انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده های معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: «سامانه اطلاعات آماری استان تهران» با هدف تهیه آمارهای مورد نیاز نظام برنامه ریزی استان،  اطلاعات وسیعی از ۱۱۵۱ قلم آماری را به صورت سالانه، فصلی و ماهانه از دستگاه‌های اجرایی، شهرداری‌ها، بانک‌ها، مرکز آمار، بانک مرکزی و … منتشر می کند.
اسقرار نظام آماری پیشرفته؛ نقطه عطف برنامه ریزی کشور 

«حمیدرضا قاسمی موقر» در گفت و گویی به مناسبت «روز آمار و برنامه ریزی» افزود: با توجه به روش های مختلف ارائه آمار، گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده های در سال جاری، چهار داشبورد تعاملی از داده های مختلف و پرکاربرد تهیه کرده که در سامانه اطلاعات آماری استان تهران قابل دسترسی است. این داشبوردها شامل نرخ تورم، بازار کار، هزینه و درآمد خانوار و پروانه های ساختمانی صادره توسط شهرداری های استان تهران است که اطلاعات زیادی را با دسته بندی زمانی از سال 1390 ارائه می‌دهد.
وی افزود: در سال 1402 برای دسترسی آسانتر به آمارها، «دسته بندی زمانی» اطلاعات به روش پویا در برنامه کاری قرار گرفت و اکنون این آمارها از سال 1390 تا 1401 با تفکیک استانی و با قابلیت بروز رسانی در دسترس قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه از جمله مهمترین فعالیت این گروه، تهیه کتاب «سالنامه آماری استان» است که بعد از موضوع «سرشماری»، قدیمی ترین محصول آماری کشور محسوب می شود، یادآور شد: سالنامه آماری شامل اطلاعات پایه ای از بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان در قالب 24 فصل است و اکثر اطلاعات آن دارای تفکیک شهرستانی است.
رئیس گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده های معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در تشریح فعالیت های این گروه، اضافه کرد: جلسات مستمر گروه کاری رابطین آمار دستگاه های اجرایی استان، در جهت بهبود کیفیت آمارهای تولیدی، تهیه اینفوگراف های موضوعی آمار، تهیه گزارشات مختلف از جمله «نشریه شاخص های فصلی استان تهران»، «وضعیت هزینه و درآمد خانوار استان تهران»، «وضعیت نیروی کار استان تهران» و «وضعیت تورم» به صورت ماهیانه از برنامه های مستمری است که همواره در دستور کار قرار دارد.
وی همچنین این خبر را داد که با توجه به مشکلات و هزینه بالای جمع آوری اطلاعات با روش‌های سنتی مانند سرشماری و طرح‌های نمونه گیری، مقرر شده که جهت گیری تولید آمار در سطح کشور به سمت «آمارهای ثبتی» قرار گیرد و گروه آمارهای ثبتی، فرابری و پردازش داده‌ها نیز به سمت نظام آماری پیشرفته به عنوان نقطه عطف برنامه ریزی کشور در حرکت بوده و بر این اساس قرار است سرشماری  سال 1405 به صورت «ثبتی مبنا» انجام پذیرد.
 
https://thmporg.ir/vdch.wn-t23n-mftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما