کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفیعی در گفت ‌وگو با خبرگزاری برنا اعلام کرد

سالیانه 250 هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود

سیر جمعیت به سمت قرچک و شهریار/شناسایی 800 میلیارد تومان اموال مازاد در تهران/ آمار دقیقی از اشتغال در فضای مجازی نداریم

6 مهر 1400 ساعت 13:12

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه طبق آخرین بررسی‌ها سالی 200 تا 250 هزار نفر به جمعیت استان از طریق مهاجرت افزوده می‌شود، گفت: «به شهرهایی همچون قرچک و شهریار مهاجرت‌های زیادی صورت می‌گیرد و تعداد جمعیتی که در این شهرها بیشتر می‌شود ما را در تامین زیرساخت‌های لازم برای شهرها دچار مشکل می‌کند».


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ، مسعود شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا درباره مخاطرات جمعیتی استان تهران خاطرنشان‌کرد: «طبق آخرین بررسی‌ها جمعیت استان تهران حدود 14 میلیون نفر است و به نظر می‌رسد سالی 200 تا 250 هزار نفر به جمعیت استان اضافه می‌شود و عمدتا این جمعیت از طریق مهاجرت است چراکه نرخ زاد و ولد در استان تهران پایین است و عمدتا مهاجرت‌ها نیز در شهرهای پیرامونی استان اتفاق می‌افتد».
وی با اشاره به اینکه شهرهای پیرامونی استان تهران مشکلات زیرساختی زیادی دارند، افزود: «عمدتا مهاجرت‌ها از شهرهای دیگر به استان تهران، در شهرهای پیرامونی است و یا به دلیل هزینه‌های بالای شهر تهران مردم به شهرهای پیرامونی سوق داده می‌شوند و در برخی از شهرهای پیرامونی استان تهران نرخ افزایش جمعیت به رقم 8 درصد در سال رسیده که این رقم بالایی است».
هچوم جمعیت به شهرستان‌های قرچک و شهریار
شفیعی ادامه داد: «به شهرهایی همچون قرچک و شهریار مهاجرت‌های زیادی صورت می‌گیرد و به‌عنوان مثال در تامین آب شرب در شهرهای پیرامونی دچار مشکل هستیم و فشار زیادی به آب‌های زیرزمینی وارد می‌شود تا آب شرب منطقه تامین شود».
وی درباره محرومیت‌زدایی در استان تهران تصریح کرد: «اعتبار محرومیت‌‎زدایی برای استان حدود 450 میلیارد تومان برای سال 99 بود که این اعتبار ابلاغ شده اما پرداخت نشده و عمدتا در موضوعات آب‌رسانی به روستاها، بهداشت روستایی و راه‌های روستایی مصرف می‌شود».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ادامه داد: «همچنین در زمینه کلاس درس نیز اعتبارات محرومیت‌زدایی اختصاص می‌گیرد چراکه در حوزه کلاس‌های درسی، استان تهران از متوسط کشوری وضعیت نامطلوب‌تری دارد و بیشتر از کلاس‌های درسی در تهران دانش آموز داریم».
شفیعی با بیان اینکه سرانه‌ تعداد خانه‌های بهداشت به ازای جمعیت ساکن در استان کمتر است، اضافه کرد: «دچار کمبود در بخش درمان و تخت‌های بیمارستانی در استان هستیم و فقط تعداد افراد ساکن استان در درمان را مدنظر قرار می‌دهیم درحالی که بسیاری از افراد از شهرهای دیگر برای درمان به تهران مراجعه می‌کنند».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره کمک‌های دولت به مسائل زیرساختی استان تهران، گفت: «عموما شهرداری‌ها از منابع درآمدی خود باید شهر را اداره کنند و شهرداری تهران نیز منابعی را در اختیار دارد اما به دلیل اینکه بارگذاری جمعیت در تهران داریم که ناشی از مهاجرت‌هاست و موضوع پایتخت بودن شهر تهران نیز انتظاراتی را ایجاد می‌کند دولت از شهرداری تهران حمایت می‌کند و در حوزه حمل و نقل عمومی کمک‌هایی از سوی دولت انجام شده است».
وی با بیان اینکه رویکرد ما این است که طرح‌ها و پروژه‌هایی که جنبه اقتصادی دارند از طریق واگذاری به بخش خصوصی و نهادهای عمومی دولتی به اجرا برسانیم، افزود: «به دنبال این هستیم که منابع دولتی را صرف مواردی کنیم که جنبه اجتماعی دارد و این امر تلاش بیشتر مسئولان شهری را نیز می‌طلبد».
موفقیتی در فروش اموال مازاد حاصل نشد
شفیعی درباره اموال مازاد در استان تهران نیز گفت: «سال گذشته اموال مازادی که شناسایی کردیم نزدیک به 800 میلیارد تومان بود که فقط در یک مرحله این اموال که در دست دستگاه‌های اجرایی بود، شناسایی شد و برآورد ما این است که به مراتب این اموال مازاد بیشتر است. در فروش و واگذاری این اموال موفقیتی حاصل نشد و قرار شد امسال تلاش‌های بیشتری صورت گیرد که این اموال راکد را واگذار کنیم تا برای آبادی استان از آن استفاده کنیم».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره آمار اشتغال در فضای مجازی اظهارداشت: «درباره آمار اشتغال در فضای مجازی، آمار مستندی وجود ندارد که همین مسئله یکی از چالش‌های ماست که اگر آمار مستندی ارائه شود این موضوع بهتر راهبری می‌شود و علت آن این است که این نوع کسب و کارها متفاوت از فضای واقعی هستند و ویژگی‌های یک شغل در فضای مجازی که بتوانیم آن را رصد کنیم در کشور ما شکل نگرفته است».
 
 


کد مطلب: 5669

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5669/سالیانه-250-هزار-نفر-جمعیت-استان-تهران-افزوده-می-شود

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir