انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
دكتر ميركاظمي نقش كميسيون صنايع و معادن در تغيير ريل اقتصادي كشور را مهم دانست و گفت: «با بررسي شاخص‌هاي كلان مشخص مي‌شود اصلاح ساختار بودجه يك انتخاب نيست بلكه تنها راه عملياتي براي برون‌رفت از شرايط كنوني است».
اصلاح ساختار انتخاب نيست؛‌ تنها راه نجات است
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران و به نقل از مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه کشور، چهارمين جلسه تبيين رويكردهاي تدوين لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ با حضور دكتر ميركاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه و دكتر اكبري رئيس كميسيون صنايع و معادن و اعضا كميسيون صنايع و معادن در جهت نزديك‌ترشدن ديدگاه‌هاي دولت و مجلس برگزار شد.
دكتر سيدمسعود ميركاظمي در ابتداي جلسه وضعيت اقتصادي كشور را تشريح كرد و افزود: «با وجود صرف منابع كلان در توسعه زيرساخت‌هاي كشور وضعيت شاخص‌هاي كلان اقتصادي مطلوب نيست؛ موضوعي كه نشان مي‌دهد شيوه فعلي اداره كشور بايد تغيير كند».
وي با اشاره به اهميت اثربخش شدن منابع دولت، بیان‌کرد:‌ «در قوانين سالانه بودجه و حتي برنامه‌هاي توسعه‌اي پنج‌ساله گاهي آنقدر به حاشيه پرداخته شده كه متن فراموش شده است؛ چون هدف نهايي همه برنامه‌ها بايد بهبود وضعيت شاخص‌هاي كلان و پيشرفت زندگي مردم در ابعاد مختلف باشد».
معاون رئيس جمهور ادامه داد: «درحال حاضر در برخي بخش‌ها تا ۱۰ برابر ظرفيت موردنياز كشور سرمايه‌گذاري شده و نتيجه اين مي‌شود كه با تعطيلي آنها اتفاقي در بازار نمي‌افتد، اين يعني جهت‌گيري‌هاي دولت اشتباه بوده است».
دكتر ميركاظمي بازنگري در راهبردهاي توسعه را ضروري دانست و تاكيدكرد: «چرا با وجود تعداد زياد دانشجويان دكترا و كارشناسي ارشد و سرمايه‌گذاري بالا، بهره‌وري پايين است، اين سوال اساسي است و همه اين‌ها نشان مي‌دهد جهت‌گيري‌ها بايد عوض شود».
رئيس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اينكه ‌در بودجه ۱۴۰۱ رشد اقتصادي محور برنامه‌ها خواهد بود؛ تصريح‌كرد: «برنامه‌ريزي بودجه سال آينده، متناسب با همين اصل و بودجه سال ۱۴۰۱ پاسخگو، ساده و قابل اندازه‌گيري خواهد بود».
معاون رئيس جمهور با بيان اينكه منابع مصرف‌شده در گذشته بيشتر از آنكه اقتصادي‌محور باشد، عمراني‌محور و سخت‌افزارمحور بوده‌است،افزود: «براي رفع اين نقيصه، منابع بودجه سال آينده در جهت ايجاد اشتغال هدايت مي‌شود».
دكتر ميركاظمي افزود: «در بودجه ۱۴۰۱ تعيين‌ خواهدشد چه درصدي از رشد اقتصادي را بخش كشاورزي، صنعت، ساختمان، خدمات، حمل و نقل و بخش‌هاي مختلف برعهده خواهند داشت و سهم استان‌ها و شهرستان‌ها در تحقق اهداف بودجه مشخص خواهد شد».
رئيس سازمان برنامه و بودجه با بيان اينكه دستيابي به بهره‌وري ۳/۵ درصدي به جد دنبال مي‌شود؛ افزود: رفع موانع، از ظرفيت‌هاي خالي رقابت‌پذير صورت خواهد گرفت».
وي در مورد رديف‌هاي بودجه سال آينده نيز گفت: «براي ايجاد پاسخگويي مورد نياز تعداد رديف‌هاي بودجه به حداقل خواهد رسيد و ديگر خبري از بودجه قطور و با چند هزار رديف نخواهد بود».
معاون رئيس جمهور با تشكر از حمايت كميسيون صنايع و معادن از تغييرات بودجه سال ۱۴۰۱؛ گفت: «توسعه بايد متوازن، متعادل و مبتني بر آمايش سرزمين باشد، مناطق مرزي از استعداد تجاري بالايي برخوردار است كه در جهت شكوفاشدن اين استعدادها برنامه هفتم توسعه و بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبناي آمايش سرزمين تدوين مي‌شود».
دكتر ميركاظمي در پايان سخنان خود نقش كميسيون صنايع و معادن در تغيير ريل اقتصادي را مهم دانست و گفت: «مشاوره و همفكري اعضا كميسيون صنايع و معادن براي افزايش اثربخشي منابع در صنعت و تبديل ظرفيت‌هاي بالقوه به بالفعل لازم است».
دكتر اكبري رئيس كميسيون صنايع و معادن نیز در ادامه نشست گفت: «براي جذب سرمايه بخش خصوصي، امنيت سرمايه‌گذاري و تعيين مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري از اهميت بالايي برخوردار است».
وي همچنين خواستار پررنگ شدن نقش استانداران و سفرا در دستيابي به رشد اقتصادي شد و گفت: «نقش سفرا در جذب سرمايه‌گذاري خارجي بسيار مهم است و توجه به اين موضوع در تدوين لايحه بودجه مي‌تواند كمك‌كننده مشكلات اقتصادي كشور باشد».

دكتر محسن دهنوي نماينده مردم تهران و عضو كميسيون صنايع و معادن نیز با بيان اينكه با اعلام ديدگاه‌هاي رئيس سازمان برنامه و بودجه اميدوار شديم كه بودجه‌ريزي سال ۱۴۰۱ با نگاه برنامه‌محور تدوين شود؛ افزود: «مهم‌ترين پارامتر در كميسيون صنايع و معادن اين است كه رشد نرخ تشكيل سرمايه ثابت منفي نشود».
وي با ارائه پيشنهاداتي براي تدوين بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: «مهم‌ترين مورد پروژه‌هاي نيمه‌تمام است كه براي اين مهم طرح "تسهيل صدور مجوز كسب و كار" در نظر گرفته شده است و طرحي مشابه براي تامين مالي زيرساخت طراحي شده كه تا چند هفته آينده در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد».

رسولي‌نژاد نماينده مردم دماوند و عضو كميسيون صنايع و معادن نیز با بيان اينكه دغدغه نماينده شهرستان‌ها با ديگر نماينده‌ها متفاوت است، گفت: «در دماوند ۵ شهر و ۱۲۰ روستا مشكل آب آشاميدني و در محور دماوند مشكل ترافيك وجود دارد كه از سازمان برنامه و بودجه درخواست داريم فكري براي حل اين مشكل شود».

طاهري نماينده زنجان نيز با بيان اينكه رويكرد جديدي كه در سازمان برنامه و بودجه شكل گرفته بسيار مثبت است، ادامه داد: «اهميت بهره‌وري در بودجه سال آينده خيلي مهم است».

عسگري عضو ديگر كميسيون صنايع و معادن نيز گفت: «نياز است بخش‌هاي اقتصادي دولت گزارشي درباره شرايط تحويل گرفتن دولت را به مردم ارائه دهد تا بعد از گذشت چهارسال مردم تفاوت‌ها را ببينند».
وي افزود: «بيان صادقانه اعتمادآفرين است و در كنار حضور ميداني كه در دولت وجود دارد، راهگشا خواهد بود».
دكتر عسگري خواستار توجه ويژه به مناطق محروم شد و گفت: «حاشيه‌نشين‌ها در اطراف كلانشهر با مشكل زيادي مواجه هستند تراكم جمعيتي بسيار زياد است و فضاي خالي براي خدمات‌رساني نيست لذا اميدواريم دولت نگاه به محروميت را بروزرساني كند».
وي افزود: «در تدوين بودجه ۱۴۰۱ تامين زيرساخت شهركت‌هاي صنعتي به عنوان موانع توليد مورد توجه قرار گيرد».
https://thmporg.ir/vdcd.k0k2yt05ka26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما