انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور از مجلس خواست امسال به ما اجازه داده شود مبلغ ۲۷۰ هزار ميليارد ريال، مابه التفات صرفه‌جويي به حساب حمايت از مردم مستقيما پرداخت شود.
حضور رييس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علني مجلس شوراي اسلامي/ بررسي دو فوريت لايحه تأمين مطمئن كالاهاي اساسي
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران و به نقل از مركز اطلاع‌رساني، روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان برنامه و بودجه، سيد مسعود ميركاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه در جلسه علني دیروز مجلس شوراي اسلامي در جريان تقاضاي بررسي دو فوريت لايحه تأمين مطمئن كالاهاي اساسي، نهاده‌هاي دامي، دارو و تجهيزات پزشكي و سياست‌هاي جبراني براي حمايت از معيشت اقشار آسيب‌پذير با اشاره به مشكلاتي كه زمان تحويل دولت داشته‌اند، گفت: «خشكسالي باعث شد ميزان برداشت كالاهاي اساسي مثل گندم و دانه‌هاي روغني و همچنين نهاده‌هاي دامي مانند جو، ذرت و ... به شدت كاهش يابد».
رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با بيان اينكه نياز به واردات بيشتري نسبت به آنچه در بودجه آمده بود داريم، عنوان كرد: «قرار بود ۱۱,۵ ميليون تن گندم از داخل خريداري شود اما از اين ميزان تنها ۴ ميليون و ۶۰۰ هزار تن تأمين شد و لازم است ۸ ميليون تن ديگر وارد شود تا در پايان سال با ذخيره احتياطي به سال ۱۴۰۱ منتقل شويم».
وي در ادامه با اشاره به افزايش قيمت جهاني در اين محصولات و كسري مضاعف در اين حوزه، به برخي افزايش قيمت‌ها اشاره و عنوان كرد: «دانه‌هاي روغني در سال ۹۹، ۴۳۲ دلار در تن بود كه در سال جاري به ۶۹۷ دلار در تن رسيده است، همچنين قيمت كنجاله از ۳۷۱ دلار در تن به ۵۳۵ دلار رسيده، همچنين روغن خام از ۷۴۶ دلار در تن به ۱۴۵۰ دلار و قيمت ذرت از ۲۲۰ دلار در تن به ۳۵۰ دلار، قيمت جو از ۲۱۷ دلار در تن به ۳۳۰ دلار و نيز قيمت گندم از ۲۰۶ دلار در تن به ۳۴۰ دلار در تن رسيده است».
ميركاظمي با اشاره به برآوردي كه براي وزارتخانه‌هاي جهاد كشاورزي، بهداشت و صمت صورت گرفته بود، نياز به ۱۸ ميليارد دلار داريم، اظهار داشت: «اگر بخواهيم مأموريتي كه در بودجه به ميزان ۸ ميليارد دلار ديده شده را انجام دهيم، به حدود ۱۸ ميليارد دلار ارز نياز داريم كه براي دولت امكان‌پذير نبوده است».
رئيس سازمان برنامه و بودجه در ادامه با اشاره به پيشنهاد دولت براي حل اين مشكل گفت: «ما از مجلس اجازه مي‌خواهيم ميزان يارانه از حالتي كه در حال حاضر به آن واقف هستيد و بي‌اثر است به گونه‌اي باشد كه به‌صورت مستقيم به مردم پرداخت شود چراكه با مشاهده قيمت كالاها متوجه مي‌شويم، كالاهايي كه ارز ترجيحي دريافت كرده‌اند، مثل لبنيات، مرغ و تخم‌مرغ در مهر ماه امسال نسبت به سال گذشته بيش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است يعني اثربخشي اين موضوع در زندگي مردم ديده نشده و كمرنگ‌تر نيز شده است».
وي افزود: «زماني كه اين موضوع طولاني مي‌شود دچار مشكلات سيستمي به لحاظ مفسده نيز مي‌شويم  چراكه امروز اتحاديه‌ها اعلام كرده‌اند اين ارز به آنها نمي‌رسد و به دليل اينكه يارانه داده شده دولت مجبور شده براي زنجيره مرغ و تخم‌مرغ قرارگاه بزند در صورتي كه ضرورتي ندارد كه دولت‌ها وارد اين موضوع شوند و اتحاديه‌ها به تنهايي مي‌توانند قضيه را مديريت كنند».
ميركاظمي در ادامه با اشاره به اين موضوع كه ارز ۴۲۰۰ توماني به نهاده‌ها، گندم و دارو تخصيص مي‌يابد، ابراز داشت: «از مجلس اين اجازه را مي‌خواهم تا ارز ترجيحي صرفا براي دارو، تجهيزات پزشكي و گندم تا پايان سال قرار داده شود اما درباره نهاده‌هاي دامي ميزان يارانه‌هاي پرداختي را مستقيماً صرف حمايت از محرومان كنيم و به ۴ دهك عدد بيشتري تا سقف ۶۰ ميليون ريال پرداخت كنيم».
رئيس سازمان برنامه و بودجه در پايان با بيان اينكه ميزان يارانه پرداختي نيز با توجه به اجازه مجلس خواهد بود، تأكيد كرد: «براي امسال ۲۷۰ هزار ميليارد ريال اجازه مي‌خواهيم كه از مابه‌التفاوت صرفه‌جويي مستقيما به مردم پرداخت شود تا بتوانيم پرداخت ارز ۴۲۰۰ توماني را براي موضوعات مد نظر خود داشته باشيم».


 
 
https://thmporg.ir/vdca.mnmk49n0u5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما