کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایتی از بیمارستان کودکان بهرامی

زندگی همین‌جا جاریست

17 خرداد 1400 ساعت 16:50

بیمارستان کودکان بهرامی، همین نام کودکان کافیست تا نسیمی که اول صبح صورتم را نوازش می‌دهد با صدای گریه دختر‌بچه‌ای در حیاط بیمارستان در هم پیچیده شود. بیمارستانی که قدمت آن از درون ساختمان کاملا مشخص است و بازسازی‌ها نیز به‌طور کامل نتوانسته قدمت بنا را بپوشاند. بازدیدی از بیمارستان کودکان بهرامی که ابتدا به اجبار بود اما در انتها برایم لذت‌بخش شد.


بیمارستانی آرمیده در شرق
با همکاران واحد روابط‌ عمومی سازمان راس ساعت مقرر به بیمارستان بهرامی در شرق تهران می‌رسیم و منتظر می‌مانیم تا رئیس سازمان و دیگر مسئولان نیز برسند. نخستین نگاه در این بیمارستان به عکس شهدای حمله موشکی بیمارستان در سال 67 گره می‌خورد. وارد قسمت اداری بیمارستان می‌شویم که ساختمانی قدیمی است. طبق آنچه در تابلویی مقابل بیمارستان نصب شده کل بنای بیمارستان وقفی و متعلق به سال 1334 است اما پس از حمله موشکی بازسازی شده و در سال 77ساختمان جدید بیمارستان افتتاح می‌شود. با آگاهی از این پیشینه، پس از ورود مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران جلسه با مدیران بیمارستان آغاز می‌شود.
دکتر یوسف مجتهدی رئیس بیمارستان پس از معرفی بیمارستان و اشاره به قدمت و خوشنامی آن می‌گوید:«در همه رشته‌ها دو یا سه هیأت علمی داریم تا بتوانیم پوشش خوبی در درمانگاه و بخش‌های بستری داشته باشیم. دستگاه‌هایی نیز با کمک خیرین برای بخش مراقبت‌های ویژه تهیه شده که در همه‌گیری کرونا به درمان بیماران بسیار کمک کرد. در بخش اورژانس نیز پزشک مقیم فوق‌تخصص داریم و هیأت علمی‌هایی داریم که کشیک می‌دهند. این بیمارستان با توجه به قدمت بنا مشکلات زیادی دارد که خوشبختانه توانستیم با حمایت اعضای هیأت علمی بخش داخلی دو که شرایط بسیار نامناسبی داشت را با هزینه شخصی یکی از اعضای هیأت علمی بازسازی کنیم».
پس از دکتر مجتهدی، محمود بیگلر معاون توسعه مدیریت و برنامه‌ریزی منابع دانشگاه تهران نیز به برخی مشکلات حوزه بهداشت و درمان در استان تهران و دانشگاه های علوم پزشکی اشاره می‌کند و از رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران می‌خواهد در این موضوعات یاریگر بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها باشند.
تبصره‌های قانون بودجه در خدمت درمان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در این جلسه ضمن قدردانی از زحمات کادر درمان این بیمارستان می‌گوید:«تاکید ما بر پیشگیری از بیماری است اما متاسفانه در حوزه پیشگیری و ارتقا بهداشت عمومی سرمایه‌گذاری مطلوب صورت نگرفته و در بخش درمان سرمایه‌گذاری کردیم».
شفیعی می‌‎افزاید:«در بخش درمان نیز منابع اعتباری مبتنی بر مولفه‌های آمایش سرزمین هزینه نشده است و جمعیت تحت‌ پوشش این بیمارستان‌ها از آنجا که از تمام کشور پذیرش دارند، بیشتر از سرانه‌های اعلامی است».
وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه می‌دهد:«در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به دنبال واقعی‌تر نشان دادن مسائل حوزه بهداشت و درمان استان هستیم تا همانگونه که 30 درصد خدمات کشور در تهران ارائه می‌شود، منابع اعتباری نیز متناسب با این حجم از فعالیت دیده شود».
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اشاره به بند (ز) تبصره 8 قانون بودجه سال 1400 می‌گوید:«طبق این بند می‌توانیم از محل مالیات بر ارزش‌افزوده در استان تهران در بافت‌های ‌فرسوده در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی هزینه کنیم و در این شرایط حوزه بهداشت و درمان استان در اولویت قرار دارد».
پس از این جلسه بازدید از بیمارستان آغاز می‌شود، آغازی که به چهره‌های مهربان کادر درمانی بیمارستان پیوند می‌خورد و البته دیدار چهره‌های گرفته هموطنان که بسیاری از آنان نیز با لبخند بیمارستان را ترک خواهند کرد.
پس از عبور از راهروهای بیمارستان به بخش نوزادان می‌رسیم که جزو قسمت‌های بازسازی نشده بیمارستان است و دکتر پیمانه علیزاده رئیس بخش نوزادان که می‌گوید:«با توجه به اینکه در این بخش مادرانی از نوزاد نگهداری می‌کنند که تازه زایمان کرده‌اند، باید امکاناتی برای رفاه حال آنان در نظر گرفته شود از جمله صندلی راحتی که مادر بتواند روی آن به راحتی استراحت کند. در بخش نوزادان نیروهای متخصص و باتجربه‌ای داریم که مراقبت‌های ویژه‌ای به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند ولی متأسفانه امکانات ما در این بخش ضعیف است».
پس از بخش نوزادان به بخش خون که جزو قسمت‌های بازسازی شده بود، قدم می‌گذاریم و پای صحبت‌های دلسوزانه دکتر سید محمدعلی احسانی فوق تخصص خون و سرطان می‌نشینیم که از تأمین داروهای بیماران سرطانی گلایه داشت و به مشکلات این حوزه اشاره کرد که دارو نیست و اگر هست، کیفیت ندارد.
برانکارد استاندارد؛ مساله این است
در بازدید از اتاق عمل و بخش جراحی بیمارستان دکتر منصور ملائیان رئیس بخش جراحی و دکتر پرستو آریانا فوق تخصص بیهوشی نقاط ضعف و قوت این بخش را می‌گویند و به ارائه کمبودهای تجهیزاتی همچون برانکارد استاندارد در این بخش می‌پردازند.
 دکتر پرستو آریانا فوق تخصص بیهوشی می‌گوید:«مشکل تجهیزات در این بیمارستان آموزشی سبب شده نتوانیم دستیاران بیهوشی همه فن حریفی را تربیت کنیم چراکه وسایلی را به دستیاران در کتاب نشان می‌دهیم که امکان لمس این وسایل و آگاهی از کارکرد آن وجود ندارد».
دکتر مجتهدی نیز در تایید سخنان دکتر آریانا می‌افزاید:‌«این بخش یکی از فعال‌ترین بخش‌های بیمارستان است و در حال حاضر دو اتاق عمل فعال داریم که می‌توان دو اتاق عمل دیگر را نیز به آن اضافه کرد».
پس از این بخش به بخش مراقبت‌های ویژه کودکان (PICU) و اورژانس نیز می‌رویم و از محوطه بیرونی بیمارستان بازدید می‌کنیم. در محوطه بیرونی بیمارستان عدم وجود پارکینگ بسیار احساس می‌شود چراکه تقریبا تمام محوطه بیمارستان خودرو پارک است.
در انتهای بازدید از بیمارستان طعم تلخ حضور در یک بیمارستان کودکان برایم کمی قابل تحمل‌تر شده بود چراکه ملاقات با کادر درمانی و مدیران بیمارستان که هرکدام با سابقه علمی و دانش خود می‌توانستند در جایی بسیار بهتر از این باشند اما این بیمارستان را برای خدمت انتخاب کرده بودند، بسیار برایم لذت‌بخش بود.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 5459

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5459/زندگی-همین-جا-جاریست

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir