انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
نشست آموزشی «آشنایی با کلیات نظام برنامه ریزی، بودجه و نظارت» به همت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ویژه فرمانداران شهرستان های این استان برگزار شد.


«علاءالدین ازوجی» رئیس سازمان و برنامه ریزی استان تهران و مدرس دانشگاه در این نشست آموزشی گفت: مقوله آموزش در اثرگذاری منابع انسانی و بهره وری دستگاه ها در رسیدن به اهداف مورد نظر دولت کمک شایانی می کند.
وی اضافه کرد: در نظام اجرایی ما، مدیران که تصمیم گیر و تصمیم ساز هستند، کمتر مورد آموزش های نوین قرار می گیرند و سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزاری این آموزشها را دنبال می کند.
وی افزود: مدیریت نتیجه محور و حکمرانی صحیح در واقع مبتنی بر واقعیت و دور اندیشی است و منابع را باید در جایی صرف کرد که اهداف مورد نظر را تامین کند.
وی تاکید کرد: دستاوردهای میان مدت و بلند مدت و همچنین اثرات آنها معمولا تغییراتی هستند که اندازه گیری آنها دشوار بوده و با چارچوبی تخت عنوان «ارزیابی و پایش» محاسبه می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: سیاستگذاری به عنوان یک اصل متعارف برای دولت ها در جایگاه حکمران قرار دارد و این سیاستگذاری شامل: برنامه ریزی، پیاده سازی و نظارت چرخه اجرا در سطوح ملی، استانی، شهرستانی و محلی می شود و باید منابع به سمت جامعه هدف هدایت شود.
وی گفت: در واقع اقدامات توسعه ای جزئی از هدف است و واقعیت ها نیز پایه و مبنای توسعه خواهد بود. در مدیریت «نتیجه محور» باید ببنیم چه کاری انجام دادیم، چه تغییری رخ داد و چه چیژی  بدست آوردیم. کارآیی، اثر بخشی و بهره وری زمانی اتفاق می افتد که تغییرات رخ داده باشد و نتیجه مطلوب حاصل شود.
وی، مشارکت مردم در توسعه را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: هیچ برنامه ای در جامعه بدون مشارکت مردم به سرانجام نمی رسد. در سیاستگذاری نتیجه محور، تمامی منابع باید به بهره برداری ختم و در این شرایط است که مردم هم مشارکت فعال خواهند داشت. 
 «حشمت الله سلیمانی» معاون هاهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه برنامه ریزی دارای تقسیم بندی از نظر شیوه کار، موضوع و افق زمانی است، اضافه کرد: برنامه ریزی از نظر مقیاس فضایی نیز شامل ملی، منطقه ای، استانی و محلی می شود.
وی عوامل موثر در برنامه ریزی را شامل «محیط درونی و بیرونی»، «عوامل مرتبط و درگیر»، «آرمان و هدف» و «ابزار و وسائل» برشمرد که باید در فرایند برنامه ریزی مورد توجه قرار گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به تاریخچه بودجه ریزی در کشور پرداخت و فرایند تامین اعتبار، تخصیص و جذب در قانون بودجه را برای حاضران تشریح کرد.
«پرویز قوامی نژاد» مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در سخنانی، مجموعه اصول، فرآیندها و اسناد مربوط به مدیریت، پدیدآوری و بهره برداری طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری را به عنوان تعريف «نظام فني و اجرائي برشمرد و افزود: مطابق آیین نامه قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395 مجلس شورای اسلامی، دامنه کاربرد نظام فنی و اجرایی یکپارچه، شامل کلیه طرح و پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای و سرمایه گذاری و ساخت و سازهای دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات مدیریت کشوری است و همه مراحل طرح یا پروژه را که اعتبار آنها از محل وجوه عمومی باشد، در بر می گیرد.
وی با اشاره به ماده 31  قانون برنامه چهارم توسعه گفت: دولت مکلف شده بود تا پایان سال اول برنامه به منظور افزايش کارآمدي و اثر بخشي طرح ها و پروژه هاي سرمايه گذاري با رويکرد نتيجه گرا و دستيابي به سيستم کنترل کيفي متناسب با شرايط اقتصادي و اجتماعي و اقليمي کشور، نسبت به تدوين نظام فني و اجرايي کشور و اجراي آن در تمامي دستگاه هاي موضوع ماده 160 اين قانون اقدام کند. با این وجود پیاده سازی نظام فنی و اجرایی یکپارچه به عنوان یکی از موضوعات مهم در قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مطرح شد که آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین شده و سایر دستورالعمل و مقررات آن در دست تهیه است.
وی، نظام کنترل هزينه، کيفيت و زمان را در تمامي مراحل طراحي، اجرا و بهره برداری پروژه ها و طرح ها را جزء الزامات قانونی و از مهمترین موارد قابل توجه در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای برشمرد.
در ابتدای این دوره آموزشی، «قدرت الله شفیقی» معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران و «محمد علی‌مهری» معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز در سخنانی بر تقویت جایگاه فرمانداری ها در سیاستگذاری توسعه ای تاکید کردند.
 
 
https://thmporg.ir/vdcd.9092yt0o9a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما