کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در جلسه رئیس با کارشناسان برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت تهران صورت گرفت

بررسی چالش‌های پروژه‌های عمرانی در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه

25 دی 1400 ساعت 16:28

در پی بازدید از برخی پروژه‌های عمرانی در شهرستان‌های فیروزکوه و دماوند، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در جلسه با کارشناسان حوزه برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، چالش‌های پیش‌روی این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار داد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، کارشناسان حوزه برنامه و بودجه سازمان در این جلسه به وجود برخی چالش‌ها در حوزه برنامه‌ای و فنی و اجرایی اشاره کردند که لزوم نظارت بر اجرای پروژه‌ها در دو حوزه برنامه و بودجه و نظام فنی و اجرایی از راهکارهای ذکر شده در این زمینه بود.
همچنین در این جلسه بیان شد فرمانداری این شهرستان‌ها سه پروژه اولویت‌دار و اثرگذار در هر شهرستان را با رعایت اسناد بالادستی همچون سند آمایش سرزمین معرفی کنند تا با تعریف خط اعتباری فاینانس برای پروژه‌های خارج از تملک دولت، سرمایه‌گذار خصوصی وارد عمل شود تا اقدامات لازم صورت گیرد.
در این جلسه همچنین با اشاره به سه حوزه اثرگذار در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه از جمله ساماندهی آب و پساب‌ها، بهداشت و درمان و حمل و نقل بر لزوم برنامه‌ریزی منسجم و هدفمند در این حوزه‌ها تاکید شد.  
همچنین در حوزه مشکلات بروکراسی اداری در فرآیند برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در استان نیز سخنانی مطرح شد و در نهایت کارشناسان نظام فنی و اجرایی سازمان از اقدامات اثرگذار انجام شده برای اصلاح ساخت و ساز و مقاوم‌سازی در پروژه‌های عمرانی همچون حذف دستگاه‌های غیرمجری در ساخت و ساز و برگزاری دوره‌های آموزشی هدفمند به‌منظور بهبود روند ساخت و ساز سخن گفتند و در ادامه بر تقویت رویکرد نظارتی سازمان مدیریت تاکید کردند.   
علاالدین ازوجی رئیس سازمان نیز در این جلسه پس از استماع سخنان کارشناسان سازمان گفت: «رویکرد ما مطالبه‌گری از دستگاه‌های اجرایی است و روند چانه‌زنی در این رویکرد جایگاهی ندارد و الگوی نظارتی برای نظارت بر پروژه‌های عمرانی باید تعبیه شود تا علاوه بر فرآیند برنامه‌ریزی و تخصیص منابع بر روند ساخت و ساز نیز نظارت لازم را داشته باشیم».
وی ادامه داد: «چرخه سیاستگذاری منطقه‌ای در استان باید پیاده‌سازی شود تا از طرح مساله و شناخت مسائل هر شهرستان تا پیامدها و اثرگذاری هر طرح و برنامه در شهرستان با آگاهی گام برداریم و تا طرح‌های ما در زندگی مردم اثرگذار و ملموس نباشد از وضع موجود به سوی وضع مطلوب حرکت نخواهیم کرد».
ازوجی با تاکید بر اینکه انتخاب پروژه‌ها و طرح‌های هر شهرستان باید بر اساس اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی آنها صورت پذیرد، افزود: «در حوزه برنامه‌ریزی لازم است، سیاست فعالی مدنظر داشته باشیم و طبق ملاحظات سند آمایش پیش رویم».
وی با بیان اینکه احداث کمربندی دماوند در اولویت است، اضافه کرد: «با اجرای این پروژه در بلندمدت مشکلات بسیاری در دماوند رفع می‌شود و پیامدهای مثبتی به همراه دارد».
ازوجی در پایان تاکیدکرد: «لازم است برای پروژه‌های نیمه تمامی که در شهرستان‌ها دیده می شود بازتعریفی صورت بگیرد تا اهداف مورد نظر سازمان در آن پروژه‌ها پیاده‌سازی شود».  
 


کد مطلب: 5844

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5844/بررسی-چالش-های-پروژه-های-عمرانی-شهرستان-های-دماوند-فیروزکوه

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir