انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۱
plusresetminus
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران:

هدف برنامه هفتم توسعه، پیشرفت و ثبات اقتصادی همگام با عدالت است

هدف برنامه هفتم توسعه، پیشرفت و ثبات اقتصادی همگام با عدالت است
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی استان تهران گفت: هدف برنامه پنج ساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، پیشرفت و ثبات اقتصادی همگام با عدالت، رشد و توسعه فراگیر و تقویت حوزه دانش بنیان بر پایه اسناد آمایش سرزمین است.
«حشمت الله سلیمانی» در گفت و گو با روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‏ ریزی استان تهران، اظهار داشت: در تهیه سیاست های کلی برنامه هفتم توسعه به اسناد بالادستی آمایش سرزمین در سطوح ملی و استانی، سند چشم انداز 20 ساله کشور و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، توجه ویژه ای صورت گرفته است.
وی افزود: از سوی دیگر در برنامه هفتم، به «سند تحول دولت مردمی» برای دستیابی به اهداف مورد نظر توسعه ای، موضوعات کلیدی و اولویت دار بخشی و فرابخشی، ملی و استانی توجه ویژه شده و رویکرد آن «برنامه محوری» بجای «حکم محوری» است.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‏ ریزی استان تهران، تمرکز بر پیشران‌های توسعه، حوزه‌های بحران زا و بستر ساز، تمرکززدایی و تفویض اختیار و اصلاح نظام درآمد – هزینه استان‌ها را از ویژگی‌های برنامه هفتم برشمرد و افزود: از آنجائیکه برنامه هفتم، آخرین برنامه سند چشم‌انداز بیست ساله‌ی جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ است، باید در راستای دستیابی به اهداف سند چشم انداز حرکت کنیم.
«سلیمانی» اظهار داشت: 12 موضوع کلیدی برای برنامه هفتم شناسایی شده و قرار است برای این موضوعات برنامه ای جامع و عملیاتی نوشته شود. وی این موضوعات را شامل: «ثبات اقتصادی و کنترل تورم» با تاکید بر اصلاحات ساختاری بودجه، اصلاحات نظام بانکی و بهبود فضای کار، «رشد اقتصادی عدالت محور با رویکرد ارتقای بهره وری» با تاکید بر انرژی، مسکن، زنجیره ارزش صنایع معدنی و پتروشیمی، اقتصاد دریا محور، اقتصاد دیجیتال و قطب های منطقه ای تولید و تجارت و ترانزیت و «امنیت غذایی»، صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی و «حکمرانی یکارچه منابع و مصارف آب» بیان کرد.
وی یادآور شد: 15 موضوع اولویت دار شامل: ارتقای نظام سلامت، آمایش سرزمین، کاهش آسیب‌های اجتماعی، روزآمدسازی و ارتقای نظام آموزشی و پژوهشی کشور، تقویت بنیه دفاعی، مصون سازی و ارتقای تاب آوری در مقابل تهدیدات، اصلاح الگوی کشت و افزایش بهره وری پنج درصدی آب کشاورزی، اعتلای فرهنگ عمومی، فضای مجازی و شبکه ملی اطلاعات، ظرفیت سازی نیروی انسانی سازمانها، اصلاح نظام اداری، فعال سازی مزیت های جغرافیایی- سیاسی و تبدیل جمهوری اسلامی به مرکز مبادلات کالا و خدمات، توسعه صنعت گردشگری و صنایع دستی، تقویت رویکرد اقتصاد محور در سیاست خارجی و تحول قضایی نیز مد نظر است که قرار است تمامی دستگاه ها در این خصوص پیشنهادات خود را ارائه تا ضمن بررسی، موضوع به شورای هماهنگی تلفیق برنامه هفتم ارایه شود.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ‏ریزی استان تهران افزود: در برنامه هفتم، بر کاهش وابستگی به منابع دولتی، تقویت بازار سرمایه داخلی، جذب سرمایه خارجی و منابع بانکی تاکید شده و برای استان ها نیز تمرکز زدایی و تفویض اختیار و اصلاح نظام درآمد- هزینه وظایف تعریف شده است و چنانچه هر یک از بخش های استان، موضوع مهم و دارای اولویتی دارد که در برنامه نیامده، می تواند به عنوان پیشنهاد به شورای هماهنگی تلفیق برنامه هفتم ارایه دهد.
«سلیمانی» با اشاره به اینکه در تهران موضوع «شهر- منطقه» مطرح است، اظهار داشت: به طور طبیعی، شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تهران بر روی شهرستان‎ها و استان‏های همجوار تاثیر می گذارد و بررسی‎ها نشان می‎دهد که «شهر تهران» به نحوی، موتور محرک اقتصاد کشور محسوب می شود ولی در عین حال، شهرستان‏ های این استان از محروم ترین مناطق کشور هستند. این درحالی است که جمعیت برخی شهرستان های استان تهران، معادل برخی از استان های کوچک کشور است.
وی افزود: در پایان برنامه هفتم توسعه، شرایط شهرستان های استان تهران (بدون احتساب شهر تهران) باید به شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان های متوسط کشور برسد.
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‏ ریزی استان تهران تاکید کرد: برنامه ریزان استان تهران خواهان اجرای کامل نظام درآمد - هزینه در این استان هستند، زیرا بیش از 52 درصد از درآمد کشور از استان تهران وصول می شود ولی سهم استان از این منابع کمتر از 2 درصد است که هم اکنون خواهان سهمی همانند استان‎های نفت‎خیز از منابع هستیم تا در فرایند اجرای برنامه هفتم و تا پایان آن، این میزان به 10 درصد افزایش یابد.
 
 
https://thmporg.ir/vdcc.pqea2bq1mla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما