انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
سومین جلسه گروه کاری نقشه و اطلاعات مکانی استان تهران، 24 مهرماه با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی استان برگزار شد.
در این نشست «محمد غیبی» رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در سخنانی با اشاره به اهمیت پایش مخاطرات توسط سیستم اطلاعات جغرافیایی  (GIS) در حوزه‌های آلودگی هوا، جزایر حرارتی، تغییر کاربری، پوشش اراضی و فرنشست زمین، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۷ مطالعه ای با موضوع فرو نشست زمین انجام شد که در آن، پایش زمانی و مکانی تغییرات میزان فرونشست زمین با بهره گیری از نتایج داده های راداری سنجنده سنتینل 1 در محدوده آبخوان استان تهران مربوط به سالهای 2019 تا 2023 ثبت شد.
وی افزود: محدوده جغرافیایی کشور ایران، دارای پهنه خاکی و اقلیمی خشک و نیمه خشک است و از طرفی عدم جریان آب های سطحی مناسب و حفر چاه های عمیق و برداشت های بی رویه از منابع آبهای زیر زمینی، عامل اصلی پدیده فرونشست زمین محسوب می شود.
رئیس گروه نقشه و اطلاعات مکانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران خاطر نشان کرد: دشت های اسلامشهر و شهریار بیشترین سرعت فرونشست را تجربه کرده است و تغییرات فرونشست در دشت ورامین از 3 تا 20 سانتی متر به 5 تا 25 سانتی متر رسیده است. همچنین بخش وسیعی از مناطق 19، 18، 17، و 20 شهر تهران نیز در سال های 1397 تا 1400 با نرخ فرونشست 13 تا 20 سانتی متری روبرو بوده است.
«گیتی خوش آموز» کارشناس سیستم های اطلاعات جغرافیایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز به بیان توضیحاتی در خصوص ضوابط اجرایی بند 28 دستورالعمل اجرایی بودجه و تنظیم موافقت نامه های اعتبارات هزینه ای و تملک دارایی های سرمایه ای از جمله «تهیه برنامه های اطلاعات مکانی، بروز رسانی نقشه ها، استقرار سامانه SDI استان ها» و بررسی نقش GIS در تحقق برنامه هفتم توسعه پرداخت.
وی همچنین درباره «تائیدیه انطباق ویژگی های امنیتی ژئوپرتال SDI با الزامات سطح یک نظام ارزیابی» و «اعتبار بخشی امنیتی محصولات و اقدامات صورت گرفته در خصوص سامانه پنجره واحد زمین و اقدامات سارمان مدیریت و برنامه ریزی اسان تهران این ارتباط» به ارائه توضیحات پرداخت.
 
https://thmporg.ir/vdca.anik49nio5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما