انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
عدالتی در نشست بررسی سند ارتقای زنان و خانواده عنوان کرد

اجرای یگانه سند زنان در تهران نیازمند همت مدیران

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در نشست بررسی سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده، اجرای یگانه سند وضعیت زنان در استان تهران را نیازمند همت مدیران و تصمیم‌گیرندگان نهایی دانست.
اجرای یگانه سند زنان در تهران نیازمند همت مدیران
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، شهرام عدالتی در این نشست که با حضور ثریا شارقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری برگزار شد، با بیان این مطلب گفت:«درشورای برنامه‌ریزی و توسعه سال گذشته سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده به تصویب رسید و با تاکید بر لزوم ارائه گزارش دوره‌ای از میزان تحقق شاخص‌های ارزیابی برگزاری این نشست را در دستور کار قرار دادیم».
وی افزود:«از جمعیت حدود 15 میلیون نفری در استان تهران نیمی از آن متعلق به زنان است و این امر نشانگر اهمیت جایگاه اقتصادی، فرهنگی و سیاسی زنان در استان تهران است».
عدالتی با ارائه مقایسه‌ای بین وضعیت حقوقی و اجتماعی زنان در کشور و برخی کشورهای همسایه همچون افغانستان، عراق، امارات و عربستان‌سعودی، ادامه داد:«جایگاه ایران از لحاظ توسعه‌یافتگی در این مطالعات برای 4 شاخص آموزش، سلامت، مشارکت اقتصادی و سیاسی که از ارکان اساسی توسعه در حوزه مشارکت زنان است، ارقام نسبتا مطلوبی است».
معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با بیان اینکه تهران تنها شهر کشور است که از منظر فراوانی جمعیت به نوعی زنانه و نسبت جمعیت زنان بیشتر از مردان است،گفت:«به ازای هر 100 زن 99 مرد در شهر تهران زندگی می‌کنند در صورتی که در استان تهران به ازای هر 100 زن 103 مرد زندگی می‌کنند».
وی با اشاره به میزان باروری در استان تهران نیز افزود:«میزان باروری در استان تهران متاسفانه روند کاهشی دارد که با توجه به اینکه 20 درصد جمعیت کشور در استان تهران ساکن هستند این الگوی باروری قابل تامل است و آینده جمعیتی را تحت تاثیر قرار می‌دهد».
عدالتی با ارائه آماری از زنان بیکار با تحصیلات عالی در استان تهران افزود:«57.7 درصد زنان بیکار در تهران تحصیلات عالی دارند و ضروری است به اهمیت مولد بود زنان در اجتماع نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و یکی از اهداف تدوین سند در 4 شاخص ارائه شده تحقق عدالت جنسیتی و تغییر وضع موجود است».
 وی با اشاره به پهنه‌بندی محرومیت اشتغال در شهرستان‌های استان تهران گفت:« آمار این شاخص نشان دهنده محرومیت بالا در برخی شهرستان‌ها است که نسبت به کل کشور آمار غیر قابل قبولی است».
عدالتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در برخی دانشگاه‌ها در استان تهران دانشجو تا مقطع دکترا تربیت می‌شود اما برای منطقه خود اثربخشی ندارد، افزود:«آموزش باید در خدمت توسعه اقتصادی و سیاسی باشد وگرنه صرف دریافت مدرک دردی دوا نمی‌کند».
وی به نقل از مهدی مقصودی مدیر کل اداره پست استان تهران نیز گفت:«یک میلیون مرسوله پستی از طریق تجارت الکترونیک توسط اداره پست تهران جا‌به‌جا می‌شود که بیشترین تولیدکنندگان و فروشندگان آنان زنان هستند و این بیانگر اثر مهم بانوان در اشتغال و کارآفرینی است».
عدالتی افزود:«سند وضعیت ارتقای زنان و خانواده یگانه سند در حوزه امور زنان در تهران است که باید بدان پرداخته شود و مورد غفلت از سوی مدیران و تصمیم گیرندگان نهایی قرار نگیرد».
ثریا شارقی مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران نیز در این نشست گفت:«برخی وظایف ذاتی که برای دستگاه‌ها تعریف شده اکنون در قالب این سند باید پررنگ‌تر پرداخته شود و همچنین برای اقداماتی که به تازگی موجودیت یافته است باید اعتبار لازم بیش‌بینی شود».
وی افزود:«دستگاه‌ها باید فعالیت‌های جدید نیازمند بودجه خود را شناسایی و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران ارائه دهند تا در ردیف‌های اعتباری برای آنها بودجه در نظر گرفته شود».
شارقی تاکید کرد:«این سند مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران است و روسای دستگاه‌های اجرایی باید بدان توجه کنند و در نشست‌ها به‌طور شخصی حضور یابند».
گفتنی است، در پایان این جلسه نمایندگانی از سازمان فنی وحرفه‌ای، اداره رفاه، کار و تامین اجتماعی و سایر دستگاه‌های اجرایی به بیان اقدامات و نظرات خود پرداختند.
 
 
https://thmporg.ir/vdcf.tdtiw6d00giaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما