انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
بیمارستان کودکان «حکیم»، ۱۳ مهرماه با حضور رییس جمهور در منطقه ۱۸ تهران گشایش یافت.
بیمارستان کودکان «حکیم» توسط رییس جمهور افتتاح شد
بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم چراغ امید بیماران کودک بی بضاعتی است که با توجه به نیازهای جسمی و روحی آنها طراحی شده تا گره‌گشای دغدغه های نیازمندان باشد.
بیمارستان آموزشی، پژوهشی و درمانی کودکان حکیم با زیربنای ۲۹ هزار و ۶۵۰ متر مربع و ۲۶۶ تختخواب در زمینی به وسعت ۵۰ هزار متر مربع از اراضی دانشگاه علوم پزشکی تهران توسط خانواده‌ای نیکوکار ساخته شده است.
بیمارستان کودکان حکیم در راستای تامین این نیاز با هدف افزایش کمی و کیفی خدمات درمانی کودکان در منطقه ۱۸ تهران ساخته شده و از آن می‌توان به‌عنوان یک مثال خوب در زمینه‌ همراهی و همدلی سازمان‌های دولتی و نهادهای مسئول و مسئولیت‌پذیری اجتماعی یاد کرد.
عملیات اجرایی ساخت این بیمارستان به حدود سه سال قبل بازمی‌گردد و نتیجه تعامل خوب دانشگاه علوم پزشکی تهران و همت خانواده‌ نیکوکار مرحوم مطهری است.
بیمارستان کودکان حکیم از معدود بیمارستانهای جدید الاحداث جنوب شهر تهران بوده که جمعیتی بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ میلیون نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.
این پروژه که در یکی از نقاط محروم منطقه تهران واقع شده موجب کاهش فاصله جنوب شمال و در جهت گسترش عدالت و محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار که یکی از اهداف نظام می‌باشد، احداث شده است.
با توجه به سیاست های کلی نظام در طرح جوانی جمعیت و تشویق به امر فرزندآوری، احداث بیمارستان های تخصصی کودکان در سراسر کشور امری الزامی، ضروری و اجتناب ناپذیر بوده بویژه آنکه بعد از انقلاب اسلامی در تهران بیمارستان دولتی کودکان جدیدی احداث نشده بود.
سرعت عمل در طراحی و ساخت و تجهیز این بیمارستان ظرف مدت سه سال از محل منابع مالی ضدتورمی که موجب رشد تولید نیز شده و رکوردی جدید در ساخت و ساز بیمارستانی به شمار می رود.
یکی دیگر از ویژگیهای این پروژه که مورد استقبال سازمان محیط زیست نیز قرار گرفته احداث و بهره برداری از تصفیه خانه بیولوژیکی ویژه پساب بیمارستانی بوده بصورتی که همه پساب حاصله، جمع آوری، تصفیه، بازچرخانی و مورد مصرف در فضای سبز و شستشو قرار می گیرد.
این مجموعه فاقد هرگونه چاه جذبی بوده و تمامی پساب حاصله به تصفیه خانه مرکزی هدایت می شود.
این بیمارستان شامل بخش تصویربرداری شامل دستگاه‌های سی‌تی اسکن، ام آر آی، کاردیوگرافی، بخش اسکوپی، آشپزخانه و سلف‌سرویس کارکنان رخت‌شوی‌خانه، گازهای طبی و بایگانی اسناد و آزمایشگاه، بخش جراحی با هشت اتاق عمل و سی اس آر یا استریل مرکزی و دارای چهار بخش بستری به همراه یک بخش دیالیز است.

۶۳بخش مراقبت های ویژه

بخش‌های مراقبت‌های ویژه شامل ۶۳ تخت ان اس سی یو و ان آی سی یو و بی آی سی یو و بخش جراحی ویژه با سه اتاق عمل، اتاق عمل هیبرید خاص و آنژیو است.
همچنین در این طبقه هم چهار بخش بستری به همراه چهار بخش طبقه‌ اول مجموعاً صد و شصت تخت بستری و سالن شکیبایی برای همراهان بیمار طراحی شده است.
برای تامین هوای مطبوع و سرمایش و گرمایش بخش‌های مختلف بیمارستان از سیستم‌ها و دستگاه‌های مجهز مدرن و استاندارد استفاده شده، بخش اول موتورخانه الکتریکال و تأسیسات برقی است که شامل سه دستگاه ترانسفورماتور هزار و ششصد کاوا به همراه تابلوهای برق فشار متوسط و جریان ضعیف و سه دستگاه دیزل ژنراتور هزار و چهارصد و ده کاوا است.
بخش دوم موتورخانه‌ مکانیکال است که شامل یک دستگاه بویلر بخار دو دستگاه بویلر آب گرم پنج دستگاه چیلر سه دستگاه‌ در زمین و دو دستگاه در پشت بام، سی و هشت دستگاه هواساز، ۵۶۰ دستگاه فن کوئل، صدو شصت دستگاه اگزاس فن به همراه مجموعه بوستر پمپ ‌های آتش نشانی و آبرسانی، سختی گیر و منابع کوئل دار آب گرم است.
بخش سوم تصفیه خانه است که یک «تصفیه خانه بیولوژیکی» فاضلاب با ظرفیت ۳۸۰ مترمکعب در روز است.

طراحی بیمارستان کودکان حکیم با توجه به نیازهای جسمی و روحی کودکان

حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بیمارستان کودکان حکیم با توجه به نیازهای جسمی و روحی کودکان طراحی شده، معماری داخلی آن دارای عرصه‌های تفریحی و المان‌های متنوع است که با نگاه هنرمندانه به کاهش استرس کودکان در فضای بیمارستان کمک می‌کند و فضای سبز و نور طبیعی، دسترسی‌های راحت عمودی و افقی، گستردگی امکانات و خدمات رفاهی و درمانی برای کودک و همراه از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی این بیمارستان است.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه‌ کودک به‌ویژه اگر در حوزه سلامت باشد ارزش افزوده‌ بالایی دارد، اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد درمان بیماری‌های سخت مانند سرطان روی کودکان سریع‌تر و راحت‌تر پاسخ می‌دهد.
وی معتقد است، اگر جان یک کودک را نجات دهیم این جان رهایی یافته می‌تواند بیش از نیم‌قرن به جامعه خدمت کند و اگر به هر دلیل نتوانیم سلامتی را به کودک بازگردانیم یک عمر باید به این کودک معلول خدمات برسانیم از این روست که احداث بیمارستان کودکان مانند بیمارستان کودکان حکیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

برخورداری از امکانات گسترده برای رفاه حال بیماران و همراهان
قناعتی افزود: طبقه همکف بیمارستان کودکان حکیم شامل امکانات و خدمات گسترده‌ای برای کودکان و همراهانشان است این طبقه به‌عنوان ورودی اصلی به بیمارستان پر از رنگ و نور بوده، چهار ورودی از وجوه مختلف ساختمان دسترسی را برای مراجعان بخش‌های مختلف فراهم می‌کنند. ۱۹ درمانگاه تخصصی در جای جای این طبقه به کودکان و همراهانشان خدمات می‌دهند.
به گفته قناعتی، اورژانس بیمارستان کودکان حکیم نیز شامل تریاژ، سی‌پی‌آر، مطب پزشکان، زون‌های تحت نظر یک و دو و زون سرم تراپی و اتاق عمل سرپایی است.
خسرو صادق‌نیت، رئیس بیمارستان تخصصی‌ و فوق‌تخصصی کودکان «حکیم» نیز در رابطه گفت: با افتتاح این بیمارستان، خدمات ویژه همچون رادیوتراپی اطفال، جراحی فوق‌تخصصی قلب و پیوند اعضاء برای کودکان انجام می‌شود.
وی افزود: این بیمارستان با اتاق‌های یک‌تخت‌خوابی یا دو تخت‌خوابی، امکانات پزشکی و رفاهی معادل بهترین بیمارستان‌های خصوصی کشور دارد.


 
https://thmporg.ir/vdcf.cdviw6dvjgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما