انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۱
plusresetminus
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از بازنگري در پيش‌بيني جمعيت استان تهران و پیش‌بینی رسیدن تعداد جمعیت به ۱۴ میلیون و ۳۳ هزار نفر در سال جاری خبر داد.
عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود افشین با اعلام این خبر گفت: «پس از انتشار نتايج سرشماري سال 1395، در سال 1396 جمعيت كل كشور تا افق 1430 و جمعيت استان‌ها تا سال 1415 توسط مرکز آمار پيش‌بيني شد و اکنون پس از گذشت پنج‌سال از اجراي سرشماري سال 1395 و با توجه به تغييرات اجتماعي و فرهنگي جامعه و از جمله بیماری همه‌گير كوويد 19، بازنگري در پيش‌بيني جمعيت بيش از پيش ضرورت يافت که توسط مرکز آمار ایران انجام شد».
وی ادامه داد: «در بازنگري جمعيت ايران، با توجه به واقعيت‌هاي جامعه و شاخص‌هاي محاسبه شده از سال 1396 تا 1399، سناريوهاي باروري و مرگ و مير در پيش‌بيني انجام شده پیشین تغيير كرد اما ارزيابي داده‌هاي سرشماري و سناريو مهاجرت كماكان بر اساس پيش‌بيني قبلي باقي ماند».
افشین ادامه داد: «برای پیش‌بینی جمعیت طبق روال گذشته از روش ترکیبی (مولفه‌ای – نسلی)  استفاده شد که در اين روش جمعيت پيش‌بيني شده بر اساس مجموعه عوامل موثر بر تغيير و تحول جمعيت به دست مي‌آيد و اين عوامل شامل باروري، مرگ و مير، مهاجرت و تركيب سني و جنسي جمعيت می‌شود».
وی افزود: «براي پيش‌بيني جمعيت كل كشور تا افق 1430، شش سناريو در نظر گرفته شد اما برای پیش بینی جمعیت استان‌ها از سناریو محتمل‌تر یعنی "جبران كاهش باروري پس از دوره همه‌گیری کووید 19(سال 1403) و ادامه کاهش شیب ملایم باروری تا 1.6 فرزند" استفاده شده است».
افشین ادامه داد: «بازنگري پيش‌بيني جمعيت در بيست و نهمين جلسه كميته بخشي آمار جمعيت مرکز آمار ایران مورد تاييد اعضا قرار گرفت و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که جمعیت استان تهران در سال 1400 به رقم 14 میلیون و 33 هزار نفر برسد و در افق 1415 جمعیت استان تهران 15میلیون و 559 هزار نفر شود و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود جمعیت 60 ساله و بیشتر(سالمندان) استان تهران که در سال 1396 حدود 11 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌داده‌اند در سال 1415 ، بیست درصد جمعیت استان را تشکیل دهند».
وی افزود: «این در حالی است که در سال 1415 حدود 17 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که نشان از پیرشدن جمعیت استان تهران بیش از متوسط کشوری دارد».
 
https://thmporg.ir/vdcf.tdtiw6deegiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما