انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
کاهش بارندگی در کشور به ویژه در استان تهران موجب افزایش روند برداشت از سفره های زیر زمینی برای تامین آب شده است. این موضوع باعث «فرونشست زمین» و خطراتی می شود که گاها جبران ناپذیر است.
اینفوگرافیک؛ بررسی «فرونشست زمین»، تهدیدات و اقدامات

«محمد غیبی» رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این باره اظهار داشت: یکی از مخاطرات استان تهران که متاسفانه کمتر مورد توجه قرار می گیرید ولی از اهمیت بالایی برخوردار است، موضوع «فرونشت زمین» است.
وی موضوع آشکار سازی میزان فرونشست با بکارگیری تصاویر ماهواره ای و تکنیک های تداخل سنجی راداری در محدوده آبخوان استان تهران را یکی از مطالعات مهم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران بیان کرد که در مدت چهار سال به نتیجه رسید.
وی عوامل طبیعی شامل تغییرات اقلیمی و عوامل انسانی شامل افزایش جمعیت و استفاده بیشتر از منابع طبیعی و برداشت بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی که موجب فرونشست زمین می شود را از نتایج این مطالعه برشمرد.
وی یادآور شد: فرونشست زمین در تهران، خیلی بیشتر از استاندار جهانی است و سکونتگاه‌ها و زیرساخت‌های شهری در معرض خطر فرونشست با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.
«محمد غیبی» کاهش حاصلخیزی خاک، گسترش بیابان و سیلابی شدن و کاهش استحکام سازه‌ها، آسیب پذیری شبکه های زیرساخت حامل انرژی و حمل و نقل را از جمله مخاطراتی بیان کرد که در حوزه های «کالبدی»، «اقتصادی»، «محیطی» و «اجتماعی» با آن مواجه هستیم.
وی محدود یا ممنوعیت استخراج آب‌های زیر زمینی، برنامه‌ریزی توسعه شهری با احتساب شاخص های فرو نشست زمین در مناطق، کنترل نرخ توسعه در نواحی فرونشست، تغییر الگوی کشت و توسعه کشاورزی با امکانات منطقه و تناسب اراضی، رها کردن آب در مسیر طبیعی خود برای تقویت سفره ها زیر زمینی، آگاه سازی عمومی و پایش پیوسته نرخ فرونشست را به عنوان پیشنهاد برای پیشگیری از وقع فرونشست زمین در استان تهران بیان کرد.
https://thmporg.ir/vdcc.iqea2bq1xla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما