انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
در جلسه شورای هماهنگی منطقه شش آمایش کشور عنوان شد

خردجمعی طبق اسناد آمایش منطقه؛ ضامن توسعه پایدار

جلسه شورای هماهنگی منطقه شش آمایش کشور با حضور شهرام عدالتی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، زهرا عربشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز و محمود نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در سالن جلسات سازمان مدیریت تهران برگزار شد.
خردجمعی طبق اسناد آمایش منطقه؛ ضامن توسعه پایدار
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، شهرام عدالتی در ابتدای این جلسه گزارشی در خصوص پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه شش آمایش کشور ارائه کرد و گفت: «حدود 1.8 درصد از مساحت کشور در این پهنه جغرافیایی قرار دارد در حالی که 22 درصد جمعیت کشور نیز اینجا مستقر هستند و حدود یک چهارم محصول ناخالص ملی نیز از طریق این سه استان تولید می‌شود».
وی ادامه داد: «اشتراکات بسیار و تعارضاتی در این سه استان دیده می‌شود که با هم‌افزایی و خردجمعی می‌توان نهایت بهره‌برداری را از اشتراکات داشت و تعارضات را به حداقل ممکن رساند».
عدالتی افزود: «این منطقه پتانسیل بسیاری برای بهره‌مندی از اقتصاد سبز و رونق گردشگری دارد و با تلفیق اسناد آمایشی این سه استان و اسناد ملی می‌توان تصمیمات اثرگذاری در منطقه گرفت».

زهرا عربشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز نیز در ادامه این جلسه گفت: «استان‌های البرز و تهران یک مجموعه شهری هستند و یک سوم جمعیت فعال اقتصادی همه روزه از سوی البرز به تهران می‌آیند و پیوستگی دو منطقه بسیار زیاد است».
وی ادامه داد: «80 درصد منابع آبی تهران از منابع سطحی است در صورتی که در استان البرز 20 درصد آب از منابع سطحی تامین می‌شود و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد».

محمود نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم نیز در این جلسه گفت :«مقوله آمایش به تازگی در ادبیات تصمیم‌گیری کشور وارد شده و نیازمند صرف زمان برای شناخت ابعاد و پیاده سازی است و از همین جمع‎ها باید تمام تصمیمات بر اساس سند آمایش گرفته شود تا در سطوح بالاتر نیز این پایه فکری در نظر گرفته شود».
وی ادامه داد: «نگاه دوطرفه به تعارضات و مشارکات منطقه سبب توسعه پایدار و منطقی در سه استان می‌شود و از اتلاف هزینه و انرژی جلوگیری می‌کند».

شکری نماینده امور آمایش و برنامه‌ریزی استان‌ها در سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: «مهم‌ترین دغدغه ما در سازمان برنامه و بودجه کشور مرحله پیاده‌سازی این سند است و تلاش کردیم برنامه‌های اولویت‌دار در سند آمایش را احصا کنیم و مدنظر قرار دهیم».
وی افزود: «در اقدام ملی مسکن نیز در شورای عالی مسکن ملاحظات سند آمایش مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مسلما تصمیمات به گونه ای اتخاذ می‌شود که نظر اسناد آمایش تامین شود».

عدالتی در پایان این جلسه ضمن تاکید بر استمرار این جلسات تصریح کرد: «رویکردهای هر سه استان در خصوص مفاهیم توسعه به‌ویژه در قالب رشد شهرها، انطباق صدور مجوزهای فعالیت با رهیافت‌های سند آمایش و سنخیت پروژه‌های جدید در قالب ملی و منطقه‌ای با مصوبات سند مذکور، جزو بایست‌‎هایی است که حتما باید مورد عمل قرار گیرد».
 
  
 
 
https://thmporg.ir/vdcg.z9nrak97xpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما