انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۱
plusresetminus
استاندار تهران در چهارمین گردهمایی نظام فنی و اجرایی کشور و تجلیل از مهندسین و مشاورین فعال و پیشکسوت صنعت احداث که هشتم خرداد ماه برگزار شد، خواستار مشارکت جدی تر بخش خصوصی در حوزه احداث کشور شد.
«علیرضا فخاری» گفت: وقتی از نظام فنی و اجرایی کشور به عنوان سنجش و میزان عملکرد و کیفیت حوزه احداث سخن گفته می شود این نکته به ذهن متبادر می شود که چرا با وجود نظامات مطول، هنوز به جایگاه قابل قبولی در سطح بین‌الملل نرسیدیم که این موضوع نیازمند آسیب شناسی است.
استاندار تهران افزود: ایران در حوزه تولید علم از سرآمدان جهان است و برای رسیدن به قله های پیشرفت و آبادانی کشور نیازمند کاربست عملی بیشتر تولید علم در صنعت احداث هستیم.
وی افزود: دولت باید به این یقین برسد که بخش خصوصی توان برداشتن گام های بلندی در حوزه صنعت ساخت دارد و از ظرفیت بالای پیمانکاران و مشاوران صنعت احداث بهره کافی و لازم را ببرد.
وی تاکید کرد: تا زمانی که دولت به صورت کامل از حوزه اجرا خارج نشود، بخش خصوصی فضای مناسب کار و پیشرفت را نخواهد یافت.
«علیرضا فخاری» گفت: باید سطح مداخلات اجرایی دولت کاهش و حاکمیت فقط جنبه نظارتی و حمایتی خود را داشته باشد.
استاندار تهران افزود: اکنون زمان آن فرارسیده که نقش پذیری دولت و بخش خصوصی مشخص تر شود تا مسیر پر پیچ و خم رشد و تعالی را با موفقیت طی کنیم.
وی وظیفه دولت را حفظ انفال و دارایی های عمومی از جمله معادن برشمرد و افزود: وظیفه حاکمیت، حفظ انفال عمومی و تبدیل آن به ثروت است و وظیفه بخش خصوصی نیز نقش مشارکت در تولید و تبدیل انفال به ثروت را خواهد داشت.
وی در عین حال، پیشرفت در صنعت ساخت به ویژه در موضوعات سبک سازی، مقام سازی، ارزان سازی و بهره گیری از فناوری های روز را از دستاوردهای بخش خصوصی در حوزه صنعت ساخت بر شمرد.
استاندار تهران با اشاره به اینکه در صنایع مختلفی از جمله پوشاک، پیشرفت های چشمگیری حاصل شده، تاکید کرد: بخش خصوصی ضمن بکارگیری توان خود، باید از حمایت دولت هم برخوردار شود تا تمامی صنایع کشور شکوفا شود.
وی افزود: استانداری تهران آماده همکاری، همفکری و رفع موانع بخش خصوصی برای رسیدن به اوج قدرت و پیشرفت کشور عزیزمان خواهد بود.

اقبال شاکری: بدون حضور و مشارکت بخش خصوصی، تحولی در کشور اتفاق نمی افتد
«اقبال شاکری» عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، کمک می کنیم تا با تصویب قوانینی از ظرفیت های مدیریتی و اجرایی بخش خصوصی که زحمات زیادی را برای آبادانی کشور کشیده اند، بهره برداری کافی حاصل شود.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در حمایت از بخش بخش خصوصی اظهار داشت: دولت و مسئولان توجه کافی را به این موضوع داشته باشند که بدون حضور و مشارکت بخش خصوصی، تحولی در کشور اتفاق نمی افتد.
وی همچنین خواستار ایجاد فضایی باز برای حضور بیشتر بخش خصوصی در صنعت احداث شد و شفاف شدن فرایند مشارکت را لازم و ضروری خواند.
وی ماندگاری و ‌حضور بخش خصوصی را منوط به حمایت همه جانبه دولت بیان کرد و افزود: بر کسی پوشیده نیست که پیشرفت کشور با حضور بخش خصوصی میسر خواهد بود در آزمون آبادانی سربلند بوده است.

حمید امانی همدانی: سیاست آزاد سازی مقدم بر خصوصی سازی است
«حمید امانی همدانی» معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور نیز اظهار داشت: برپایی این‌ جلسه، بهانه ای است که از تلاشهای فشرده و طولانی مدت صنعت احداث به ویژه پیشکسوتان که شکوفایی را برای کشور به ارمغان آورند، تشکر کنیم.
وی، مسیر هفتاد ساله این صنعت را برگ افتخاری برای کشور برشمرد که از پروژه های ساده و کوچک شروع و در شرایط متلاطم بین المللی به پیچیده ترین پروژه هایی ختم شد که این موفقیت را مرهون تلاش های بخش خصوصی، پیمانکاران و مشاوران هستیم.
وی رویکرد برنامه هفتم توسعه کشور را مساله محوری بجای کلی نگری بین کرد و افزود: سیاست آزاد سازی مقدم بر خصوصی سازی است و به موضوع مشارکت عمومی در برنامه هفتم نیز توجه ویژه شده است.
معاون فنی، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور، گلوگوه اصلی کم توفیقی در مشارکت بخش خصوصی را روند آزاد سازی و نحوه خصوصی سازی بیان داشت و تاکید کرد: صنعت ساخت، یک صنعت پیشرو، مقاوم و پایدار است و اتکای آن بر ظرفیت و سرمایه مجموعه خصوصی و عمومی است.

علاءالدین ازوجی:  27 درصد از فعالان صنعت احداث کشور در استان تهران هستند
«علاءالدین ازوجی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در سخنانی اظهار داشت: به استناد قانون، مسولیت نظارت و تهیه اجرای طرح های عمرانی بر عهده سازمان برنامه کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها است تا ارتقای کیفیت، همراه با کاهش هزینه و منابع اتفاق بیفتد و مردم عزیز نیز از این خدمات و امکانات بهره ببرند.
وی افزود: در این ضوابط یاد شده، بازیگران و نهادهای مختلفی به تناسب وظایف و جایگاه سازمانی در پیاده سازی این فرایند نقش دارند. در این راستا، یکی از ارکان اصلی این نظام، گروه مشاوران و پیمانکاران کشور در قالب "صنعت احداث" جای دارند و به عنوان بازوان اصلی مشارکت کننده در مطالعه و اجرای طرح های عمرانی کشور، هستند و بر اساس آمارها بیش از 52 هزار شرکت پیمانکاری (در 12 رشته فعالیت) در سامانه های رسمی سازمان برنامه و بودجه کشور صلاحیت شدند. از این تعداد حدود 60 درصد از این شرکت ها دارای گواهینامه معتبر و به روز می باشند. همچنین تعداد شرکت های مشاوره ای نیز بالغ بر 3.9 هزار شرکت بوده که 73 درصد آنها دارای گواهینامه معتبر و به روز می باشند. بدیهی است سهم استان تهران از این بازوی اجرایی در رشته های مختلف حدودا 27 درصد  از کل کشور می باشد.
وی یادآور: همواره در نظام اجرایی کشور توجه به نهادها و ذینفعان یک موضوع یا طرح به طور نسبی به خوبی دنبال شده و یا مورد توجه می باشند. در حوزه مشاوران و پیمانکاران این گروه "زحمت کشان بی ادعا در عرصه کار و تلاش" نیازمند توجه بیشتر می باشد.
وی با اشاره به اینکه پایه پیمانکاری دارای ظرفیت مالی بالغ بر شش هزار همت در سطح ملی و استانی است یادآور شد: حوزه نظام فنی و اجرایی کشور قابل رقابت با کشورهای منطقه و حتی جهانی است و در سند برنامه هفتم توسعه بر استفاده از این ظرفیت برای محقق شدن تمام پروژه های دارایی های سرمایه ای اشاره شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: در فرآیند گذار اقتصاد ایران به سمت پیشرفت و رشد بالاتر، همراهی و مشارکت بی بدیل این حوزه از جمله ضروریات می باشد. هر چند در فرآیند اجرایی با مشکلاتی مواجه هستند. ارج نهادن به این مجموعه یک نگاه بلندمدت به عرصه مهندسی کشور می باشد که در کنار مواجه بودن با برخی مشکلات موجود، تمایل کم افراد جوان به انتخاب رشته تحصیلی مهندسی زنگ خطر برای صنعت احداث آینده کشور می باشد.
وی خاطر نشان کرد: به رغم وجود ظرفیت های بالای نظام فنی و اجرایی در کشور در مقیاس منطقه ای، حوزه پیمانکاری و مشاوره ای کشور در رقابت سخت با کشورهای منطقه و حتی بین الملل قرار دارند. ضمن این که این حوزه به رغم سابقه و تجربه بالای آنها نیازمند قرار گرفتن در عرصه منطقه ای و بین المللی(به عنوان بلوغ کاری و فنی) می باشند و باید به این موضوع متمرکز شد و معتقدیم که ظرفیت بالقوه پیمانکاری و مشاوره ای کشور در سطح جنوب غرب آسیا منحصر به فرد می باشد.
«ازوجی»، حوزه پیمانکاری را علیرغم مهارت و توان موجود به تجهیز از دانش روز و نوین دنیا دعوت کرد و گفت: این سازمان با همکاری دانشگاه ها، سند چشم انداز مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM) را تهیه کرده و این مدل سازی برای اولین بار در کشور در استان تهران اتفاق می افتد.

 
 
سید جواد قانع فر: یکپارچگی، همگرایی و هم افزایی هدف اصلی تصویب نظام فنی اجرایی یکپارچه است
سید جواد قانع فر رئیس امور نظام فنی اجرایی مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه نیز از مشاورین و پیمانکاران که منافع ملی و مصالح کشور را انتخاب کردند و فداکارانه گام در مسیر پیشرفت برداشتند، تشکر کرد.
وی افزود: از سال ۱۳۳۴ که عمران و آبادی در کشور آغاز شد، حوزه نظام فنی و اجرایی دچار تغییرات و تحول فراوانی شد تا اینکه هشتم خردادماه سال ۱۴۰۰، آیین نامه نظام فنی اجرایی یکپارچه به تصویب رسید.
وی این یکپارچگی را همگرایی و هم افزایی توان و ظرفیت های مختلف از جمله دستگاه های اجرایی، مشاوران، ‌مهندسان و پیمانکاران کشور بیان کرد.
وی همکاری بیش از دو دهه با شورای هماهنگی تشکل های مهندسی و صنفی و حرفه ای کشور با فراز و نشیب های اقتصادی که به رشد و بالندگی منجر شد را ستودنی بیان کرد.
در ادامه از متخصصان، پیمانکاران و  مشاوران برگزیده و افتخار آفرین صنعت احداث در نظام فنی و اجرایی کشور از جمله افراد پیشکسوت و اثرگذار، پیمانکاران برگزیده در صنعت احداث، مشاوران برگزیده در صنعت احداث و پیمانکاران پیشگام در اجرای پروژه های استان، تجلیل شد.
   
 
 
 
https://thmporg.ir/vdch.mn-t23nmvftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما