نشست تخصصی تبیین و تشریح برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم، هفتم مهرماه با حضور مدیران کل دستگاه های اجرایی استان تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست، «محمد جوربنیان» معاون محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامهریزی استان تهران ضمن خوشامدگویی به شرکتکنندگان در سخنانی اظهار داشت: اساساً خدمت عمومی مؤثر، شفاف و پاسخگو یکی از ارکان اصلی تحقق حکمرانی خوب و شاخص های موفقیت یک دولت در تأمین رضایت مردم است. خدمت به مردم نه تنها وظیفه اخلاقی و اجتماعی است بلکه در قرآن کریم، آموزه های دینی، احادیث و روایات، یک نوع عبادت و کسب رضایت الهی است. بنابراین به منظور تحقق دولت پاسخگو و ارتقاء رضایتمندی شهروندان، «شفافیت و سرعت در رسیدگی به مطالبات مردمی، سازمان اداری و استخدامی کشور با طراحی و راهاندازی «سامانه فوریتهای اداری» (فود 128)، گامی مؤثر در جهت پاسخگویی به شکایات و درخواستهای مردم و تسهیل ارتباط میان مردم و دستگاههای اجرایی برداشته است.
وی افزود: این سامانه با هدف شناسایی، پیگیری و حل سریع مشکلات اربابرجوع به بستری هوشمند برای پاسخگویی و نظارت تبدیل شده است و قرار است درخواست شهروند از زمان وصول شکایت تا پیگیری، ظرف یک تا سه ساعت رسیدگی شود.
وی ادامه داد: با وجود قوانین و ضوابط و مقررات فراوان، مردم از نحوه ارایه خدمات اداری راضی نیستند. طرح تکریم ارباب رجوع در همه دولتها جزء برنامههای تحول اداری بود. بر اساس ماده 25 قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارمندان دستگاه اجرایی خدمتگزاران مردم هستند و با رعایت موازین اسلامی و اداری، باید وظایف خود را به نحوه احسن در راه خدمت به مردم با رعایت حقوق و خواستههای قانونی انجام دهند. یا بر اساس ماده 90 قانون مدیریت کارمندان دستگاههای اجرایی موظف هستند وظایف خود را با دقت، صداقت، گشاده رویی، انصاف و تبعیت از قوانین و مقررات عمومی و اختصاصی دستگاه انجام دهند.
با این حال نارضایتی وجود دارد. البته مدیران و کارمندانی هستند که وظیفه شناسند و در خدمت مردم هستند. اینها هم باید شناسایی شوند و مورد تقدیر قرار گیرند.
جوربنیان گفت: مطالعات و تجربه جهانی هم نشان میدهد خیلی از کشورها چنین سامانهها و یا اپلیکیشن هایی برای رسیدگی به شکایات و درخواست مردم ایجاد کردند.
وی یادآور شد: بنابراین خلاء طراحی و ساخت سامانه رسیدگی به شکایات عمومی برای بهبود کیفیت خدمات عمومی به نظر من در نظام اداری احساس میشد.چون دسترسی راحت و آسان به خدمات حق مردم است و وظیفه دولت است که این دسترسیها را فراهم کند. دولت چهاردهم در راستای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و برنامه های تحول اداری، این اقدام را در دستور کار قرار داده است. برای موفقیت این طرح در استان تهران لازم است همه دستگاههای اجرایی در رأس آنها مدیران کل مشارکت کنند و پای کار باشند.
در ادامه رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: استان تهران به عنوان سومین استان کشور از اول مهرماه سالجاری به سامانه فوریت های اداری (فؤاد 128) متصل شد.
«کامل داودی» در حضور مدیران دستگاههای اجرایی استان تهران با تبیین دلایل نارضایتی مراجعان از نظام اداری کشور افزود: تأسیس مرکز فوریتهای اداری، یک گام مهم در راستای پاسخگویی فوری در نظام اداری، اعتماد عمومی، رفع مشکلات و ارائه خدمات مطلوب به مردم است.
وی با اشاره به اینکه ۴۶۰۰ خدمت از طریق دستگاه های اجرایی به مردم ارائه می شود، افزود: سامانه فواد ۱۲۸ فقط نحوه ارایه خدمت را پایش میکنند و صرفً به شاخصهای هفتگانه که پیش نیاز ارایه خدمات با کیفیت به مردم است، میپردازد.
در ادامه جلسه جناب آقای علیدادی نماینده سازمان اداری و استخدامی کشور به تبیین و تشریح برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهادهم پرداخت.