کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفیعی در چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدلسازی اطلاعات ساخت عنوان کرد

ورود BIM به روند اجرای پروژه‌های دولتی استان تهران

27 مهر 1400 ساعت 10:03

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در چهارمین کنفرانس بین‌المللی مدلسازی اطلاعات ساخت گفت: «سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به استناد قانون برنامه و بودجه، متولی نظام فنی و اجرایی در بخش دولتی است و بنا بر ضرورت بهره‌مندی از BIM (مدلسازی اطلاعات ساخت) در پروژه‌های عمرانی با همکاری دانشگاه‌های مادر کشور همچون تهران، صنعتی شریف و علم و صنعت بسترسازی برای اجرای BIM در دستور کار این سازمان قرار گرفت».


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در این کنفرانس که به‌صورت وبیناری برگزار می‌شد، ادامه داد: «در این مسیر نخستین مساله، تدوین اسناد این طرح بود که در این راستا 10سند در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران تدوین و در تیرماه سال‌جاری رونمایی شد و اکنون مراحل ابلاغ را پشت سر می‌گذارد».
شفیعی افزود: «از این اسناد می‌توان به سند چشم‌انداز پیاده‌سازی BIM، سند دستورالعمل اجرایی پیاده‌سازی BIM، سند جایگاه مشاوران و 7 سند دیگر که به دستگاه‌های اجرایی مرتبط است، اشاره کرد».
وی با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در راستای اجرای BIM گفت: «در این راستا دستگاه‌های اجرایی بر اساس صلاحیت در نظام فنی و اجرایی تقسیم شدند و 16 دستگاه که صلاحیت نداشتند، حذف شدند و دو دستگاه اجرایی پروژه‌های دولتی را بر عهده گرفتند».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌‎ریزی استان تهران خاطرنشان‌کرد: «تدوین دوره‌‎های آموزشی و تخصصی برای پیاده‌سازی BIM و آموزش 4500 نفر- ساعت آموزش به‌منظور تربیت نیروهای حرفه‌ای برای اجرای این طرح از دیگر اقدامات این سازمان به‌منظور پیاده‌سازی BIM است».
وی با بیان اینکه دبیرخانه دائمی BIM نیز در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران مستقر است، ادامه داد: «این دبیرخانه به‌منظور هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌ها فعال است و البته این سازمان تنها در حوزه تدوین سند و آموزش و ترویج  BIM متوقف نشده و در مرحله عملی و اجرایی نیز گام برداشته است».
شفیعی بیان کرد: «بدین منظور دو پروژه پایلوت برای ورود به فاز عملیاتی انتخاب و در دستور کار قرار گرفت و در حال انجام است».
وی در پایان ادامه داد: «در دو فاز 5 ساله طرح پیاده‌سازی BIM را دنبال می‌کنیم و برنامه زمانبندی با جزئیات نقش و جایگاه هر دستگاه مشخص شده تا به اهداف مورد نظر دست یابیم و در بعد نرم‌افزاری، طراحی نرم‌افزار نیز به‌منظور حفظ اصول امنیتی در دستور قرار دارد».
  


کد مطلب: 5703

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5703/ورود-bim-روند-اجرای-پروژه-های-دولتی-استان-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir