انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در نشست خبری عنوان کرد

اشتغال‌زایی برای ۱۱۳هزار نفر در استان / اجرای پایلوت طرح روستابازارها در ری و دماوند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎‌ریزی استان تهران در نشست خبری به تشریح عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.
اشتغال‌زایی برای ۱۱۳هزار نفر در استان / اجرای پایلوت طرح روستابازارها در ری و دماوند
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در این نشست  با اشاره به میزان اشتغال‌زایی در استان تهران خاطرنشان‌کرد:«میزان اشتغال تعهد شده برای استان تهران در ابتدای سال گذشته 96 هزار شغل بوده که در این حوزه به تحقق اشتغال برای 113 هزار نفر رسیدیم و در بحث ایجاد شغل، تحقق 118 درصدی را کسب کردیم».
وی با بیان اینکه ظرفیت استان تهران برای ایجاد اشتغال بیشتر از این اعداد است، ابراز امیدواری کرد در سال 1400 با تحقق شعار تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده به ایجاد اشتغال بیش از 118 درصدی برسیم».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان نرخ بیکاری در استان تهران بیان کرد:«در جمعیت 15 ساله، نرخ مشارکت اقتصادی در استان تهران 40.1 درصد بوده است که این عدد در زمستان سال 98 در کل کشور 42.4 درصد بوده و این کاهش نرخ مشارکت ناشی از بروز کرونا در کشور بوده است».
شفیعی ادامه داد:«نسبت اشتغال در زمستان 99 در استان تهران 37.3 درصد بوده که این عدد در زمستان 98، 38 درصد ثبت شده است و شاخص نرخ بیکاری در زمستان 99 در کل کشور 9.7 درصد بوده که این عدد در استان تهران به 7 درصد رسیده است و این در حالی است که نرخ بیکاری در زمستان 98 در استان تهران 8.8 درصد بوده است».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار جامعه نیوز درباره اراضی کاداستر شده در استان تهران به منظور مقابله
با پدیده زمین خواری اظهار داشت:«طبق اسناد تا 15 آذرماه مساحت استان تهران یک میلیون 384 هزار هکتار ثبت شده که از این عدد حدود 230 هزار هکتار مستثنائات هستند و یک میلیون و 70 هزار هکتار اراضی ملی محسوب می‌شوند».
شفیعی افزود:«تا پایان سال 97 تنها 46 هزار هکتار کاداستر انجام شد اما این عدد در 15 آذرماه  به 221 هزار هکتار رسیده است و سازمان منابع طبیعی اعلام کرده که تا پایان امسال اراضی باقی مانده نیز کاداستر می‌شود».
بودجه  99، بودجه‌ای با کمترین اتکا به درآمدهای نفتی
شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز در ادامه این نشست در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به وضعیت بودجه هزینه‌ای استان تهران گفت:«سال 99 با توجه به اینکه در پایان سال 98 بحث همسان‌سازی حقوق در کارکنان دولت را داشتیم، سال سختی بود و بار مالی ناشی از این حکم به بودجه سال 99 منتقل شد».
وی با بیان اینکه در سال 99 کمترین اتکا را به درآمدهای نفتی داشتیم، یادآور شد:«سال گذشته با وجود مشکلات خوشبختانه از لحاظ پرداخت حقوق کارکنان مشکلی نداشتیم و پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا سال 98 تسویه شد».
عدالتی تاکید کرد:« از منظر بودجه هزینه‌ای در سال 1400 شرایط مطلوبی داریم و متوسط رشد هزینه‌ای بودجه استان تهران در سال جاری بالای 50 درصد است».
شفیعی در ادامه نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری اقتصادی ایران با اشاره به پروژه‌های عمرانی در استان تهران به موضوع آبفا نیز وارد شد و با بیان اینکه بحث آب و فاضلاب استان تهران بسیار نگران کننده است، گفت:«برنامه‌های ما برای کاهش مصرف آب به دلیل افزایش جمعیت در استان تهران با شکست مواجه شده و می‌شود و تعادلات به دلیل افزایش جمعیت به هم می‌خورد و همچنین رتبه استان تهران در سرانه آب در دسترس در بین استان‌های دیگر نیز بسیار نامطلوب است».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه بین 20 تا 30 درصد خدماتی که دستگاه‌های دولتی ارائه می‌دهند، توسط دستگاه‌های استان تهران است، گفت:«با
توجه به ساختار و نیروهای انسانی در دستگاه‌های استان تهران و سایر استان‌ها، این ساختار عادلانه نیست».
حدود 20 درصد خانه‌های خالی در استان تهران است
شفیعی درباره بحث مالیات بر خانه‌های خالی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم گفت:«درباره بحث مالیات بر خانه‌های خالی بخشی از منابع ما به میزان وصول درآمدهای مالیاتی گره خورده است و در روش درآمد- هزینه‌ای استانی، نقطه تحقق درآمدها، منابع مالیاتی است که باید چالش‌ها و نقاط ضعف افزایش درآمدهای مالیاتی مورد بررسی قرار بگیرد».
 وی افزود:«در این باره با سازمان امور مالیاتی برای ارائه اطلاعات و حمایت‌های مورد نیاز جلساتی را برگزار کردیم اما یکسری از اطلاعات مانند تعداد خودروهای لوکس و تعداد خانه‌های خالی باید از سوی دستگاه‌های انتظامی و یا سایر دستگاه‌ها مانند وزارت راه و شهرسازی ارائه شود».
شفیعی با بیان اشاره به خانه‌های خالی در استان تهران گفت:«بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مرکز آمار حدود 20 درصد خانه‌های خالی مربوط به استان تهران است».
شفیعی درخصوص اراضی آرادکوه و کنترل بوی نامطبوع در حوالی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز افزود:«سال گذشته اعتباراتی برای رفع بوی نامطبوع اطراف فرودگاه امام خمینی(ره) به دستگاه‌های مربوطه داده شده اما هنوز تصمیمی مبنی بر جابه‌جایی سایت پسماند آرادکوه از این منطقه نگرفته‌ایم هرچند که پیشنهاد جابه‌جایی این سایت را داده‌ایم اما هنوز تصمیم نهایی در این باره اتخاذ نشده است».
عدالتی در پاسخ به سوال خبرنگار جامعه نیوز درباره تجمیع گمرکات کشور اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) با بیان اینکه با کریدور جدید توسعه‌ای در اطراف فرودگاه امام خمینی (ره) شکل می‌گیرد، تاکید کرد: این منطقه در آینده به بزرگترین منطقه تجاری تبدیل خواهد شد و تجمیع گمرکات استان در این منطقه با استدلال و منطق همراه است».
معاون
هماهنگی برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به توسعه روستابازارها گفت:«نیم قرن گذشته 70 درصد مردم ایران روستانشین بودند که در حال حاضر جمعیت روستایی کشورمان به شدت کاهش یافته و 75 درصد جمعیت شهرنشین شده‌اند».
وی با بیان انتخاب دو منطقه ری و دماوند برای اجرای پایلوت این طرح افزود:«در حال حاضر به دنبال آن هستیم تا بازاری قابل توجه از محصولات روستایی در مناطق دماوند و ری ایجاد کنیم و دو موضوع مهم کنترل قیمت در فرایند تولید تا توزیع و استاندارد بودن محصولات را دنبال می‌کنیم که تمام این اقدامات منجر به افزایش اشتغال در مناطق روستایی شود».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر میزان افزایش جمعیت استان تهران بیان کرد:«آخرین آمار رسمی درباره جمعیت استان تهران به آمار منتشر شده توسط مرکز آمار در سال 95 برمی‌گردد اما به صورت تخمینی و با مشاهده برخی پارامترها مانند افزایش دانش‌آموزان در مدارس و افزایش درخواست از دستگاه‌های خدماتی می‌توان برآورد کرد که سالانه 200 تا 250 هزار نفر به جمعیت تهران اضافه می‌شوند».
شفیعی ادامه داد:«این افزایش جمعیت شامل مهاجران از سایر شهرها و روستاها و همچنین اتباع خارجی است».
وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود جمعیت استان تهران در سال 1405 به 20 میلیون نفر برسد، خاطرنشان کرد:«از مرکز آمار درخواست داریم که با توجه به پهنه جمعیتی استان تهران، این آمارها را زودتر از بازه زمانی 10 ساله ارائه کند چراکه برخی از خدمات و سرانه‌ها بر اساس جمعیت ارائه می‌شوند و در حال حاضر با توجه به افزایش جمعیت تهران، سرانه‌ها واقعی نیستند».
 
 
https://thmporg.ir/vdcc.iqpa2bq1sla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما