کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

تشریح الگوی نظام آموزش و توسعه مدیران در بخش دولتی

30 فروردين 1402 ساعت 11:19

گزارش پژوهش «الگویی برای نظام آموزش و توسعه مدیران در بخش دولتی» توسط «ایران رادمنش» دانشجوی دوره دکتری دانشگاه علامه طباطبایی برای مدیران و کارکنان سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران ارائه شد.


این پژوهشگر در تبیین پژوهش خود اظهار داشت: بر اساس سند چشم انداز بیست ساله، مهمترین برنامه جمهوری اسلامی ایران برای توسعه تا سال ۱۴۰۴، دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب غربی با تاکید بر جنبش نرم افزاری و تولید علم، متکی بر سهم برتر «منابع انسانی و سرمایه اجتماعی»، رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی، ارتقای نسبی سطح درآمد سرانه و اشتغال کامل است.
وی افزود: در این راستا، برای توسعه کشور و سازمانها، نیازمند مدیران توسعه یافته هستیم و سهم برتر منابع انسانی در هر یک از سازمانها، افراد آموزش دیده و با تجربه است تا سطح مهارت توانایی و انطباق پذیری آن افزایش یابد.
معاون آموزشی سابق مرکز آموزش مدیریت دولتی با اشاره به اینکه امروزه توسعه مدیران یکی از عمده روش هایی است که سازمان ها برای افزایش اثربخشی مورد استفاده قرار می دهند، یادآور شد: در حالی که بسیاری اعتقاد دارند توانایی مدیریت همچون توانایی رهبری، یک قابلیت ذاتی است؛ اما نگاه رایج فعلی آن است که بخش اعظمی از دانش، مهارت، توانایی ها و سایر ویژگی های مورد نیاز یک مدیر، اکتسابی است و می توان آنها را آموخت و یا بهبود بخشید.
وی گفت: بر همین اساس، امروزه بحث در مورد استخدام، حفظ و ارزیابی استعدادهای مدیریت یکی از دغدغه های روز در حوزه مدیریت به شمار می رود و در دنیای امروز توسعه مدیریت، یکی از روش های محبوب و مرسوم در حوزه توسعه منابع انسانی به شمار می رود.
وی با اشاره به سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۹ افزود: نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی، عدالت محوری در جذب و تداوم خدمات و ارتقای منابع انسانی، دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی در انتصاب و ارتقای مدیران، رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تامین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی است و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان، از جمله سیاست هایی است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.
وی یادآور شد: اکنون بیش از 145 هزار مدیر ستادی و استانی تا سطح رئیس اداره در کشور و بیش از 10 هزار مدیر ستادی در سطوح پایه، میانی و ارشد در استان تهران وجود دارد که برای آموزش و توسعه مدیران در بخش دولتی، نیازمند توجه بیش از پیش به سیاست های ابلاغی هستیم.
 


کد مطلب: 6514

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/gallery/6514/1/تشریح-الگوی-نظام-آموزش-توسعه-مدیران-بخش-دولتی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir