کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفیعی در گفت و گو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد

تجسم فضایی برنامه‌ریزی توسعه با سند آمایش استانی

23 فروردين 1400 ساعت 14:42

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در خصوص سند آمایش سرزمین، سند توسعه روستایی و اخذ مالیات برای خانه و خودروهای لوکس توضیحاتی ارائه داد که در ادامه از نظر می‌گذرانید.


به عنوان سوال نخست با توجه به ورود به سال 1400 در مورد اتفاقات خوبی که در حوزه ابلاغ سند آمایش سرزمین رخ داده، توضیحاتی ارائه دهید؟
تدوین سند آمایش سرزمینی و اسناد استانی آن یکی از آرمان‌های ما در دهه‌های گذشته بود تا بتوانیم برنامه‌ریزی‌های توسعه را بر مبنای تجسم فضایی در پهنه سرزمینی محقق کنیم که خوشبختانه اسفند ماه 99 این سند توسط معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور و رییس شورای عالی آمایش سرزمین ابلاغ شد.
طبق این سند از این پس برنامه‌های کوتاه‌مدت، درازمدت و طرح‌های جامع دستگاه‌ها در سطح ملی و برش استانی در شرایطی قابلیت اجرایی پیدا می‌کنند که منطبق بر این سند باشند و اگر مغایرتی مشاهده شود باید بازنگری صورت گیرد.
طبق این سند چه تصمیمات مهمی در حوزه کشاورزی، صنعت، بهداشت و درمان و... در استان تهران گرفته می‌شود؟
سند آمایش استانی به‌عنوان یکی از  زیرسندهای سند ملی تنظیم شده که در استان تهران به دلیل شرایط خاص جمعیتی و محدودیت‌های زیست‌محیطی اجرای آن بسیار جدی پیگیری می‌شود و طبق این سند باید به سمتی حرکت کنیم که فشار به منابع زیست‌محیطی کمتر شود و فعالیت‌هایی که چنین فشاری به منابع زیست‌محیطی وارد می‌کنند باید از استان خارج شوند یا فعالیت خود را منطبق بر سند تغییر دهند.
آیا این سند مقابل افزایش جمعیت استان تهران می‌ایستد؟
طبیعتا در دراز‌مدت با اجرای کامل سند در تمام حوزه‌ها چنین اتفاقی رخ می‌دهد و مدنظر ما توسعه مبتنی بر بهره‌وری است .
آیا برای مهاجرت معکوس نیز فکری شده است؟
در تعریف سند آمایش آمده است که آمایش توزیع متوازن منابع و خدمات در پهنه سرزمینی است، بر این اساس در این سند نقاط مستعد برای استقرار جمعیت شناسایی شده و باید این مناطق شناسایی شده برخوردار شوند تا جمعیت بدان سمت سوق پیدا کنند.
آیا مهاجرت به استان تهران متوقف می‌شود؟
به‌طور تخمینی سالانه بین 200 تا 250 هزار نفر وارد استان تهران می‌شوند که در داخل استان نیز این مهاجرت از شهر تهران به شهرهای حاشیه‌ای وجود دارد، با این وصف برنامه ما کاهش و توقف ورود به تهران است و سپس برای توسعه اشتغال در روستاها برنامه جامعی در دست تدوین است. سند توسعه اشتغال روستایی که با توجه به مولفه‌های هر روستا منحصر به فرد تدوین می‌شود تا به جایی برسیم که انگیزه‌ها برای ورود به شهر تهران کاهش یابد.
شاهد عقب ماندگی 50 ساله در این حوزه هستیم، آیا در یک یا دو سند توسعه می‌توان این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کرد؟
با وجودی که در چارچوب سند آمایش ضابطه‌ای نداشتیم اما آنگونه نبوده که کاملا فارغ از مسائل زیست‌محیطی و منطقه‌ای تصمیم‎‌گیری‌ها صورت بگیرد و به‌عنوان نمونه در حوزه تصمیمات خوبی که صورت گرفته می‌توان به توسعه سواحل مکران اشاره کرد که برای استقرار فعالیت‌های اقتصادی و جمعیتی پتانسیل فراوانی دارد.
دربخش دیگر از صحبت‌ها به موضوع کرونا ورودی داشته باشیم. آیا با وجود این بیماری در استان تهران در زمینه اشتغال به هدفگذاری تعیین شده دست‌یافتیم؟
با روی کار آمدن دولت یازدهم و دوازدهم در این زمینه برنامه مدونی تهیه شد تا به اشتغال پایدار برسیم. دراین راستا در سال 99 ، تعهد ایجاد 96 هزار شغل را در استان تهران داشتیم که بیش از اهداف تعیین شده محقق شده و 113 هزار شغل ایجاد شده است.
شغل‌های فصلی و دوره‌ای مدنظر قرار گرفته است؟
خیر، متاسفانه به‌واسطه کرونا برخی مشاغل آسیب دیده‌اند اما در این ارقام منظور ایجاد کسب و کارها و شغل‌های جدید بوده است که به‌معنای عدم وجود مشکل اشتغال در استان نیست. لازم به ذکر است که نرخ بیکاری در استان تهران 7درصد است که از میانگین کشوری پایین‌تر است.
لطفا در خصوص دریافت مالیات از خانه‌های خالی و خودروهای لوکس نیز توضیح دهید؟
درآمدهای مالیاتی در سال 99 افزایش داشته است و 104 درصد تحقق درآمد مالیاتی داشتیم که افزایش 20 درصدی درآمدی مالیاتی را نشان می‌دهد. با این وصف اما در حوزه خانه‌های خالی و خودروهای لوکس دریافت مالیاتی در سال گذشته نداشتیم که البته این به‌معنای از دست دادن این درآمد نیست بلکه سازمان امور مالیاتی به محض تعیین نحوه محاسبه و ساختار دریافت، این مالیات را اخذ می‌کند.
رقم نهایی مالیات کسب شده در استان تهران چقدر است؟
اجازه دهید این ارقام از طرف سازمان امور مالیاتی اعلام شود.
با توجه به نامگذاری سال 1400 به عنوان تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها در این زمینه اولویت کاری سازمان مدیریت چیست؟
از سنوات گذشته طبق نامگذاری سالها، طرح‌های اقتصاد مقاومتی و جهش تولید را در دستور کار داشتیم و با توجه به نامگذاری، امسال نیز با تمام توان در راستای تحقق این شعار تلاش خواهیم کرد. در استان تهران با شناسایی موانع بر سر راه پروژه‌های نیمه‌تمام، حمایت می‌کنیم تا از طریق دستگاه‌های ذیربط مشکلات رفع و پروژه‌ها تکمیل شود.
 
 
 
 
 


کد مطلب: 5322

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5322/تجسم-فضایی-برنامه-ریزی-توسعه-سند-آمایش-استانی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir