انتخاب زبان
plus
reset
minus
plus
minus
۰
plusresetminus
مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری گفت : با توجه به همراهی استاندار محترم و اصلاحاتی که در قانون صورت گرفت پژوهش‌ها در استان تهران جنبه راهبردی به خود گرفته و موضوعات پژوهشی در راستای رفع مشکلات اساسی استان است .
همایی: تهران شاهد تحول در حوزه پژوهش خواهد بود
به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، محمدرضا همایی در توضیح اعتبارات پژوهشی استان تهران اعلام کرد: براساس بند "ب" ماده 64 قانون برنامه ششم توسعه و ماده56 قانون تنظیمی بخشی از مقررات مالی دولت(2)، دستگاه های دولتی و شرکت ها مکلف هستند یک درصد از اعتبارات اختصاص یافته هزینه‌ای خود را بجز فصول 1و 6 به ترتیب معین شده و براساس تعاریف شورای علوم،تحقیقات و فناوری، صرف فعالیت‌های پژوهشی کنند.
 
وی با بیان اینکه این ماده و تبصره ها سالها در دستگاه های استانی با چالش مواجه بود و محقق نمی شد و اعتبار به خزانه عودت داده می شد گفت: علت این بود که یک درصد بودجه پژوهشی اکثر دستگاه‌های استانی ناچیز و برای انجام پژوهش و تحقیق کفایت نمی کرد و طبیعتا دستگاه‌ها  هم به این امر ورود نمی کردند. به طور مثال یک درصد اکثر  نهایتا کمتر از 30 تا 40 میلیون تومان بود که برای انجام پژوهش کافی نبود.
 
مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری ادامه داد: از سال 96 علاوه بر ماده و بندهای قانونی مذکور در بند "ز" تبصره 9 قانون بودجه نواقص فوق را مرتفع نمود و یک درصد اعتبار پژوهشی استان به صورت متمرکز در اختیار شورای برنامه‌ریزی و کارگروه پژوهش و فناوری ذیل آن قرار گرفت. همین باعث شد که تحقیق و پژوهش امکان پذیر شده و  در سه سال گذشته برگشت اعتبار به خزانه عملا وجود ندارد.
 
اعتبار پژوهشی امسال در23 دستگاه مشمول حدود  2میلیارد و 700 میلیون تومان است که با مکانیزم بند (ز) تبصره 9 قانون بودجه می‌تواند به یک دستگاه و یک طرح مطالعاتی و یا به چند دستگاه و چند طرح پژوهشی اختصاص یابد.
 
همایی گفت: بخشنامه اجرای بند "ز" تبصره 9 با امضای "دکتر نوبخت"، رئیس سازمان برنامه و بودجه صادر و در تاریخ 10 تیرماه 99 این دستورالعمل به دستگاه ها ابلاغ شده است.
 
بر همین اساس کارگروه پژوهش و فناوری، که یکی از چهار کارگروه زیر مجموعه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در تاریخ 30تیرماه به منظورمشخص کردن اولویت های پژوهشی استان  تشکیل جلسه داد و در 17 محور و 142 سرفصل پژوهشی اولویت های سال 99  را تصویب نمود.
 
همچنین در تاریخ 28مهرماه هم جلسه شورای برنامه و توسعه استان که یکی از موضوعات اصلی آن اعتبارات و اولویت های پژوهشی سال 99 بود برگزار شد . در این جلسات تکمیل پژوهش‌های مانده سال‌های قبل در الویت قرارگرفتند و بودجه 13 طرح پژوهشی ادامه دار  از سال 98معادل یک میلیارد و 200 میلیون تومان تایید شدند.
 
همایی افزود: ابلاغیه های جلسات در شهریور برای فراخوان نیاز‌های پژوهشی به دستگاه ها ابلاغ شد و در حال حاضر یک و نیم میلیارد دیگر باقی مانده است که برای تعیین تکلیف این مبلغ از دستگاه ها خواسته شد اولویت های خود را مشخص و به سازمان مدیریت اعلام کنند.
 
 وی ادامه داد : از 20 دستگاهای جرایی  با 116 موضوع پژوهشی اعلام آمادگی کردند و در یک کمیته تخصصی  با حضور حدود  50 استاد دانشگاه و کارشناس، 47 موضوع  پژوهشی انتخاب شد و سپس در تعامل با استاندار محترم و دستور وی برای توجه به مسائل مانند تحقق دولت الکترونیک، مشکلات اداره پایتخت، موضوعات محیط زیستی،مدیریت پسماند و فرنشست زمین، کنترل کیفیت مواد غذایی و مباحث مربوط به اتباع خارجی در استان تهران  تعداد27 موضوع برای ارائه و بررسی جلسه کارگروه جمع‌بندی شد که در صورت تایید آنها با کارشناسان دستگاه های اجرایی پیشنهاددهنده برای فراخوان به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و دریافت پرپوزال اقدام خواهد شد .
 
ملاکهای این انتخاب عبارتند از:
*موضوعات باید استانی باشد.
*موضوعات کاربردی و در راستای حل مسائل باشند.
*با اجرای آن پیوست علمی در تصمیم گیری و فعالیت دستگاه به دست آید.
*در راستای وظایف دستگاه باشد.
*اعتبار پیشنهادی با توان استان همخوانی داشته باشد.
 
در دومین نشست کارگروه آموزش، پژوهش و فناوری استان تهران که به ریاست استاندار و با دبیری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار  می‌شود با بررسی و تایید نهایی موضوعات پژوهشی ،فراخوان از مراکز دانشگاهی و پژوهشی جهت ادامه کار انجام خواهد شد .
https://thmporg.ir/vdcb.fbsurhbg5iupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما