کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عدالتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا عنوان کرد

رفتار ترافیکی شهروندان و کمبود زیر ساخت‌ها، عوامل اصلی ترافیک تهران

4 دی 1400 ساعت 10:34

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «رفتار شهروندان در استفاده از خودروهای شخصی و نبود یا کمبود زیرساخت‌های مطلوب حمل و نقل شهری، عامل اصلی ترافیک پایتخت است».


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهرام عدالتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا افزود: «شهرداری باید زیرساخت‌هایی را برای توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد کند و در کنار آن نیز یکسری از رفتارها در میان مردم فرهنگ‌سازی شود».
وی یادآورشد: «تعداد زیاد خودروهای تک سرنشین در سطح شهر به این معناست که فرهنگ استفاده از وسایط نقلیه عمومی هنوز نهادینه نشده است».
وی اظهارداشت: «یکی از ارکان این موضوع، احداث زیرساخت‌ها و ارتقای خدمات مطلوب عمومی است که به حتم باید بهترین واگن‌ها و اتوبوس‌ها در اختیار مردم قرار گیرد و از این طریق آنان را به استفاده از این امکانات تشویق کرد که به تبع آن آلودگی هوا کاهش پیدا کرده و ثمره آن به سلامتی خود مردم باز می‌گردد».
عدالتی ادامه داد: «رکن دوم اینکه مردم بدانند که به هر میزان خودروی شخصی استفاده کنند بیشتر باعث سنگینی ترافیک و آلودگی هوا می‌شوند».
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «بدون همراهی و برخورد درست مردم در حوزه مسائل اجتماعی با موضوع، مشکل ترافیک حل نمی‌شود چراکه ترافیک از رخدادهایی است که مردم باید نقش و سهم خود را در آن موثر بدانند».
وی خاطرنشان کرد: «در بسیاری از شهرهای دنیا اجازه ورود خودرو به محدوده تاریخی داده نمی‌شود و اصل بر حمل و نقل عمومی است، نه طی کل مسیر با خودروی شخصی».
عدالتی ادامه داد: «در شهری مانند توکیو روزانه ۲۵ میلیون نفر با مترو سفر می‌کنند در حالی که این رقم در تهران نزدیک به ۲ میلیون نفر است، قرار نیست این شهرها با هم مقایسه شود، اما باید به این سمت حرکت کرد».
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «با همراهی مردم باید به سمت توسعه حمل و نقل عمومی حرکت کرد، اگر حداکثر امکانات هم ایجاد شود اما مصرف کننده‌ای نباشد مساله حل نخواهد شد و در این راستا همزمان و متناظر اقداماتی انجام شود که بتواند ما را به هدف مورد نظر برساند».
وی به نقش مدیران و مسئولان مربوطه در مدیریت ترافیک اشاره و تاکید کرد: «اگر سیستم حمل و نقل عمومی تقویت و ساعت ورود و خروج مردم در مناطق شهری مدیریت نشود هرگز شاهد کاهش حجم ترافیک نخواهیم بود و این مساله حل نخواهد شد». 
عدالتی با اشاره به سهم مردم درکاهش ترافیک اضافه کرد: «روزهای بارانی یا روزهایی که هوا آلوده است، مردم با خودروی شخصی وارد معبر می شوند، در حالی که نباید با خودروی خود تردد کنند، باید کاری کنیم که این میزان آلایندگی در سطح شهر به حداقل برسد».
وی گفت: «ترافیک مساله چندبخشی و شهرداری به عنوان دستگاه اصلی است، دولت باید با افزایش ظرفیت حمل و نقل عمومی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده از توسعه ناوگان عمومی حمایت کند و با به‌روزرسانی سیستم‌های تاکسیرانی و بهره‌برداری از وسایل نقلیه برقی، استفاده از خودروهای با سوخت فسیلی کنار گذاشته شود».
وی از تصویب طرح جامع مترو تهران خبر داد و افزود: «قرار است تعداد خطوط متروی تهران به ۱۱ مورد برسد که این افزایش در مسیر غرب به شرق پایتخت بسیار موثر است و با تامین منابع مالی می‌توان حداکثر تا سه سال آینده وضعیت خطوط ریلی را بهبود بخشید».
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران اعلام کرد: «وضعیت خطوط ریلی با نوسازی و تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین با به حداقل رساندن حد فاصل میان حرکت قطارها بهبود می‌یابد».
عدالتی لازمه تحقق تمام سیاست‌های مربوط به مدیریت ترافیک شهر تهران را منوط به همکاری و مشارکت موازی و همزمان شهرداری، دولت و مردم دانست.

جلوگیری از ورود ترافیک جاده‌ای به تهران
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه ترافیک پایتخت چند جنبه دارد، گفت: «برای مدیریت ترافیکی که از مناطق همجوار وارد تهران می‌شود، باید کریدورهای موجود تقویت شود».
وی افزود: «هم اکنون تکمیل پروژه‌های کمربندی تهران به‌طور جدی دنبال می‌شود و سال آتی شاهد بهره‌برداری و تقویت کمربندی‌های پاکدشت و دماوند خواهیم بود».
عدالتی یادآورشد: «کسی که درگیر ترافیک عبوری است نیازی به ورود به شهر ندارد، از این‌رو تقویت و توسعه کمربندی‌ها در این امر بسیار موثر است».
سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «سال آتی خط ریلی مترو پردیس وارد مرحله اجرایی می‌شود و با اتصال شهرستان‌های اسلامشهر و پرند به مترو تهران به توسعه حمل و نقل ریلی کمک می‌شود».
وی اظهار داشت: «ما هر چه بتوانیم ترافیک و تردد خودروهای شخصی را به سمت واگن‌های مترو انتقال دهیم حجم ترافیک در خیابان‌های تهران کاهش می‌یابد و مشکلات حل می‌شود».
 


کد مطلب: 5812

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5812/رفتار-ترافیکی-شهروندان-کمبود-زیر-ساخت-ها-عوامل-اصلی-ترافیک-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir