کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بررسی سند توسعه روستایی استان تهران در سازمان مدیریت

21 مهر 1400 ساعت 16:13

به‌منظور تبیین ابعاد مفهومی و فعالیت‌های اجرایی برای تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان تهران، جلسه‌ای با حضور شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و نمایندگانی از فرمانداری شهرستان‌های استان برگزار شد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، شهرام عدالتی در ابتدای این جلسه با اشاره به تحولات بنیادین که در روستاهای استان ایجاد شده است، گفت: «روستاهای در جوار کلانشهرها اکنون هویت تازه‌ای گرفته‌اند و در بحث تامین نیروی کارگری و فعالیت های صنعتی فعال‌تر شده‌اند».
وی افزود: «در قانون برنامه ششم توسعه قانونگذار بدنه کارشناسی تصمیم‌ساز را مکلف به هویت‌بخشی به روستاها کرده است تا از این باب هر روستا شخصیتی اقتصادی و اجتماعی برایش تعریف شود و از تمرکز جمعیتی در مناطق شهری کاسته شود».
عدالتی با بیان اینکه مهاجرت از روستاها و رشد شهرنشینی علاوه بر ایجاد مشکلاتی در حاشیه شهرها کاهش شدید میزان باروری را نیز سبب شده، ادامه داد: «کانون‌های قطبی استقرار جمعیت و کاهش باروری در کشور از دو حوزه جغرافیایی و پیری جمعیت در سال‌های آینده کشور را تهدید می‌کند».
وی با اشاره به گام‌های پیشین برداشته شده برای رونق و توسعه روستاها متذکر شد: «اجرای طرح‌های در راستای رونق روستاها در کشور انجام شد اما باید برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها برنامه‌ریزی مدون و بلند‌مدت صورت گیرد، برنامه‌ای که تنها به برنامه ششم ختم نشود».
عدالتی با اشاره به سند توسعه روستایی خاطرنشان‌کرد: «در این سند فرآیندی که برای توسعه اقتصادی و اجتماعی روستاها مدنظر است به‌طور کامل تبیین شده و لازم است همه فرمانداران و مسئولان شهرستانی از آن مطلع شوند».
وی در ادامه با بیان اینکه تدوین سند توسعه اقتصادی و اشتغالزایی روستایی استان تهران یکی از اقدامات اثرگذار و مهم در حوزه توسعه پایدار در روستاهای استان است، گفت: «با اجرایی شدن این سند در روستاهای استان می‌توان به اهداف برنامه‌ریزی شده برای تحقق رشد 7.6 درصدی استان دست یافت».
عدالتی افزود: «تحقق این رشد در چهار بخش کشاورزی، معدن، صنعت و خدمات در نظر گرفته شده که با اجرای سند توسعه روستایی می‌توان در تمامی این بخش‌ها تحول ایجاد کرد». وی در پایان بیان کرد: «اصلی‌ترین هدف در برنامه‌ریزی توسعه، برنامه‌ریزی شهرستانی است و امیدواریم با شهرستان‌‌محور شدن حوزه‌‎های اطلاعاتی و برنامه‌ریزی، نظام درآمد- هزینه در استان‌ها دچار تحولی مثبت شود».
 


کد مطلب: 5689

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5689/بررسی-سند-توسعه-روستایی-استان-تهران-سازمان-مدیریت

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir