انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۱
plusresetminus
دوره آموزشی «نقش علم داده و هوش مصنوعی در سیاستگذاری و حکمرانی منطقه ای» با حضور «کوروش پرند» استاد تمام گروه علوم داده ها و کامپیوتر دانشکده ریاضی دانشگاه شهید بهشتی، 24 بهمن ماه در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در ابتدا «علاءالدین ازوجی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در سخنانی اظهار داشت: در این دوره آموزشی، مدیران و کارشناسان سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استان ها به صورت وبینار و مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی استان تهران نیز به صورت حضوری در این دوره شرکت کرده اند.
وی افزود: اهمیت سرمایه ها در جهان در حال گذر از قرن نوزدهم به سمت قرن بیست و یکم، درحال تغییر بوده و از سرمایه طبیعی به سمت سرمایه ناملموس حرکت کرده است.
وی یادآور شد: «داده ها» در کنار دانش نظری، نقشم مهمی در تصمصم سازی و تصمیم گیری در سطح ملی و منطقه ای دارند و در دو دهه اخیر تا جایی پیشرفت کرده اند که به «علم داده» شهرت گرفته است و این داده ها با فناوری عجین و به هوش مصنوعی تبدیل شده اند تا در علم مدیریت، نقش و جایگاه خاصی پیدا کند.
«کوروش پرند» در این دوره آموزشی گفت: تحولات دنیای امروز ارتباط نزدیکی با هوش مصنوعی دارد و نیروی انسانی نیز نقش بسیار مهمی در پردازش و استفاده از «علم داده» داشته و در دنیا نیز سرمایه گذاری های فراوانی در این حوزه شده است.
وی اظهار داشت: علم داده با گسترش استفاده از فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی مورد توجه سازمان ها قرار گرفته است و با کاوش و استخراج از منابع عظیم و پایگاه های داده، اطلاعات گرانبهای پنهان شده برای برنامه ریزی بدست می آید.
این مدرس دانشگاه افزود: در برخی مراکز، نظام آماری و مفاهیم آن، تعریف متفاوتی دارند و سیستم های یکپارچه ای برای رفع این مشکل وجود ندارد تا اطلاعاتی که مقدمه تصمیم گیری است به دانش لازم و مفید تبدیل شود.
«کوروش پرند» تاکید کرد: در آینده، نقش هوش مصنوعی در برنامه ریزی و مشاوره به سیاستگذاران و‌تصمیم گیران، تعیین کننده خواهد بود؛ لذا موضوع حکمرانی داده باید به قانون و برنامه تبدیل شود و هر کشوری که حکمرانی داده‌ی قوی تری داشته باشد، در جهان قوی تر خواهد بود.
وی، پردازش اطلاعات، استدلال، حل مساله و یادگیری را ویژگی های کلیدی یک سیستم هوش مصنوعی برشمرد و تاکید کرد: ما اغلب در مورد اهمیت تصمیم گیری مبتنی بر داده بارها شنیده ایم اما اگر مبنای این داده ها، اشتباه باشد، تصمیمات اشتباهی نیز گرفته می شود و به سیستم آسیب وارد می سازد.
وی افزود: متاسفانه در برنامه های درسی تا مقطع کارشناسی ارشد به موضوع علم داده پرداخته نشده که ضروری است این مهم از پایه های پایین تحصیلی مورد توجه قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه حدود ۵۰ هزار دانش آموز کشور در حوزه فناوری و علم داده، مشغول به تحصیل هستند، افزود: مسیر شغلی روشنی برای فراغ التحصیلان این رشته در دوران دانش آموزی وجود ندارد؛ لذا باید نگرش مسئولان به اهمیت آموزش دیتا و اطلاعات، تغییر کند.
https://thmporg.ir/vdcg.n93rak9tzpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما