کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

در گفت‌و‌گو با پروانه رضایی بختیاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران عنوان شد

ارتقای صادرات در بخش تعاون/ نقش پررنگ طرح توسعه روستایی در کارآفرینی

29 شهريور 1400 ساعت 8:11

در بیست‌وسومین جشنواره شهید رجایی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران موفق به کسب عنوان دستگاه برتر در گروه سلامت و رفاه اجتماعی شد؛ عنوانی که با وجود مخاطبان و مراجعان بسیار این اداره‌کل قابل تحسین است و بی‌تردید برای کسب این عنوان برنامه‌ریزی اصولی و تلاش مضاعفی انجام شده است. برنامه‌ریزی و تلاشی که لازم است سرلوحه کار سایر دستگاه‌های استان نیز قرار گیرد تا سطح رضایت‌مندی و ارائه مطلوب خدمات به مراجعان دستگاه‌های دولتی ارتقا یابد. این موضوعات سبب شد به سراغ پروانه رضایی بختیاری مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران برویم و از کم وکیف چگونگی دستیابی به این عنوان برتر بیشتر بدانیم.


افتخاری مرهون تلاش همکاران
پروانه رضایی بختیاری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در ابتدای سخنان خود با اشاره به آمار بخش تعاون، اشتغال، بیمه بیکاری و کاهش نرخ بیکاری در سال1399 این افتخار را مرهون تلاش کارکنان و تلاشگران  بخش‌های مختلف و نیز حوزه حراست دانست و اضافه کرد: «این اداره توانست با توجه به تعداد بسیار مراجعان کمترین میزان تنش را داشته باشد».
وی افزود: «سال گذشته به نوعی دشوارترین سال در دهه‌های اخیر بود؛ هم به لحاظ دامنه گسترده تحریم‌های ظالمانه، هم به لحاظ موج‌های پی‌درپی اپیدمی کرونا و تاثیر آن بر کسب و کارها و هم از نظر تورم بالا که بیشترین تاثیر را بر گروه‌های مزدبگیر و افرادی که درآمد ثابت دارند، می‌گذارد؛ طبیعی است که کار در این شرایط نیز آسان نبود و هر دستاوردی تلاش مضاعفی را طلب می‌کرده به‌خصوص با توجه به طیف گسترده وظایفی که از ادغام سه وزارتخانه ایجاد شده است». 
رضایی بختیاری با اشاره به تعداد مراجعات روزانه در 23 اداره تابعه در سطح استان تهران ادامه داد: «علی‌رغم فعال‌سازی سامانه‌های مختلف روابط کار، تعاون و اشتغال، روزانه به‌طور متوسط 3 هزار نفر و گاهی فراتر از این رقم مراجعه داشته‌ایم». 
وی در خصوص شاخص‌های اختصاصی جشنواره شهید رجایی افزود: «در شاخص صادرات در بخش تعاون، با توجه به برنامه ابلاغي وزارت متبوع درصد تحقق اين شاخص به 105 رسید كه شرکت رنگ و رزین الوان در تحقق این شاخص بیشترین سهم را داشت».
رضایی ادامه داد: «در شاخص ایجاد فرصت‌های شغلی، اين شاخص افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به سال گذشته داشت که علت این امر نیز مربوط به افزایش مشاغل خانگی و کسب و کارهای کوچک است که در شرایط بیماری کرونا رشد پیدا کرد».
کاهش زمان رسیدگی در هیات‌های حل اختلاف 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در حوزه شاخص تنظيم روابط كار و صيانت از نيروي كار نیز گفت: «در شاخص رشد طرح‌های طبقه‌بندی مشاغل در کارگاه‌های اقتصادی مشمول، آمار رشد 3/1 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد».
وی در خصوص شاخص متوسط زمان فرآیند رسیدگی در هیات تشخیص خاطرنشان‌کرد: «متوسط زمان رسیدگی در هیات‌های حل اختلاف 35 روز پیش‌بینی شده بود که این رقم به 30 روز کاهش یافت، در شرایطی که شکایات کارگری افزایش داشت».
رضایی در خصوص شاخص نسبت کارگران عضو حداقل یک تشکل کارگری به کل کارگران مشمول قانون تشکیل تشکل کارگری نیز گفت: «عضویت در تشکلات نسبت به سال 98 ، 8 درصد کاهش یافته که ممکن است این کاهش بیانگر عدم عضویت تازه واردین به بازار کار در تشکلات به علت شرایط موجود باشد».
وی در خصوص شاخص حوادث ناشی از کار به ازای هر صد هزار نفر کارگر نیز متذکر شد: «نتيجه عملكرد اين شاخص نسبت به سال 98 حدود 6 درصد کاهش در ضریب حوادث را نشان می‌دهد. این کاهش بالا ممکن است به‌ علت شرایط کرونایی و تعطیل‌شدن یا کاهش فعالیت بعضی از کارگاه‌ها و رشته‌های فعالیت و احتمالاً دورکاری‌ها باشد».
افزایش اشتغال با اجرای طرح توسعه روستایی 
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در خصوص زیر شاخه‌های شاخص كارآفريني و اشتغال بیان کرد: «شاخص رشد تعداد شاغلین که از طریق طرح توسعه روستایی شاغل شده‌اند نسبت به سال گذشته 12 درصد رشد نشان می‌دهد».
 وی در خصوص نسبت افراد شاغل‌شده از طریق خدمات مشاوره و هدایت شغل به کل جویندگان کار ثبت‌نام شده در دفاتر کاریابی نیز گفت: «عملكرد اين شاخص 17/13 است كه نشانگر اشتغال مستمر و طولاني‌مدت نيروي متخصص آماده به كار در مشاغل مرتبط با تخصص اين افراد است».
رضایی در زمینه اشتغال اتباع خارجی نیز افزود: «صدور، تمدید و تجدید پروانه کار اتباع به استان واگذارشده و  علاوه بر پرونده‌هایی که از وزارت متبوع تحویل‌گرفته شده، 531 درخواست جدید طی 5/4 ماه دریافت شده که متوسط آن 118 درخواست در هر ماه است و از 255 درخواست بررسی‌شده با 179 مورد موافقت گردید که از این تعداد 23 درصد متقاضیان سرمایه‌گذار و 77 درصد کارشناس و تکنسین بوده‌اند».


کد مطلب: 5656

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5656/ارتقای-صادرات-بخش-تعاون-نقش-پررنگ-طرح-توسعه-روستایی-کارآفرینی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir