کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفیعی در گفت‌وگو با برنامه «درشهر» عنوان کرد

ترسیم افق برنامه‌ریزی منحصر به فرد هر روستا / همه فرضیه‌ها زیر ذره‌بین سند توسعه روستایی

29 بهمن 1399 ساعت 10:51

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از تدوین سند توسعه روستایی منحصر به‌ فرد با در نظر گرفتن تمامی فرضیه‌ها برای همه روستاهای استان تهران خبر داد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی در حاشیه برگزاری شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران در گفت وگو با خبرنگار برنامه «درشهر» در زمینه تدوین سند توسعه روستایی استان تهران گفت:«برای نخستین بار تدوین سند توسعه روستاها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با اتکا به توان تخصصی و علمی کلیه کنشگران حوزه توسعه و روستا  آغاز شده است تا ابعاد زیرساختی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی روستاها بر مبنای مشارکت جامعه محلی را مدنظر قرار دهد».
وی افزود:«در حال حاضر طرح‌های هادی در روستاها مورد توجه است که صرفا از منظر کالبدی و وضعیت توسعه محدود از طریق نهادهای مسئول اجرا می‌شود».
شفیعی ادامه داد:«در گذشته نگاه توسعه‌ای به روستاها به گونه‌ای نبود که چه مولفه‌هایی و چه حوزه‌های اقتصادی و تولیدی در روستاها می توانند مورد توجه باشند و به طور کلی به عنوان سند یکپارچه به این مباحث نپرداخته بودیم که اکنون این اتفاق رقم خورده است».
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود:«بر پایه این سند می‌توان به رفع چالش‌های موجود همچون مهاجرت از روستاها امیدوار بود و حتی مهاجرت معکوس را رقم زد یا حداقل جمعیت روستایی را در میزان کنونی تثبیت کرد».
وی با بیان اینکه باید به هر روستا متناسب با ظرفیت‌‎هایش نگاه توسعه‌ای داشت، گفت:«عمدتا دو نگاه جامعه شهری و روستایی در کشور وجود دارد که جامعه روستایی را واحد و یکسان در نظر می‌گیرد در حالی که هر روستا هویتی خاص و منحصر به فرد دارد و برای دنبال کردن برنامه‌های توسعه باید متناسب با ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی افق برنامه‌ریزی و چشم انداز ترسیم کنیم».
رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پاسخ به سوالی در خصوص میزان موفقیت اجرای این سند، افزود:«با توجه به ابعاد مطالعات بسیار گسترده روی این سند و توجه به پارامترهای تاثیرگذار و گوناگون و حتی طراحی چندین سناریو بر اساس گونه‌شناسی روستاها برای پیش‌بینی همه تغییرات و مقتضیات زمانی و مکانی، ضریب موفقیت بالایی برای اجرای این سند قائل هستیم».
وی ادامه داد:«همه فرضیه‌ها زیر ذره‌بین قرارگرفته و سعی کردیم نکته‌ای جا نیفتد تا از مسیر توسعه باز بمانیم و از این رو بسیار امیدواریم اجرای این اسناد برای هر روستا آینده‌ای موفق رقم بزند».
 


کد مطلب: 5248

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5248/ترسیم-افق-برنامه-ریزی-منحصر-فرد-روستا-همه-فرضیه-ها-زیر-ذره-بین-سند-توسعه-روستایی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir