کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران عنوان کرد

طراحی چرخه سیاستگذاری موفق از برنامه‌ تا عمل

19 دی 1400 ساعت 13:38

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران چرخه سیاستگذاری منطقه‌ای را متشکل از سه مولفه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و اجرا و پایش و ارزیابی دانست که شواهد نشان می‌دهد که عمده دستگاه‌ها در بحث پایش، ارزیابی و دستاورد ضعیف عمل می‌کنند و با چنین رویکردی بهترین برنامه نیز در سطح کلان تدوین شود در بحث اجرایی به موفقیت مورد نظر دست نمی‌یابد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی استان تهران، علاالدین ازوجی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در جلسه با همکاران معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان پس از استماع نقطه‌نظرات و دیدگاه‌های همکاران در این معاونت گفت: «در پنج حوزه، آلودگی هوا و آلودگی‌های زیست‌محیطی، تامین مسکن، سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده، منابع آب و مدیریت فاضلاب و آسیب‌های اجتماعی و معیشتی در استان تهران با مشکلات اساسی و بنیادین روبه‌رو هستیم که لازم است در این حوزه اقدام‌های اساسی صورت گیرد و به دنبال راه‌هایی برای کاهش یا رفع آنها می‌باشیم».
وی ادامه داد: «لازم است در شاخص‌هایی که برای ارزیابی مدیریت عملکرد دستگاه‌ها تعریف می‌شود این حوزه‌ها پررنگ‌تر دیده تا تغییرات حاصل از ارزیابی‌ها در دستگاه‌ها مشاهده شود».
ازوجی با تاکید بر لزوم پیوند سه معاونت هماهنگی برنامه و بودجه، آمار و اطلاعات و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت، خاطرنشان‌کرد: «نشر دانش با پیوند این سه معاونت رقم می‌خورد و اقدامات سازمان هماهنگ با یکدیگر صورت می‌گیرد و دستگاه‌های اجرایی در استان باید اقدامی انجام دهند که همراه با تامین اعتبارشان، آمار و اطلاعات دقیق و مشخص را در اختیار همکاران برای برنامه‌ریزی در سطح استان قرار دهند. بدیهی است اگر اطلاعات معاونت آمار تامین نشود، فرآیند دریافت بودجه‌ این دستگاه‌های اجرایی در معاونت بودجه نیز دچار مشکل می‌شود».
وی افزود: «در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، ارائه بازخورد و تحلیل عملکرد بسیارحائز اهمیت است چراکه مدیران و مسئولان دستگاه‌ها را از روند مثبت یا منفی اتفاق افتاده در دستگاه آگاه می‌کند و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها را تسهیل خواهد کرد».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در ادامه سخنان خود متذکر شد: «اقداماتی که در معاونت توسعه مدیریت انجام می‌شود اگر منجر به بهبود وضعیت خدمت‌رسانی به مردم و به عبارتی دستاورد مشخص برای گروه‌های هدف (عام مردم) شود، باید با قوت ادامه یابد و اگر این‌گونه نیست باید اصلاح شود».
وی بیان کرد: «الگوی کاری ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حوزه برنامه‌ریزی، راهبری و پیاده‌‎سازی به همراه دستگاه‌های اجرایی و نظارت و ارزیابی، باید به گونه‌ای باشد که بتوانیم برای سایر استان‌ها یک الگوی عملی موفق تجربه شده را تعریف کنیم و تعمیم دهیم».
ازوجی در تبیین چرخه سیاستگذاری گفت: «این چرخه از سه مولفه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی و اجرا و پایش و ارزیابی تشکیل شده و عمده دستگاه‌ها متاسفانه در بحث پایش، ارزیابی و دستاورد ضعیف عمل می‌کنند و با چنین رویکردی بهترین برنامه نیز در سطح کلان تدوین شود در بحث اجرایی به موفقیت مورد نظر دست نمی‌یابد لذا باید این سازمان در سطح استانی به دستگاه‌های استانی کمک کند تا بر اساس برنامه‌محوری، اقداماتشان را دنبال کنند».
وی ادامه داد: «برنامه‌ها اگر در قالب شاخص‌سازی برای هر دستگاه تعریف شود آنگاه می‌توان نقاط ضعف هر دستگاه را دریافت کرد و برای اصلاح آن اندیشید».
ازوجی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در زمینه فناوری اطلاعات و پرتال‌های سازمانی لازم است اصلاح پرتال‌ها مبتنی بر خدمت‌رسانی بهتر به مردم صورت گیرد تا بحث دولت الکترونیک و میزخدمت تقویت شود».
وی ادامه داد: «در نظر داریم داشبورد مدیریتی در سطح برنامه‌ها و اقدامات دستگاه‌های استان تعریف کنیم تا برنامه‌ها، اقدامات، عملکرد و دستاوردهای هر دستگاه در آن نهادینه و به‌روز شود تا نهادهای اصلی درون دولت نظیر سازمان برنامه و بودجه کشور و استانداری تهران بتوانند از اطلاعات آن بهره‌مند شوند».
 
 
  
 


کد مطلب: 5832

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5832/طراحی-چرخه-سیاستگذاری-موفق-برنامه-عمل

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir