کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفیعی در جلسه رونمایی از سند چشم‌انداز BIM عنوان کرد

زیرساخت‌های نرم‌افزاری BIM بومی‌سازی شود / پرهیز از نگاه‌های انفعالی و افراطی به BIM

21 تير 1400 ساعت 15:42

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در جلسه رونمایی از اسناد و دستاورد‌های BIM (مدلسازی اطلاعات ساختمان) به بیان برخی چالش‌های مرتبط با فرآیند‌ پیاده‌سازی BIM پرداخت.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در این جلسه گفت :«کار مطالعاتی انجام شده در خصوص  BIM حاصل تلاش و خرد جمعی دانشگاهیان، صاحبنظران و کارشناسان در این حوزه و اقدامی بسیار ارزشمند است».
وی افزود :«این سند چشم‌انداز و دستورالعمل پیاده‌سازی که برای هفت دستگاه استان تهران به‌ صورت اختصاصی تدوین شده است مزایای بسیاری برای کشور دارد و همچنین پتانسیل رفع برخی مشکلات و چالش‌ها در حوزه ساخت و ساز را داراست».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به اینکه تعداد کمی ساخت‌وسازها و پروژه‌های عمرانی در کشور همواره مورد تاکید است، خاطرنشان کرد :«در ساخت‌وسازهای عمرانی متاسفانه آنچه فدای تامین این تعداد می‌شود، عمر مفید پایین بناها و آسیب‌های هزینه‌ای و زمانی است؛ اما BIM می‌تواند راهگشای کشور در رفع این معضل باشد».
وی افزود :«اصطلاح بسازیم پیش از آنکه بسازیم BIM ، با تصویرسازی و تجسم آنچه باید اتفاق بیفتد و مستندسازی از صفر تا صد پروژه‌ها به کمک ما می‌آید تا شاهد روند دوباره کاری و... در پروژه‌های عمرانی نباشیم».
شفیعی با بیان اینکه باید سند چشم‌انداز و دستورالعمل پیاده‌سازی فرآیند BIM به صورت نشریه و در سطح ملی منتشر شود، ادامه داد :«با این اقدام نقش محوری این مطالعات برای سایر دستگاه‌ها و استان‌ها سرعت می‌گیرد و از اقدامات پراکنده در کشور جلوگیری می‌شود چرا که باید متمرکز در این حوزه عمل کنیم».
وی تاکید کرد :«پس از این مطالعات باید این اسناد به اسناد رسمی سازمان برنامه و بودجه کشور تبدیل شود و همچنین نقطه‌نظرات دیگر صاحبنظران نیز در زمان باقی‌مانده دریافت شود».
شفیعی با اشاره به آسیب‌ها و ابهامات موجود بر سر راه استفاده از نرم‌افزارهای مناسب برای این اقدام خاطرنشان‌کرد :«بستر نرم‌افزاری پشتیبان این سند باید مشخص و نرم‌افزار بومی با یاری دانشگاهیان و صاحبنظران طراحی شود تا دغدغه‌هایی که در این زمینه وجود دارد نیز رفع شود».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به تازگی ورود BIM به فضای ساخت و ساز کشور، ادامه داد :«در رویارویی با پدیده‌های جدید متاسفانه دو نگاه انفعالی و افراطی وجود دارد که نباید اجازه دهیم BIM با این نگاه‌ها روبه‌رو شود و از تجارب به دست آمده در کشورهای دیگر استفاده کنیم تا زمان فرآیندها را کاهش دهیم».
وی پیشنهاد داد :«حداقل یک یا دو پروژه در مقیاس کوچک با این مبنا آغاز به کار کند تا در فاز اجرا هم با چالش‌ها رو به رو شویم و چاره‌اندیشی صورت گیرد».
شفیعی در پایان ابراز امیدواری کرد با اجرای این مدل در سال‌های آینده شاهد ارتقای بهره‌وری و هزینه ساخت و ساز در کشور باشیم و از همه دانشگاهیان و صاحبنظران در روند تدوین این سند قدردانی کرد.
 


کد مطلب: 5529

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5529/زیرساخت-های-نرم-افزاری-bim-بومی-سازی-شود-پرهیز-نگاه-های-انفعالی-افراطی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir