کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار زمین صنعتی تهران در انتظار سرمایه‌گذاران جدید

خبرگزاری جمهوری اسلامی , 6 دی 1399 ساعت 17:32

یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار زمین با گذشت سه ماه از آغاز برنامه پالایش زمین‌های شهرک‌های صنعتی استان تهران، خلع‌ ید شده ‌است و سرمایه‌گذاران جدید می‌توانند از این ظرفیت بهره‌ برده و در آن فعالیت اقتصادی انجام دهند.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران به نقل از ایرنا، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران بر اساس اسناد توسعه‌ای مانند سند آمایش سرزمین بارها اعلام کرده بود که این استان دیگر گنجایش شهرک های صنعتی جدید را ندارد و باید فکر جدیدی برای استقرار صنایع در این استان کرد.
این وضعیت در شرایطی بود که استان تهران به سبب قرار گرفتن پایتخت در آن فاصله زمانی و مکانی بسیار کوتاه به مراکز تصمیم‌گیری کشوری و استانی و سهولت دسترسی به خدمات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات،داشته و دارد تا آنجا که اکنون بیش از ۲۰ درصد صنایع کشور در استان تهران مستقر است.
در چنین شرایطی، شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران تصمیم جدیدی برای ساماندهی این مساله گرفت تا از سویی وضعیت زمین‌های بلاتکلیف داخل شهرک‌های صنعتی را مشخص سازد و از سوی دیگر با خلع ید این زمین‌ها از افراد فاقد صلاحیت، زمینه ورود سرمایه‌گذاران جدید را فراهم کند.
 
زمین‌های بلاتکلیف، سرمایه‌های راکد
 
«صابر پرنیان» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران در همین زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: در آخرین روند رسیدگی به پرونده زمین‌های واگذار شده و بررسی میزان فعالیت آنها مشخص شد که تعداد قابل توجهی از این زمین‌ها فقط واگذار شده‌ و هیچ عملیاتی بر روی آنها انجام نشده است.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر تعداد بسیاری از طرح‌هایی که زمین دریافت کرده‌اند، فقط در مرحله نصب سوله یا دیوارکشی قرار دارد و از نزدیک به ۲۰ سال قبل به همین نحو رها شده است.
به گفته پرنیان بسیاری از این شرکت‌ها فقط زمین را دریافت کرده یا عملیات اجرایی اندکی بر روی آن انجام داده‌اند تا به ظاهر مشخص کنند که سرمایه‌گذاری بر روی زمین انجام گرفته است و مانع از بازپس‌گیری اراضی صنعتی شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران خاطر نشان کرد: استان تهران ۱۸ شهرک و ناحیه صنعتی دارد که ۹ هزار و ۷۷۰ هکتار از زمین‌های آن از سند برخوردار است، هفت هزار و ۲۸۳ هکتار از این اراضی در مرحله عملیاتی است و چهار هزار و ۸۵۲ هکتار جدید برای واگذاری آماده‌سازی می‌شود.
پرنیان اضافه کرد: ۹ هزار و ۱۴۹ قرارداد واگذاری منعقد شده است که از این تعداد سه هزار و ۴۴۴ مورد در مرحله واگذاری قرار دارد؛ همچنین طی سال ۱۳۹۸ نیز ۳۳۴ مورد و طی ۶ ماه گذشته امسال ۲۹۵ مورد قرارداد واگذاری زمین منعقد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: در مجموع ۶۶ درصد از ۹ هزار و ۱۴۹ قرارداد معادل پنج هزار و ۹۲۲ مورد منعقد شده به بهره‌برداری رسیده است، ۱۲‌درصد در مرحله تخصیص زمین، پنج درصد در بخش دیوارکشی، ۱۳ درصد در مرحله نصب سوله و چهار درصد دیگر در مرحله نصب ماشین‌آلات قرار دارد.
وی به آخرین وضعیت ساخت‌وسازها در شهرک‌های صنعتی استان تهران هم اشاره کرد و افزود: اکنون سه هزار و ۱۵۴ واحد در دست اجراست که از میان آنها یک‌هزار و ۵۱۹ واحد معادل ۴۸ درصد فعال و یک‌هزار و ۶۳۵ مورد غیرفعال است و عملیات اجرایی آنها راکد محسوب می‌شود.
پرنیان با بیان اینکه از یک‌هزار و ۱۱۳ واحد صنعتی که زمین به آنها اختصاص یافته، ۴۶۰ مورد فعال و ۶۵۳ مورد غیرفعال است، می‌گوید از ۴۹۴ واحدی که در مرحله دیوار کشی قرار دارد، ۱۳۵ مورد فعال و ۳۵۹ مورد راکد است؛ همچنین از یکهزار و ۲۰۰ طرح در مرحله نصب سوله، ۶۹۸ مورد فعال و ۵۰۲ مورد راکد است و از ۳۴۷ طرح در مرحله نصب ماشین آلات ۲۲۶ مورد فعال و ۱۲۱ مورد غیر فعال محسوب می‌شود.
این اعلام وضعیت زمین‌های بر زمین مانده شهرک‌های صنعتی استان تهران، حمایت استانداری را نیز به دنبال داشت تا کارشناسان و کمیته داوری با تیب خاطر به بررسی وضعیت این پرونده‌ها بپردازند.
 
خلع‌ ید ۳۵۰ قطعه زمین
 
حشمت الله عسگری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز به آخرین وضعیت پرونده‌های بررسی شده در شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و به خبرنگار ایرنا گفت: طی سه ماه گذشته سه هزار و ۱۱۸ قطعه زمین بدون استفاده شناسایی شده بود که تاکنون ۳۵۰ قطعه از آن خلع ید شده است.
وی تاکید کرد: هدف از واگذاری این زمین‌ها رونق اشتغال بوده اما متاسفانه متقاضیان تاکنون نسبت به تحقق اهداف مورد نظر اقدامی نکرده‌اند که باید در اسرع وقت خلع‌ید شود.
عسگری از دستگاه‌های اجرایی ذیربط نیز خواست با همکاری دستگاه قضایی ضمن تعیین‌تکلیف این اراضی، آنها را به افرادی که دارای اهلیت جهت ایجاد و راه‌اندازی واحدهای تولیدی هستند، واگذار کنند.
وی یادآورشد: هر هفته برنامه رسیدگی به وضعیت زمین‌های صنعتی و خلع ید از سرمایه گذاران فاقد صلاحیت ادامه دارد.
عسگری اظهارداشت: با خلع ید این ۳۵۰ قطعه زمین، یک هزار و ۶۰۰ هکتار زمین به دست ما می‌رسد که مجدد به دست سرمایه‌گذار جدید واگذار می شود.
این مقام مسئول تاکید کرد: به سبب موقعیتی که تهران دارد، سرمایه گذاران به شدت از این زمین‌ها استقبال می کنند.
 
روند توسعه شهرک‌های صنعتی تهران ادامه دارد
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در ادامه از آخرین وضعیت توسعه شهرک‌های صنعتی سخن گفت و افزود: شهرک صنعتی شهریار امسال وارد مدار شد.
وی ادامه داد: شهرک صنعتی ملارد آخرین مجوزها را دریافت کرده و طرح توسعه ۱۵۰ هکتاری شهرک صنعتی پرند نیز تصویب شده است.
عسگری خاطرنشان کرد: ۲۰۰ هکتار جدید نیز به شهرک صنعتی عباس آباد ملحق می‌شود.
استان تهران بالغ بر ۱۴ هزار واحد تولیدی و صنعتی دارد که در مجموع بیش از یک میلیون نفر در این بنگاه‌های اقتصادی مشغول به کار هستند.


کد مطلب: 5074

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5074/یک-هزار-۶۰۰-هکتار-زمین-صنعتی-تهران-انتظار-سرمایه-گذاران-جدید

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir