انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۱
plusresetminus
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در گفت و گویی، وضعیت رشد تجارت، سرمایه گذاری، اشتغال آفرینی و محرومیت زدایی استان تهران در سال ۱۴۰۲ را تشریح کرد.
تحقق رشد تجارت، سرمایه گذاری و اشتغال آفرینی استان تهران در سال ۱۴۰۲



کارنامه تجاری استان در سال ۱۴۰۲
«حشمت الله سلیمانی» اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی استان بالغ بر ۱۶۷۴ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۱۳ درصد افزایش ارزش داشته و به لحاظ وزنی نیز ۴.۲۳ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: پنج بازار نخست صادراتی استان تهران، یعنی کشورهای عراق به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار ترکیه به ارزش ۲۲۸ میلیون دلار، امارات متحده عربی به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار پاکستان به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار و آلمان به ارزش ۱۰۵ میلیون دلار ، از استان تهران واردات داشته اند که سهم این بازارها از کل صادرات استان معادل ۵۱.۴۹ درصد است.
 
سرمایه گذاری در استان تهران
وی یادآور شد: جلب ۳۵۹ میلیون دلار سرمایه خارجی برای ۳۱ طرح و معرفی ۴۸ فرصت سرمایه گذاری در راستای تشویق و توسعه سرمایه گذاری در بخشهای صنعت، گردشگری، عمران شهری در سال گذشته انجام شد.
 
استفاده موثر از ظرفیتهای بودجه ای
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اضافه کرد: استفاده موثر از ظرفیتهای بودجه ای از جمله تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ و اعتبارات محرومیت زدایی مناطق با رویکرد هدایت منابع به فعالیتهای پیشرو در قالب توسعه و تکمیل زنجیره ارزش و همچنین کاهش نابرابریهای منطقه ای در سال ۱۴۰۲ در دستور کار استان قرار گرفت.
وی خاطر نشان کرد: به موجب تبصره ۱۶ قانون بودجه، بانک مرکزی موظف شد از محل تسهیلات قرض الحسنه نیز اعتباری را برای حمایت از اشتغال با اولویت مناطق محروم، فعالیتهای دانش بنیان و خلاق و تعاونی تخصیص یابد و سهم استان تهران از این اعتبارات نیز معادل ۵۳ هزار میلیارد ریال بود. در این راستا تعداد ۲۰۸۴۱ طرح با تسهیلاتی بالغ بر ۴۳۲۸۲ میلیارد ریال و اشتغال ۳۸۳۹۳ نفر به بانکها ارسال که منجر به پرداخت ۸۹۳۶ طرح با مجموع مبلغ تسهیلات ۲۴۵۷۳ میلیارد ریال و اشتغال ۱۹۵۷۳ نفر شد.
وی با اشاره به اینکه، استان تهران، رتبه برتر از بین ۳۱ استان کشور در تحقق اجرا و جذب اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه را کسب کرده است، یادآور شد: در راستای تحقق رشد اقتصادی استان و ارتقاء توان تولید و ایجاد و تثبیت اشتغال، از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه، تعداد ۲۸۴ طرح با پیش بینی اشتغال ۵۹۱۳ نفر با میزان تسهیلات ۴۵۰۳۶ میلیارد ریال شامل تسهیلات ثابت و در گردش در کمیته استانی مصوب شد که تعداد ۲۰۳ طرح توسط بانکهای عامل به میزان ۱۰۶۴۱ میلیارد ریال پرداخت شده است.
 
حمایت از مشاغل خانگی ۱۴۰۲
«سلیمانی»، سهم اعتبار مشاغل خانگی استان را بالغ بر ۲۲۱۵ میلیارد ریال برشمرد که بیش از سقف اعتبار معین، یعنی معادل ۲۲۵۶ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد که منجر به اشتغال ۱۶۱۷۱ نفری در حوزه اشتغال خانگی و صدور ۷۳۸۱ مجوز مشاغل خانگی شده است.
 
https://thmporg.ir/vdcj.aemfuqeoasfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما