کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه شورای هماهنگی منطقه شش آمایش کشور عنوان شد

خردجمعی طبق اسناد آمایش منطقه؛ ضامن توسعه پایدار

24 آذر 1400 ساعت 14:55

جلسه شورای هماهنگی منطقه شش آمایش کشور با حضور شهرام عدالتی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، زهرا عربشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز و محمود نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم در سالن جلسات سازمان مدیریت تهران برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، شهرام عدالتی در ابتدای این جلسه گزارشی در خصوص پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های منطقه شش آمایش کشور ارائه کرد و گفت: «حدود 1.8 درصد از مساحت کشور در این پهنه جغرافیایی قرار دارد در حالی که 22 درصد جمعیت کشور نیز اینجا مستقر هستند و حدود یک چهارم محصول ناخالص ملی نیز از طریق این سه استان تولید می‌شود».
وی ادامه داد: «اشتراکات بسیار و تعارضاتی در این سه استان دیده می‌شود که با هم‌افزایی و خردجمعی می‌توان نهایت بهره‌برداری را از اشتراکات داشت و تعارضات را به حداقل ممکن رساند».
عدالتی افزود: «این منطقه پتانسیل بسیاری برای بهره‌مندی از اقتصاد سبز و رونق گردشگری دارد و با تلفیق اسناد آمایشی این سه استان و اسناد ملی می‌توان تصمیمات اثرگذاری در منطقه گرفت».

زهرا عربشاهی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان البرز نیز در ادامه این جلسه گفت: «استان‌های البرز و تهران یک مجموعه شهری هستند و یک سوم جمعیت فعال اقتصادی همه روزه از سوی البرز به تهران می‌آیند و پیوستگی دو منطقه بسیار زیاد است».
وی ادامه داد: «80 درصد منابع آبی تهران از منابع سطحی است در صورتی که در استان البرز 20 درصد آب از منابع سطحی تامین می‌شود و این موضوعی است که باید مورد توجه قرار گیرد».

محمود نوربخش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان قم نیز در این جلسه گفت :«مقوله آمایش به تازگی در ادبیات تصمیم‌گیری کشور وارد شده و نیازمند صرف زمان برای شناخت ابعاد و پیاده سازی است و از همین جمع‎ها باید تمام تصمیمات بر اساس سند آمایش گرفته شود تا در سطوح بالاتر نیز این پایه فکری در نظر گرفته شود».
وی ادامه داد: «نگاه دوطرفه به تعارضات و مشارکات منطقه سبب توسعه پایدار و منطقی در سه استان می‌شود و از اتلاف هزینه و انرژی جلوگیری می‌کند».

شکری نماینده امور آمایش و برنامه‌ریزی استان‌ها در سازمان برنامه و بودجه کشور نیز در ادامه این جلسه گفت: «مهم‌ترین دغدغه ما در سازمان برنامه و بودجه کشور مرحله پیاده‌سازی این سند است و تلاش کردیم برنامه‌های اولویت‌دار در سند آمایش را احصا کنیم و مدنظر قرار دهیم».
وی افزود: «در اقدام ملی مسکن نیز در شورای عالی مسکن ملاحظات سند آمایش مورد بحث و بررسی قرار گرفته و مسلما تصمیمات به گونه ای اتخاذ می‌شود که نظر اسناد آمایش تامین شود».

عدالتی در پایان این جلسه ضمن تاکید بر استمرار این جلسات تصریح کرد: «رویکردهای هر سه استان در خصوص مفاهیم توسعه به‌ویژه در قالب رشد شهرها، انطباق صدور مجوزهای فعالیت با رهیافت‌های سند آمایش و سنخیت پروژه‌های جدید در قالب ملی و منطقه‌ای با مصوبات سند مذکور، جزو بایست‌‎هایی است که حتما باید مورد عمل قرار گیرد».
 
  
 
 


کد مطلب: 5802

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5802/خردجمعی-طبق-اسناد-آمایش-منطقه-ضامن-توسعه-پایدار

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir