انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
«محمد غیبی» رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در گفت و گو با رادیو تهران گفت: محدوده جغرافیایی کشور ایران، دارای پهنه خاکی و اقلیمی خشک و نیمه خشک است و از طرفی عدم جریان آب های سطحی مناسب و حفر چاه ها عمیق و برداشت های بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی، عامل اصلی پدیده فرونشست زمین محسوب می شود.
دشت های ورامین، اسلامشهر و شهریار با خطر فرونشت زمین روبرو هستند
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، وی پدیده فرونشت را نوعی واکنش طبیعت در مقابل کنش انسان دانست و رها سازی آب های سطحی ناشی از بارش باران در مسیر طبیعی برای تقویت سفره های زیر زمینی را یکی از راه های کاهش فرونشت دانست.
وی افزود: استان تهران نیز از این مخاطرات در امان نبوده و در دشت های ورامین، اسلامشهر و شهریار که بارگذاری جمعیت بسیار بالایی را بعد از شهر تهران دارد با فرونشت 27 سانتی متری روبروست و مناطق جنوبی شهر تهران شامل مناطق 17، 18، 19  نیز به طور متوسط از 3 تا 20 سانتی در سال دچار فرونشت می شود.
رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران یادآور شد: طبق مطالعات انجام شده، در این محدوده ها، شریان های حیاتی از قیبل خطوط انتقال نفت، گاز، آب، برق و شبکه های ریلی و جاده ای وجود دارد که در معرض آسیب های جبران ناپذیری قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه میزان طبیعی و استاندار جهانی فرونشت برابر با 4 میلیمتر در سال است، گفت: اگر در کشوری، پدیده فرونشست بیشتر از این مقدار باشد، آن کشور با بحران روبروست و آنچه در نتایج مطالعات و تجربیات کارشناسان جهانی آمده است، تغییر و اصلاح الگوی کشت مبتنی بر فرونشت زمین است و این موضوع سالهاست که در سطح جهان، پیاده سازی می شود.
وی تاکید کرد: برای کاهش مخاطرات، باید استخراج آبهای زیرزمینی به صورت چاه و قنات محدود و یا ممنوع و توسعه شهر و سکونتگاه ها نیز در مناطق در معرض فرونشست متوقف شود و آگاه سازی عمومی نیز توسط رسانه ها نسبت به مخاطرات فرونشت زمین صورت پذیرد.
 
https://thmporg.ir/vdce.v8pbjh8xp9bij.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما