با بیان این مطلب گفت: «با توجه به اهمیت زیرساخت داده مکانی در سطح ملی و استانی و لزوم ارائه مفاهیم و مبادی نظری مشترک باید در این خصوص هماهنگی کامل بین دستگاه‌های ذی‌نفع به وجود آید».
وی افزود: «موضوع زیرساخت داده مکانی بیش از آنکه از لحاظ فنی خاص باشد به لحاظ مفهومی و تببین اینکه درباره چه مشخصاتی بحث می‌کنیم، حائز اهمیت است».
شفیعی با اشاره به لزوم کارجمعی در این حوزه خاطرنشان‌کرد: «SDI  جامع به دست نمی‌آید مگر با تبادل اطلاعات و فراداده‌ها و با حبس اطلاعات و داده‌ها در این مسیر به موفقیت نخواهیم رسید».
وی ادامه داد:«این بحث هرگز به این معنا نیست که همه اطلاعات باید متمرکز شود و مالکیت اطلاعات از دست می‌رود، بلکه به این معناست که همه لایه‌های اطلاعاتی با برچسب مکانی در خود دستگاه‌های متولی نگهداری می‌شود اما فراداده‌ها همچون اسناد تبادل می‌شود».
شفیعی افزود:«این امر سبب می‌شود هر دستگاه بداند که دیگر دستگاه‌ها چه اطلاعاتی دارند، کجا نگهداری می‌شوند، چطور امکان تبادل وجود دارد و چگونه می‌توان بروزرسانی انجام داد».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه متاسفانه اکنون شاهد موازی‌‎کاری در این حوزه هستیم، گفت: «اینکه هر دستگاه راسا اقدام به تولید و ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌های مکانی می‌کند سبب شده حجم بالایی از اطلاعات ضروری و غیرضروری در سرورها ذخیره شود».
وی ادامه داد:«با رویکرد سینرژی و هم‌افزایی با پالایش اطلاعات و زحمت کمتر می‌توانیم نتایج ارزشمندتری به دست آوریم».
شفیعی با اشاره به اینکه از برنامه چهارم توسعه و حتی پیش از آن بحث اطلاعات مکانی مورد توجه قرار گرفته بود، گفت: «اکنون چند سال است که اتفاقات خوبی در این حوزه رقم خورده همچون اینکه ژئوپرتال زیرساخت داده مکانی کشور و در ادامه آن زیرساخت داده مکانی استان‌ها در دست راه‌اندازی است».
وی افزود:«در زمینه زیرساخت داده مکانی استان تهران، مشارکت دستگاه‌ها ضمن غنا بخشیدن به اطلاعات سبب اثربخشی بیشتر اطلاعات فراتر از استان تهران می‌شود».  
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پایان این جلسه گفت: «بهترین اطلاعات اگر زیرساخت داده مکانی نداشته باشد، نمی‌توان از آن بهره‌برداری لازم را داشت».
 
https://thmporg.ir/vdcg.39nrak9wqpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما