کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه مشترک رئیس با معاون آمار و روسای گروه‌های سازمان مدیریت تهران صورت گرفت

بررسی الزامات تحقق رشد 7.1درصدی استان تهران

2 بهمن 1400 ساعت 14:05

به منظور تعامل در راستای تحقق رشد اقتصادی 7.1 درصدی استان تهران، جلسه مشترکی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با حضور علاالدین ازوجی رئیس سازمان، مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات و روسای گروه‌های اقتصادی، علمی، برنامه‌ریزی و حساب‌های منطقه‌ای برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت تهران در این جلسه مشترک گفت: «یکی از راهکارهای اصلی رفع یا تخفیف ابهامات و مشکلات موجود در مسیر بهبود برنامه‌های توسعه، پیاده‌سازی تفکر سیستمی در نظام برنامه‌ریزی استان است که در این میان نقش آمار و اطلاعات دقیق و بهنگام بسیار تعیین کننده است».
وی ادامه داد: «در تفکر سیستمی میزان تاثیر متغیرهای گوناگون بر خروجی تعیین می‌شود بنابراین اگر بتوانیم یک مدل سیستمی برای برنامه‌های توسعه‌ای استان تعیین کنیم، می‌توانیم تاثیر تغییر در مولفه‌ها و متغیرهای مدل در برنامه را اندازه‌گیری کرده و جهت‌گیری‌های برنامه‌ای را براساس آن تعیین نماییم».
افشین متذکر شد: «اکنون برنامه‌ریزی‌ها در مدل‌های رشد بر مبنای اطلاعات و آمار اقتصادی است که از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی در اختیار ما قرار می‌گیرد اما در این زمینه ابزار صحت‌سنجی وجود ندارد و فقط به صورت مقایسه‌ای با سال‌های گذشته اطلاعات تحلیل می‌شود که برای داشتن اطلاعات پایه‌ای قوی لازم است در این زمینه توانمند شویم».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز در ادامه افزود: «در خصوص مولفه‌های تاثیرگذار بر اشتغال یکی از استادان دانشگاهی کشور مدل اقتصادی را تعریف کردند که بسیار مفید بود و می‌توان از این ظرفیت‌ها در راستای تحقق رشد 7.1 درصدی استان تهران نیز بهره برد».
علاالدین ازوجی ادامه داد: «تا مولفه‌های سیستمی اثرگذار در تحقق رشد اقتصادی استان مشخص و مدلی پیاده‌سازی نشود با اعداد و ارقام تقریبی نمی‌توان در زمینه تحقق رشد اثرگذار اقدام کرد».
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص رویکردهای بودجه‌ریزی گفت: «اقدام‌های سازمان در خصوص بودجه‌ریزی برای تحقق رشد اقتصادی باید مبتنی بر کسب وکارها باشد و مدل‌های رشد نوآورانه که سایر کشورهای منطقه از آن الگوبرداری کردند، می‌تواند برای ما نیز تاثیرگذار باشد».
ازوجی تاکید کرد: «با تشکیل هسته فکر متشکل از کارشناسان درون سازمان و صاحب نظران بیرونی لازم است نقشه راهی بر پایه یک مدل مفهومی و نه مدلی صرفا کمی برای تحقق رشد اقتصادی در استان تعریف کنیم».


کد مطلب: 5853

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5853/بررسی-الزامات-تحقق-رشد-7-1درصدی-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir