کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اقدامات جدید دولت سیزدهم برای استان تهران

10 خرداد 1401 ساعت 12:46

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: پیرو سفر ریاست محترم جمهوری به استان تهران، تحول چشمگیری در ارایه خدمات عمومی و بهبود زیرساخت ها برای خدمت رسانی به مردم به وقوع پیوسته است.


علاءالدین ازوجی رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در گفت و گویی مهمترین اقدامت دولت سیزدهم در ماه های اخیر را به شرح زیر بیان کرد.
مركزيت سياسي، اداري، قضايي، اقتصادی و مديريتي کشور جهموری اسلامی ایران در تهران و وجود شبكه مناسب ارتباطي زميني و هوائي با توجه به فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) و همچنین برخورداري از نيروي انساني متخصص و ماهر و استقرار مراكز عمده وسطح بالاي پژوهشي و آموزش عالي، فرهنگي و هنري كشور، موجب گردید که استان تهران به مراتب بالاتر از سایر نقاط کشور و حتی منطقه خاورمیانه، مورد توجه سیاست گذاران و برنامه ریزان قرار بگیرد. این موضوع در دولت سیزدهم بیش از گذشته مورد توجه خواهد بود. عنایت و توجه دولت محترم مردمی در چند ماه اخیر، این ادعا را تایید می کند که سه مورد از آن را اشاره می کنم:
الف- پیرو سفر پربرکت ریاست محترم جمهوری به استان های مختلف کشور به خصوص استان تهران شاهد شکل گیری و تحول در ارایه خدمات عمومی و بهبود زیرساخت های بهتر برای مردم خواهیم بود. در سفر آیت الله رییسی، رییس جمهور محترم به استان تهران و حضور در جلسه شورای اداری استان تهران در پنج شنبه هفته گذشته، به همراه اعضای هیات محترم وزیران، تصمیمات خوبی گرفته شد و ماحصل آن تامین بالغ بر 16.5 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات عمومی دولت، شرکت های دولتی و شرکت نفت و نهادهای عمومی غیردولتی برای 147 طرح یا پروژه زیرساختی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، ورزشی، انتظامی، آبرسانی، شبکه های آب و فاضلاب، حمل و نقل ریلی و جاده ای بود. برخی از محورهای اصلی این مصوبه عبارتند از:

  1. تکمیل و احداث بازسازی و تجهیز 75 مدرسه و 1 اردوگاه
    تکمیل باغ موزه دفاع مقدس و ساماندهی گلزار شهدای استان
    تکمیل و تجهیز بیمارستان اعصاب و روان جانبازان
    تکمیل و تجهیز 15 بیمارستان در شهرستان های تهران
    تکمیل 27 مجموعه ورزشی در شهرستان های تهران
    اجرای 18 طرح های سرمایه گذاری اشتغالزا
    تکمیل 5 تأسیسات فاضلاب و تصفیه خانه در برخی شهرستان های تهران
    تکمیل انتقال آب کانال محمدیه و آبرسانی از سدهای نزدیک تهران به شهرستانهای استان
    اجرای گازکشی به 22 روستای تهران
    احداث 61660 واحد مسكوني براي خانوار نيازمند مسکن
    بهره برداری از 7 هزار طرح اشتغالزایی برای افراد مددجو و غیرمددجوی استان
    تکمیل کانونهای فرهنگی مساجد و تکمیل مساجد، حوزه‌های علمیه و مصلی‌های استان
    احداث شش پست برق فشار قوی برای 6 شهرک‌های صنعتی استان جهت تأمین 600 مگاوات برق
    ایجاد تأسیسات زیربنایی مجتمع‌های گلخانه‌ای، بیابان­زدایی و کانون‌های گردوغبار و ترسیب کربن، آبخیزداری و حفاظتاز خاک، آبیاری تحت فشار در اراضی سطحاستان، تکمیل زیرساختهای شهرک­های کشاورزی
    توسعه شهرک های صنعتی استان در سقف 300 هکتار
    تعمیر و تجهیز پروژه‌های ندامتگاه تهران بزرگ
    بازنگری طرح های هادی روستایی 160 روستای استان
    تکمیل و تجهیز 2 مراکز فنی و حرفه ایدر شهرستان های تهران
    احداث 58 مسکن معلولان و تحویل2500 جهیزیه به مددجویان کمیته امداد استان
    اعطای بیش از 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات بابت 230 طرح دارای توجیه فنی و اقتصادی جهت سرمایه گذاری توسط بانک های عامل
انتظار می رود که با تخصیص این اعتبارات، شاهد دستاوردهای خوبی برای مردم استان تهران به خصوص در شهرستان های استان باشیم.
ب- گستردگی بافت های فرسوده شهری و روستایی و سکونتگاه غیررسمی حریم و خارج حریم در استان تهران به حدی است که حدود 31 درصد از جمعیت استان تهران را شامل می شود. بر اساس پیگیری های انجام شده توسط استانداری تهران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران، در اواخر سال گذشته بالغ بر 671 میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی سکونتگاه های غیررسمی و بهسازی محیط های بافت فرسود حریم و خارج از حریم شهر و بافت موجود مناطق روستایی در 16 شهرستان استان تهران اختصاص یافته است که این منابع صرف 71 پروژه عمرانی و زیرساختی خدمات عمومی از جمله تکمیل مدرسه خیری ساز، پاسگاه و کلانتری، تصفیه خانه فاضلاب در روستاهای بالادست سدها، آبرسانی به عشایر استان، بهبود و بهسازی حریم مسکن مهر شهرستان های استان، تکمیل مرکز جامع سلامت در برخی روستاها، مرکزبازپروری معتادین متجاهر و حفظ و نظم اجتماعی و ... شده است که الحمدالله کارهای اجرایی آن از سوی 25 دستگا های اجرایی مربوطه در استان در دو ماه اخیر شروع شده است. انتظار داریم که از بهبود شبکه فاضلاب روستایی بیش از 25 هزار نفر از جمعیت روستایی تحت پوشش قرار گیرند. 16 کلانتری و پاسگاه انتظامی راه اندازی شود. با تکمیل مدارس خیری 1900 کلاس درس در روستاها ایجاد شود. بیش از 10 کیلومتر شبکه آب آشامیدنی اصلاح خواهد شد. 9 اثرفرهنگی و تاریخی شهرستان های استان مرمت خواهد شد. 28 روستای استان در طرح هادی بهسازی و اجرایی خواهد شد. و... . همه این اقدامات پیش بینی شده، با هدف کاهش نرخ آسیب های اجتماعی در محله های آسیب دیده استان و احیای بافت فرسوده و تقویت درآمد خانوارهای ساکن در این سکونتگاهها می باشد.
ج- در طی سال های اخیر، تعهدات زیادی در سطح استان ایجاد شده بود که به تدریج منجر به نارضایتی عمومی شده بود. با همت و تلاش استاندار محترم تهران و مساعدت ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور(آقای دکتر میرکاظمی) این کسری ها تا مبلغ 226 میلیارد تومان جبران شد و از سوی 23 دستگاه های اجرایی استان به پرسنل دولتی(در قالب پاداش پایان خدمت، دیون سنواتی، مانده مرخصی)، هزینه های اجاره ساختمان ها، هزینه بیمه، هزینه های آب، برق، تلفن، گاز و برخی از لوازم مصرفی و نیازهای اولیه دستگاه های خدمت رسان انتقال خون، پزشک قانونی، دامپزشکی انجام شد. اقدامات متنوع یاد شده در سطح استان تهران، نه تنها تعهدات چندین ساله دولت را کاهش داده بلکه مقبولیت خوب و چشم گیری در درون دستگاه های اجرایی استان و موسسات خدمات رسان عمومی شکل گرفته است.
انتظار از استان تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام بسیار بالاست ولی از لحاظ زیرساختی، استان تهران مشکلات زیادی دارد به خصوص در حوزه های آلودگی، زیست محیطی، آب و فاضلاب، مسکن، آسیب های اجتماعی، این مشکلات بیشتر مشهود هست و ان شالله با راهبری و مدیریت بهتر استان و با نگاه به آمایش توسعه استان و حمایت های مستمر دولت محترم و مجلس شورای اسلامی، بتوانیم زمینه بهتری برای رفاه و آسایش مردم و شهروندان فراهم کنیم. 
 
 
 


کد مطلب: 6059

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/6059/اقدامات-جدید-دولت-سیزدهم-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir