کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لزوم توجه به «ارتقای بهره وری» در طرح های عمرانی

4 دی 1401 ساعت 9:14

«علیرضا لطفی» مدیر گروه شورای فنی مدیریت نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مهترین چالش های حوزه نظام فنی و اجرایی را که باید در برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مدنظر قرار گیرد را بیان کرد.


وی در گفت و گو با روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، مجموعه اصول، فرآیندها و اسناد مربوط به مدیریت، پدیدآوری و بهره برداری طرح ها و پروژه های سرمایه گذاری را به عنوان تعريف «نظام فني و اجرائي» برشمرد و افزود: مطابق آیین نامه قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب 1395 مجلس شورای اسلامی، دامنه کاربرد نظام فنی و اجرایی یکپارچه، شامل کلیه طرح و پروژه های تملک دارایی های سرمایه ای و سرمایه گذاری و ساخت و سازهای دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات مدیریت کشوری است و همه مراحل طرح یا پروژه را که اعتبار آنها از محل وجوه عمومی باشد، در بر می گیرد.
وی با اشاره به ماده 31  قانون برنامه چهارم توسعه گفت: دولت مکلف شده بود تا پایان سال اول برنامه به منظور افزايش کارآمدي و اثر بخشي طرح ها و پروژه هاي سرمايه گذاري با رويکرد نتيجه گرا و دستيابي به سيستم کنترل کيفي متناسب با شرايط اقتصادي و اجتماعي و اقليمي کشور، نسبت به تدوين نظام فني و اجرايي کشور و اجراي آن در تمامي دستگاه هاي موضوع ماده 160 اين قانون اقدام کند. با این وجود پیاده سازی نظام فنی و اجرایی یکپارچه به عنوان یکی از موضوعات مهم در قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مطرح شد که آیین نامه اجرایی آن نیز تدوین شده و سایر دستورالعمل و مقررات آن در دست تهیه است.
وی، نظام کنترل هزينه، کيفيت و زمان را در تمامي مراحل طراحي، اجرا و بهره برداری پروژه ها و طرح ها را جزء الزامات قانونی و از مهمترین موارد قابل توجه در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای برشمرد.
مدیر گروه شورای فنی مدیریت نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، انتخاب مشاور ذیصلاح، انجام مطالعات اوليه، برآورد صحیح، نقشه های اجرایی دقیق و اجرای فرایند مناقصه مطابق قانون مناقصات برای انتخاب مجری ذیصلاح را توسط دستگاه های اجرایی از ضروریات فرایند اجرای پروژه ها دانست و نواقص مطالعات و عدم توجه به اولویت بندی و تعریف پروژه ها و عدم هماهنگی لازم بین نظام تصویب و تامین اعتبار پروژه ها با نظام فنی و اجرایی طی سنوات گذشته را از مشکلات اساسی طرح های عمرانی بیان کرد.
وی با تاکید بر اثر بخشی و کارآیی طرح ها گفت: برخلاف تصور عده ای، بهره‌وري صرفاً افزايش توليد يا خدمات يا گسترش فيزيكي و احداث فضا نيست بلكه افزایش بهره‌وري مي‌تواند در توسعه غیر فیزیکی و استفاده مناسب از فضاها و امكانات موجود و بازنگری مجدد طرح هم تحقق یابد. از جنبه دیگر، بهره‌وري تنها در انجام كار درست خلاصه نمي‌شود بلكه شيوه درست اجرا را هم شامل مي‌شود و براين اساس بايد وضع موجود را به درستي شناخت و برای اين پرسش پاسخي مناسب يافت كه در حال حاضر در چه جايگاه و موقعيتي قرار داريم و می بايست در چه جهتی حرکت کنیم و انتظار و هدف ما چيست.
«علیرضا لطفی» افزود: در حال حاضر پیاده سازی نظام فنی و اجرایی یکپارچه با رویکرد افزایش بهر وری یکی از مهمترین برنامه های امور نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور است که انجام این مهم مستلزم تدوین ضوابط و دستورالعمل های مربوطه و هماهنگی لازم با سایر نظام ها از جمله نظام تامین اعتبار خواهد بود.
 


کد مطلب: 6378

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6378/لزوم-توجه-ارتقای-بهره-وری-طرح-های-عمرانی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir