کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چهارمین نشست تخصصی تشریح برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم در استان تهران برگزار شد

21 مهر 1404 ساعت 12:30

چهارمین نشست تخصصی «تبیین و تشریح برنامه اصلاح نظام اداری دولت چهاردهم» و معرفی «سامانه فوریت‌های اداری» (فود 128)، 21 مهرماه با حضور معاونین توسعه منابع انسانی دستگاه های اجرایی استان تهران برگزار شد.


در ابتدای این نشست، «محمد جوربنیان» معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان در سخنانی اظهار داشت:  اساساً خدمت عمومی مؤثر، شفاف و پاسخگو یکی از ارکان اصلی تحقق حکمرانی خوب و شاخص های موفقیت یک دولت در تأمین رضایت مردم است.
وی افزود: خدمت به مردم نه تنها وظیفه اخلاقی و اجتماعی است بلکه در قرآن کریم، آموزه های دینی، احادیث و روایات، یک نوع عبادت و کسب رضایت الهی است.در همه کشوره ها خدمت رسانی و احترام به ارباب رجوع اهمیت دارد و یک اصل مهم فرهنگی است.
وی ادامه داد: با وجود قوانین و ضوابط و ‌مقررات فراوان، مردم از نحوه ارایه خدمات اداری راضی نیستند. طرح تکریم ارباب رجوع در همه دولت‌ها جزء برنامه‌های تحول اداری بود. بر اساس ماده 25 قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران و کارمندان دستگاه اجرایی خدمتگزاران مردم هستند و با رعایت موازین اسلامی و اداری، باید وظایف خود را به نحوه احسن در راه خدمت به مردم با رعایت حقوق و خواسته‌های قانونی انجام دهند. البته مدیران و کارمندانی هستند که وظیفه شناسند و در خدمت مردم هستند. اینها هم باید شناسایی شوند و مورد تقدیر قرار گیرند.
«محمد جوربنیان» با اشاره به اینکه ارتقاء رضایتمندی شهروندان، پاسخگویی، شفافیت و سرعت در رسیدگی به مطالبات مردمی از جمله اهداف دولت چهاردهم است یادآوری کرد: سازمان اداری و استخدامی کشور با طراحی و راه‌اندازی «سامانه فوریت‌های اداری» (فود 128)، گامی مؤثر در جهت پاسخگویی به شکایات و درخواست‌های مردم و تسهیل ارتباط میان مردم و دستگاه‌های اجرایی برداشته است.
وی افزود: این سامانه‌ با هدف شناسایی، پیگیری و حل سریع مشکلات ارباب‌رجوع به بستری هوشمند برای پاسخگویی و نظارت تبدیل شده است و قرار است درخواست شهروندان از زمان وصول شکایت تا پیگیری،  ظرف یک تا سه ساعت رسیدگی شود. اجرای موفق این سامانه نیازمند آموزش، فرهنگ سازی، و مشارکت همه دستگاه های اجرایی استان است.
در ادامه «کامل داودی» رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت‌های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: استان تهران به عنوان سومین استان کشور از اول مهرماه سالجاری به سامانه فوریت های اداری (فؤاد 128) متصل شد.
وی با تبیین دلایل نارضایتی مراجعان از نظام اداری کشور افزود: تأسیس مرکز فوریت‌های اداری، یک گام مهم در راستای پاسخگویی فوری در نظام اداری، اعتماد عمومی، رفع مشکلات و ارائه خدمات مطلوب به مردم است.
رئیس مرکز بازرسی، نظارت بر خدمات عمومی و فوریت های اداری سازمان اداری و استخدامی کشور افزود: در چند ماهه اخیر بیش از یک هزار  شکایت در سامانه فواد 128 ثبت شده و کارنامه عملکرد کل دستگاه های اجرایی در فصل تابستان نیز صادر شده است.
 
وی با اشاره به اینکه ۴۶۰۰ خدمت از طریق دستگاه های اجرایی به مردم ارائه می شود، افزود: سامانه فواد ۱۲۸ فقط نحوه ارایه خدمت را پایش می‌کنند و صرفاً به شاخص‌های هفتگانه که پیش نیاز ارایه خدمات با کیفیت به مردم است، می‌پردازد.
در ادامه نشست، برنامه تحول اداری دولت چهاردهم که در شش محور تهیه شده است برای شرکت کنندگان تشریح شد.
 


کد مطلب: 7297

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/gallery/7297/1/چهارمین-نشست-تخصصی-تشریح-برنامه-اصلاح-نظام-اداری-دولت-چهاردهم-استان-تهران-برگزار

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir