انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
«علاءالدین ازوجی» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، ۲۱ شهریور ماه در گفت وگو‌ی زنده با رادیو تهران گفت: عمده شاخص های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهرستان های استان تهران، پایین تر از سطح متوسط کشوری است.
ازوجی در گفت و گو با رادیو تهران بیان کرد: خداحافظی استان تهران با كسب و كارهای سنتی+فایل صوتی
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی رادیو تهران، علاء الدین ازوجی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با حضور در استودیو پخش زنده رادیو تهران با برنامه پل مدیریت ۲۱ شهریور رادیو تهران گفت و گو كرد.

بر خلاف شهر تهران، شهرستان‌های استان تهران از محرومترین شهرستان‌های كشور هستند
علاء الدین ازوجی كه از ۸ ماه پیش مسئولیت هدایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در دولت سیزدهم را عهده دار شده است در پاسخ به اینكه آیا تمامی بودجهها به سمت تهران سرازیر می‌شود ؟ گفت: نگاه ملی و فرا ملی اقتضاء می‌كند ؛ توجه به تهران بیشتر باشد. در دنیا هم همینطور است و معمولا دولت ها توجه خاصی به پایتخت دارند. البته این اتفاق برای شهرستان‌های استان تهران رخ نداده و شهرستان های استان تهران از بُعد شاخص‌های سلامت ،آموزشی، فرهنگی و اقتصادی جزو شهرستان های متوسط به پایین محسوب می‌شوند چون در طول تاریخ نگاه به شهر تهران بیشتر از شهرستان های هم جوار بوده است. دلیل دوم مهاجرت از استان های دیگر به حاشیه تهران و سوم سكونت اتباع خارجی در شهرستان های استان تهران است كه معمولا گارگر و از خانواده های ضعیف هستند.
وی افزود: استان تهران ۱۶ شهرستان دارد كه ۱۳ شهرستان آن در بعد شاخص های مذكور سطح پایینی دارند.

فراهم كردن زیرساخت‌ها و تسهیل كسب و كار؛ رویكرد سازمان برنامه و بودجه است
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینكه رویكرد ما حركت به سمت خروج مشكلات این شهرستان‌ها است گفت: دو نكته مد نظر ما است. اول فراهم كردن زیرساخت‌ها برای بهبود شاخص های سلامت ،آموزشی، فرهنگی و اقتصادی به ویژه شاخص آموزشی و سلامت است و دوم تسهیل كسب و كار است كه بتواند روی درآمدها تاثیری مثبت داشته باشد و این امر نگاه كلان دولت را می‌طلبد.
وی افزود: استان تهران از بُعد فعل و افعالات اقتصادی و اجتماعی، وضعیت ژئوپلیتیكی، نیروی انسانی، زیرساخت‌های صنعتی و دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و زیرساخت‌های درمانی و پزشكی غنی دارد و در نگاه ملی و بین المللی فراتر از دیگر پایتخت‌های منطقه است. استان تهران بیش از ۲۸ درصد تولید ناخالص كشور را به خود اختصاص داده و بیش از ۵۲ درصد مالیات توسط استان تهران تامین می‌شود. اما اینكه چقدر از این درآمدها عاید مردم منطقه می‌شود بحث دیگری است.

در سفر رئیس جمهور به شهرستان‌های استان تهران، ۱۴۸ طرح تصویب شد
ازوجی با اشاره به اینكه سفر رئیس جمهور به استان تهران متفاوت از سفر ایشان به دیگر استان‌ها است گفت: ایشان به شهرستان پردیس، غرب و جنوب شرق استان تهران سفر كردند و در نهایت در جلسه شورای اداری استان باه همراه كابینه خود حضور یافتند. در این جلسه ۱۴۸ مصوبه برای ۲۸ دستگاه اجرایی كشور بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع عمومی و استانی مطرح شد و بر همكاری بانك ها مبنی بر ارائه تسهیلات به بخش خصوصی تاكید شد كه این رقم به ۱۹ هزار میلیارد تومان می رسد تا در ۳ سال آینده تامین شود.

بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ تبعه خارجی در استان تهران زندگی می‌كنند
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در پاسخ به اینكه زیرساخت های استان تهران چقدر با جمعیت آن تناسب دارد ؟ اظهار داشت: وقتی مهاجرتی در یك منطقه اتفاق می افتد باید توجه كرد درآمد و زیرساخت برای آنها وجود دارد یا خیر؟ شاید كسب درآمد در زمان كمتری انجام شود اما زیرساخت به سرعت آماده نمی شود. بر اساس سرشماری كه در چندماه گذشته انجام شده بیش از دو میلیون نفر از اتباع غیر رسمی در تهران ساكن هستند كه عمدتا در دو سال گذشته به ایران مهاجرت كرده و در استان تهران ساكن شده اند . در كنار این اتباع غیر رسمی حدود ۴۰۰ هزار نفر از اتباع رسمی هم در استان تهران سكونت دارند كه در مجموع تعداد آنها به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر می رسد.
وی با اشاره به اینكه در كنار مهاجرت اتباع خارجی به كشورمان، مهاجرت از شهرستان های استان‌های دیگر به استان تهران هم رخ داده و می دهد اظهار داشت: دولت باید برای كل این جمعیت زیرساخت تهیه كند و این كار بسیار سختی است. ساخت راه و مدسه، تامین آب و ... نیازمند زمان هستند.

۵۲ درصد مالیات كشور توسط استان تهران پرداخت می‌شود
ازوجی در پاسخ به اینكه با توجه به افزایش جمعیت استان تهران در پی مهاجرت‌های ۲ سال اخیر، بودجه این استان هم افزایش یافته است؟ گفت:بیش از ۵۲ درصد مالیات كشور و در حدود ۲۰۰ هزار میلیار تومان توسط استان تهران پرداخت می شود. اما كمتر از ۲ درصد آن به عنوان اعتبارات استان تهران در نظر گرفته می‌شود. بخشی از زیرساخت ها در سطح ملی و بخش عمده آن استانی است. رویكرد دولت برقراری توازن بین استان‌ها و از طرف دیگر بین شهرستان‌های استان تهران است. تاكید رئیس جمهور و استاندار تهران در سفر به این مناطق بر این بود كه زیرساخت‌ها بیشتر به سمت شهرستان‌های كمتر برخوردار و محروم برود. اگر در سه سال آینده به این موضوع توجه بیشتری شود دستاوردهای خوبی برای استان تهران به همراه خواهد داشت.

۱۵ بیمارستان در استان تهران طی ۳ سال آینده به بهره برداری می‌رسند
وی با اشاره به محدودیت دسترسی خانواده های ساكن شهرستان‌های استان تهران به مراكز بهداشتی و درمانی گفت: در سفر رئیس جمهور با دستور ایشان و تخصیص منابع ۱۵ بیمارستان در استان تهران طی ۳ سال آینده به ویژه امسال و سال آینده با اعتبارات ملی و منابع داخلی وزارت بهداشت به بهره برداری می‌رسند.این پروژه ها ملی هستند و ساخت آن بر عهده دولت و تجهیز آن بر عهده وزارت بهداشت است.
وی در پاسخ به یكی از شنونده‌های پل مدیریت مبنی بر اینكه چرا برخی برنامه های سازمان شما به نتیجه نمی رسد؟ گفت: بحث اصلی این است كه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، تدوین كننده برنامه‌های استان است و متناسب با آن تامین مالی انجام داده و بر حُسن اجرای برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی نظارت دارد. برای اولین بار در استان تهران با همكاری دستگاه‌های اجرایی و سازمان برنامه و بودجه برنامه سال تهیه شده و هر ۶ ماه یكبار گزارش‌گیری شده و دستگاه ها متناسب با برنامه های هدف گذاری شده رصد می شوند.

۱۸۰۰ طرح نیمه كاره استان تهران به بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
وی در پاسخ به اینكه آیا امسال پروژه بر زمین مانده مثل متروی پرند را نخواهیم داشت؟ گفت: در استان تهران۱۸۰۰ پروژه نیمه تمام داریم كه برای رسیدن به سرانجام بیش از ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. منابع آن از اعتبارات عمرانی تامین می‌شود اما اعتبارات سالانه ما حدود ۲ هزار میلیارد تومان است. اگر در طول ۳ سال آینده اعتبارات ما توسط دولت به طور كامل تامین شود در این سال‌ها پروژه ها به اتمام می‌رسد.

ساخت متروی پیشوا و اسلامشهر به صورت مستمر در حال انجام است
وی افزود: متروی پیشوا، اسلامشهر و متروی غرب استان تهران كه ملارد و شهر قدس و شهریار را به هم متصل می‌كند نیازمند اعتبار زیادی هستند اما این پروژه ها تصویب شده و مورد توجه دولت هستند تا در سال های آینده انجام شوند. پروژه ساخت متروی پیشوا و اسلامشهر به صورت مستمر تامین اعتبار شده و ان شاء الله شاهد بهره برداری از این طرح‌ها خواهیم بود.

در سال‌های گذشته برخی طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده اما مردم از آن نفعی نبرده اند
وی در پاسخ به اینكه با توجه به رویكردهای ۴۷ گانه ای كه در حوزه مدیریت شما مثل اهمیت آب و خاك ، فرونشست زمین و آلودگی هوا و محیط زیست تدوین شده، چه راه حل‌هایی پیش روی دستگاه‌های مرتبط گذاشته اید تا اقدامات آنها به درستی انجام شود؟ گفت: در بررسی‌هایی كه در سطح كلان انجام شده، برخی دستگاه‌ها در سنوات گذشته گزارش عملكرد داشته و پروژه را به بهره‌برداری رسانده اند اما مردم از این طرح‌ها منتفع نشده اند.

بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار تا پایان سال در اختیار مردم قرار گیرد
وی با اشاره به اینكه سازمان برنامه و بودجه اعتبار مورد نیاز دستگاه های اجرایی را تامینت كرده و در هماهنگی با این دستگاه ها مشكلات را مرتفع می‌كند گفـت: به عنوان مثال بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار در سال ۶۷ كلنگ‌زنی شد و تا امسال كاری برای آن انجام نشد اما قرار است تا پایان سال این بیمارستان در اختیار مردم قرار گیرد.

استان تهران جزو برترین‌های فناوری دانش بنیان در جنوب غرب آسیا است
وی درباره اقتصاد هوشمند و راهكارهای سازمان برنامه و بودجه استان تهران برای آن گفت: این اقتصاد توسط مقام معظم رهبری در شعار سال مطرح شد و مورد تاكید سازمان برنامه و بودجه استان تهران هم هست چون زیرساخت‌های اقتصاد دانش‌بنیان در تهران فراهم است. استان تهران یكی از سه استان برتر جنوب غرب آسیا در حوزه دانش بنیان است. در تهران ۱۰ پارك علم و فناوری و ۳۳ مركز رشد، ۴۰ مركز نوآوری و ۳ هزار و ۶۶۵ شركت دانش‌بنیان وجود دارد. ضمن اینكه رویكردهای كسب درآمد و سكونت‌گاه‌ها باید تغییر كند به همین دلیل بر اساس آمایش سرزمینی استان تهران به سمت خدمات و صنایع برتر می‌رود تا كسب و كاری متفاوت از استان‌های دیگر داشته باشد. بنا نیست استان تهران همچنان كسب و كار سنتی داشته باشد بلكه باید این كسب و كارها در استان‌های دیگر تقسیم شوند. رویكرد ما این است كه استان تهران با پایتخت‌های دیگر كشورهای منطقه در حوزه دانش‌بنیان رقابت كند.
https://thmporg.ir/vdcj.xemfuqe8msfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما