انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران از برنامه ریزی حول محور کنترل مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر، تمرکززدایی و تحقق مهاجرت معکوس با مشارکت سایر نهادهای مربوطه خبر داد.
اعلام برنامه های کنترل مهاجرت، رشد اشتغال و تولید در سال ۱۴۰۳

حشمت الله سلیمانی، معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در پاسخ به این سوال که درخصوص کاهش روند مهاجرت به استان تهران چه اقداماتی صورت گرفته است، گفت: برای کاهش مهاجرت باید سطح مناسب برخورداری از امکانات برای رفع محرومیت‌ها نه تنها در شهرستان‌های پیرامونی استان تهران، بلکه سکونتگاههای سایر نقاط کشور به عنوان مبدا مهاجرت ایجاد شود.
وی ادامه داد: همچنین برای توزیع متوازن امکانات در کشور و همچنین مهاجرت معکوس از استان از طریق رفع کمبودهای شهرستان‌های مهاجر فرست و ارتقاء عملکرد و جذابیت سکونت و تولید روستایی باید برنامه ریزی شود. 
وی ادامه داد: برای این منظور نیز اهدافی چون دستیابی به توازن جمعیتی در استان مطابق با ظرفیتهای زیستی و تحقق مهاجرت معکوس از استان به‌منظور تعادل بخشی به توزیع جمعیت دنبال می‌شود. به‌منظور تحقق اهداف بنیادین ذکرشده، برنامه‌هایی حول محور کنترل مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ‌تر، تمرکززدایی و تحقق مهاجرت معکوس با مشارکت سایر نهادهای مربوطه در نظر گرفته شده است. 
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره برنامه ریزی‌های انجام شده درخصوص اشتغال در سال ۱۴۰۳ تصریح کرد: در حوزه اقتصادی، اهدافی چون: رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری متناسب با ساختار جمعیت فعال (به‌ویژه زنان)، جمعیت تحصیل‌کرده و جمعیت جوان استان و دستیابی به جایگاه مناسب استان در سطح ملی و فراملی در فعالیت‌های اقتصادی و تولید دنبال می‌شود و به‌منظور تحقق اهداف بنیادین ذکرشده، برنامه‌هایی حول تقویت و تعادل‌بخشی فعالیت‌های اقتصادی دارای مزیت رقابتی در استان، حفظ و ارتقای صنایع برتر و در حال رشد، حفظ و تقویت خدمات برتر و خدمات ۹گانه اجتماعی، تعادل بخشی صنایع غیر برتر، بقا و افزایش بهره‌وری کشاورزی و رونق صنعت گردشگری در استان تهران، ارائه‌شده است. 
سلیمانی خاطرنشان کرد: از برنامه‌های اجرایی که دنبال خواهد شد، تهیه طرح جامع پیوند پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان استان با صنعت و کشاورزی استان در راستای افزایش بهره وری و کاهش مصرف منابع و احیاء واحدهای راکد و غیرفعال با همیاری نهادهای مسئول خواهد بود. 
وی همچنین درباره برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای حفظ محیط زیست در سال ۱۴۰۳ گفت: اصولاً برای حفظ و صیانت از محیط‌زیست، حفاظت از عرصه‌های طبیعی و منابع استان به‌منظور بهره‌مندی نسل‌های آتی، تحقق مدیریت مطلوب بهره‌برداری از منابع طبیعی به‌ویژه آب، متناسب با ظرفیت‌ها و توان محیطی استان و دستیابی به مطلوبیت محیط‌زیستی در استان و رفع آلودگی‌ها (هوا، آب، خاک و…)، تهدیدها (فرونشست، ریز گردها و…) به عنوان اهداف اصلی دنبال می‌شود. 
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران تصریح کرد: همچنین برنامه‌های اجرایی در سال جدید که با همیاری نهادهای مختلف پیگیری و اجرا خواهد شد، شامل برنامه‌ریزی برای تجهیز صنایع بزرگ و شهرک‌های صنعتی استان به پایشگرهای مصرف آب و آلودگی‌های محیطی، تدوین طرح جامع و تهیه نقشه الگوی کشت محصولات کشاورزی در هر یک از مناطق پنج‌گانه، بهبود سازوکار نظارتی حفاظت از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، باغی، طبیعی و مناطق چهارگانه حفاظتی و ساماندهی فعالیت‌های کشاورزی متناسب با سطح آب‌بری محصولات است.
وی کاهش برداشت و مصرف بهینه آب‌های زیرزمینی و استفاده از آب‌های نامتعارف، جلوگیری از تغییرات کاربری زمین در عرصه‌های طبیعی و کشاورزی و باغی، ترمیم عرصه‌های آسیب‌دیده استان، اولویت‌دهی به محیط‌زیست و حقابه‌های آن در تخصیص منابع آبی و استفاده از پتانسیل بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد برای حفاظت از محیط‌زیست را از دیگر برنامه های اجرایی برشمرد.
 
https://thmporg.ir/vdcd.9092yt0jxa26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما