کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش نرخ تورم نقطه‌ای سبد خانوارهای تهرانی

9 آذر 1399 ساعت 16:45

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌‌‌ریزی استان تهران از افزایش نرخ تورم نقطه‌ای سبد خانوارهای استان در آبان ماه جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته خبر داد.


به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌‌ریزی استان تهران، مسعود افشین با اعلام این خبرگفت: «بر اساس آخرین نتایج، نرخ تورم نقطه‌ای سبد خانوارهای استان تهران در آبان ماه 1399 به عدد 43.3 درصد رسید». بدین ترتیب خانوارهای استان تهران به طور میانگین 43.3 درصد بیشتر از آبان ماه سال گذشته برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند و نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور در آبان ماه 1399 عدد 46.4 اعلام شده است.
وی اظهارداشت: «نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران در آبان ماه 1399 در مقایسه با مهر ماه 1399 به میزان 2.1 واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش 13.8 واحد درصدی به 50.1 درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش 1.1 واحد درصدی به 41.5 درصد رسیده است».
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران افزود: «این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری استان تهران 43.4 درصد است که نسبت به ماه گذشته 2.1 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 41.8 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته 3.0 واحد درصد افزایش داشته است».
 
کاهش نرخ تورم ماهانه خانوارهای استان تهران
افشین با اعلام نرخ تورم ماهانه استان تهران در آبان ماه 1399 گفت: «نرخ تورم ماهانه استان تهران در آبان ماه جاری به 3.2 درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه گذشته، 2.9 واحد درصد کاهش داشته است و منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه گذشته است. تورم ماهانه برای گروه‌ عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش 7.6 واحدی به  11.9 درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با کاهش 5.8 واحدی به عدد 0.8 درصد رسیده است».
وی ادامه داد: «این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 3.1 درصد است که نسبت به ماه گذشته، 3.0 واحد درصد کاهش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی با کاهش 0.7 درصدی به عدد  4.8 درصد رسیده است».
 
افزایش نرخ تورم سالانه سبد خانوارهای استان تهران
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره نرخ تورم سالانه سبد خانوارهای استان گفت: «نرخ تورم سالانه آبان ماه 1399 برای خانوارهای استان تهران به 31.3 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه گذشته، 1.3 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد و منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است».
افشین بیان کرد: «این در حالی است که نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری 31.4 درصد است که نسبت به ماه گذشته 1.3 واحد درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 30.8 درصد بوده که نسبت به ماه گذشته 1.1 واحد درصد افزایش داشته است».
 
بیشترین تغییرات قیمت‌ها در ماه جاری
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران گفت: «در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه گذشته مربوط به گروه «سبزیجات» (گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای، لوبیا سبز، سیب زمینی) با 36.9 درصد بوده است و پس از آن گروه «گوشت قرمز و گوشت ماكيان» (مرغ ماشینی، گوشت گاو یا گوساله، گوشت گوسفند) با 19.6 درصد، گروه «روغن‌ها و چربي‌ها» (روغن نباتی جامد، کره غیرپاستوریزه، روغن مایع) با 12.6 درصد، گروه «ماهی‌ها و صدف داران» (ماهی قزل آلا و کنسرو ماهی تن) با 12.0 درصد بیشترین افزایش را نسبت به ماه گذشته داشته‌اند».
وی ادامه داد: «در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نیز گروه «هتل و رستوران» (غذاهای آماده) با 5.3 درصد و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (بخاری­ گازی، انواع شوینده، لوازم پلاستیکی آشپزخانه) با 4.2 درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه گذشته داشته‌اند. همچنین گروه «حمل و نقل» (انواع اتومبیل سواری) نسبت به ماه قبل  1.4 درصد کاهش قیمت داشته است».


کد مطلب: 5000

آدرس مطلب :
https://www.thmporg.ir/news/5000/افزایش-نرخ-تورم-نقطه-ای-سبد-خانوارهای-تهرانی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران
  https://www.thmporg.ir