کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران:

پایین‌ترین سرانه‌های درمانی و آموزشی در تهران

25 خرداد 1400 ساعت 14:38

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت:«استان تهران از نظر توزیع اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش پایین‌ترین سرانه‌ها را در کشور داراست و با این وصف علت اشتیاق هموطنان به مهاجرت به این استان و تمرکز در این استان، بهره‌مندی از امکانات بیشتر نمی‌تواند، باشد».


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی با بیان این مطلب گفت: «سند آمایش استان تهران در 16 ماده تدوین شده و در آن تکالیف بخش‌های مختلف مشخص شده است و باید پیوسته به‌روزرسانی شده و بر سند ملی آمایش منطبق باشد».
وی افزود:«این سند ماحصل خرد جمعی و نگاه عقلایی جمع کثیری از دانشگاهیان، صاحبنظران و اندیشمندان در این حوزه است و بر اصل تمرکززدایی تدوین شده و اولولیت‌های ما نخست مباحث زیست محیطی و اجتماعی، دوم مباحث اقتصادی و مدیریتی و سپس مباحث امنیتی است».
شفیعی ادامه داد: «تهران اکنون پایتخت سیاسی،اقتصادی،اداری و اجتماعی کشور است که باید این مسئولیت‌ها در گستره سرزمین ایران توزیع شود و سازوکاری برای نظارت بر اجرای سند نیز در نظر گرفته شده که باید به‌طور منظم گزارش اقدامات در حوزه سند به دبیرخانه شورایعالی آمایش سرزمین ارسال شود».
وی افزود:«آمایش توزیع متوازن سه عنصر سرزمین، فعالیت و جمعیت را مورد توجه دارد و این نکته قابل تامل است که اکنون با انفجار جمعیت در پهنه هشت دهم درصدی در این استان روبه‌رو هستیم».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران خاطرنشان‌کرد:«در سند آمایش تا سطح شهرستان‌ها الگوی استقرار جمعیت مشخص شده است و به دنبال نقش‌آفرینی تهران در حوزه دانش تخصصی و های‌تک هستیم».
وی افزود:«سند آمایش سندی پویاست که برای سپردن به دست کتابخانه‌ها تدوین نشده است بلکه الزامات قانونی نیز برای تحقق و اجرای آن دیده شده است».
شفیعی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد:«استان تهران از نظر توزیع اعتبارات در حوزه بهداشت و درمان و آموزش و پرورش پایین‌ترین سرانه‌ها را در کشور داراست و با این وصف علت اشتیاق هموطنان به مهاجرت به این استان و تمرکز در این استان، بهره‌مندی از امکانات بیشتر نمی‌تواند باشد و مولفه‌های دیگری وجود دارد که باید برایش چاره‌اندیشی کرد».
وی ادامه داد:«در سند، رقمی درباره جمعیت داده نشده و امید داریم بتوانیم فعالیت‌هایی که جنبه کمی نیروی انسانی را در نظر دارد از تهران خارج کنیم و مسلما یک شبه مسائلی که طی سالها به‌وجود آمده رفع نمی‌شود».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود:«به دنبال کاهش آهنگ ورود جمعیت به تهران هستیم تا بتوانیم به شرایطی دست یابیم که مهاجرت و رشد جمعیت در استان را کاهش دهیم و به شرایط پایدار برسیم».
وی در خصوص تامین آب در استان تهران نیز گفت:«در مقایسه میزان ضریب آب در دسترس با توجه به سرانه جمعیت به رقمی بسیار نامطلوب می‌رسیم که همین امر موجب تدوین سند خشکسالی در وزارت نیرو شده است و در برنامه‌ای میان‌مدت با روش‌های بهینه‌سازی مصرف آب به دنبال کاهش مصرف آب هستیم».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در خصوص ضمانت اجرای این سند گفت:«علاوه بر الزامات قانونی همچون قانون احکام دائمی توسعه، از این پس هیچ اعتبار عمرانی به هیچ دستگاهی داده نمی‌شود مگر اینکه در راستای مولفه‌های سند آمایش استان باشد و در کنار این الزامات؛ خواست و اراده جمعی هموطنان و همشهریان است که سبب تحقق و اجرای کامل این سند در استان و کشور می‌شود».
 
 
 
 


کد مطلب: 5483

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5483/پایین-ترین-سرانه-های-درمانی-آموزشی-تهران

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir